Kan det vara soleksem?

M

Memphis Belle

Hej alla bukare!

Behöver lite tips och hjälp, min lilla tinker har fått en massa utslag på halsen och hela mulen ser ut att vara "torr-sprucken". Hade ut vet för ca 3 veckor sen, efter att hon börjat kliat och stampa med benen. Han misstänkte att det var fotskabb så har fått ut och behandlat med Eprinex mot detta. Hon har dock blivit som skorvig på halsen, känns som att det är ett extra lager med hud eller liknande som det börjar lossna flagor ifrån, vilket bara har eskalerat nu i påskhelgen.

Ska kontakta vet imorgon igen för att se vad detta kan vara, men ni som har hästar med soleksem, kan det tänkas vara det? Jag har aldrig sett något liknande, och har inte någon större erfarenhet av eksem överhuvudtaget.

Hälsningar Sandra, den för tillfället hyper-oroliga hästägaren :cry:

Sv: Kan det vara soleksem?

Soleksem är det inte, soleksem är solbränna på ljusare partier. Det låter heller inte som insektsallergi typ knott/sommareksem.

Fast det är bara på dom ljusa partierna, hon är svartskäck och det är bara på de vita partierna på halsen och den delen av mulen som är rosa som detta har uppkommit, ingen annanstans.

Jag vet inte vad ni har för väder i Norrtälje men i Stockholm har då ingen lyckats bli solbränd den senaste veckan. Skulle det vara soleksem är nog din häst dömd att vistas inomhus halva året (och inte ens sticka huvudet utanför stallet soliga sommardagar) om så pass lite sol lyckas få så mycket effekt.

Eprinex har du väl lagt i en sträng längs ryggen, som Switch, eller hur?

Kan ev vara en reaktion på medlet, kolla med din veterinär.

Jag tycker att det låter som en allergisk reaktion, typ fotosensibilitet pga medlet ni behandlat med. Jag tror inte det är någon akut fara, skadan är ju skedd sas, men hör med veterinären.

Kan det vara foderallergi? Tänkte på att katter o hunder ofta får foderallergi efter att i många år ätit samma foder. Kanske hästar kan få samma sak? Har sett få forumet att flera har fått konstiga sår på sina hästar och man inte klart kan säga vad det är. Nu kan man kanske inte jämföra olika djur men katter får stora sår på kroppen vid foderallergi. Bara en tanke...

Tack för alla svar!

Har pratat med vet idag, så han skulle komma förbi imorgon och kolla upp det. Det här hade uppkommit innan behandlingen med Eprinex, vet påpekade att det kunde vara soleksem när han var ute och kollade förra gången för 3 v sen, men jag tycker också att det verkar konstigt då hon inte visat tendenser tidigare på detta, samt att vi inte har haft speciellt mycket sol. får se vad han säger imorgon, så det är inte pga av Eprinexen som det uppkommit, däremot kan det nog ha förvärrat det hela.

Kraftfoder kan jag inte dra in nåt då hon går på lösdrift med fri tillgång på hösilage, vet påpekade däremot att det kunde ha att göra med om det är mycket klöver i fodret, vilket jag kollat idag och det är knappt något alls.

Blir knäpp på detta, får se vad vet säger imorgon om man kan få nån klarhet i det hela, uppdaterar mer imorgon när jag förhoppningsvis har fått svar på vad det kan vara!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 842
Hästvård Min shettis hade redan när jag köpte henne i augusti 2011 problem med klåda, då var de dock lindriga och försvann när jag behandlade med...
Svar
4
· Visningar
2 455
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka