Kan det vara Hovböld?

Sv: Kan det vara Hovböld?

Vadå "herregud"?! Jag har aldrig varit med om en hovböld eller liknande tidigare. Men gör jag ett sådant omslag med utspädd eller outspädd jodopax? Kan jag he jodopaxen på en stor bomullstuss och med hjälp av gasbinda "fästa det" under hoven och sen en plastpåse över?

Ja lägg en stor bit bomull och dränk i det i utspädd jodopax ,gasbinda eller klisterlinda (det skulle jag använt) och sen plastpåse eller tjockare plast som håller kvar fukten och klisterlinda igen samt silvertejp så håller det ett tag .
Snåla inte med bandaget för då sitter det inte så länge :)

Mia

Senast ändrad:

Du kan även trä på en gammal strumpa (typ tubsocka eller raggsocka) över bandaget och fästa med silvertejp eller liknande, tejpa bara inte för hårt.

Prova göra såhär:
Först utspädd jodopax på ganska mycket bomull, sedan en klisterlinda om, trä på en strumpa som du fäster med te.x silvertejp i väntan på hovisen.

Gjorde nå slags bandage av de jag hittade i stallet. Men det torde sitta då hästen inte går omkring så mycket. Och snart kommer hovisen. Ska bli kul att se vad han säger. Förhoppningsvis att hästen snabbt kommer bli bra igen!

Ett tips.
köp en bok om hästens sjukdomar.
Det finns en liten sådan på Apoteket om de vanligaste sjukdomarna o vilka åtgärder som behöver göras.

Mina är sönderlästa.

Om det blödde så mkt är det troligt att tåkappan gick in.
Ta FÖR VANA ATT alltid TVÄTTA SÅR-SMÅ SOM STORA o även i hoven- gärna med såpa o vatten. Skura!
Träna på att göra galoppbandage o ha alltid en full förbandslåda hemma. Plus Alsolsprit o självhäftande lindor.

Jag har en sådan bok men den hjälpte då inte mig så mycket i just det här fallet... Mja, mycket är relativt. Det slutade blöda när jag väl kommit hem och in i stallet. Men snön blev rödfärgad på vägen hem. Sen försökte jag tvätta så gott jag kunde med jodopax, men kom självklart inte "in" i såret... Men men, snart kommer hovis! :)

Ett galoppbandage hjälper ju inte mig nu... Sticket är ju under hoven. Btw kan jag redan göra sådana ;) om vi tänker på samma? Runt ballarna?

Han tyckte inte det såg så farligt ut :) Klämde och kände lite men sa att det inte verkade vara så ömt ändå... (Såg själv när jag tog in hästen att han haltade mycket mindre nu) Så han tyckte att vi skulle slå på skon igen för att avlasta där han fick in tåkappan (för det var den som hade åkt in..) så nu är själva "såret" inte längre i marken och det tycker nog hästen är skönt. Hovis sa att det faktiskt inte behövde bli en böld, så vi hoppas alla på att det inte blir det. Men jag ska självklart hålla koll på tempen och om han börjar halta värre än innan. Isf sa han att man nog måste ge ngt för febern och öppna upp. Så jag väntar med spänning tills imorgon då jag ska se om han haltar eller om det verkar bättre. Fast det är inte jag som har morgonen imorgon så jag kommer inte dit innan lunch..

Det känns hoppfullt just nu :banana:

Idag haltade han ingenting :D :D :D Gick en promenad med honom i 40 minuter :) Om han fortsätter va ohalt så kan jag nog snart rida :banana:

Tänkte bara berätta att hästen va ohalt imorse också! :D Så jag tror inte det blir någon hovböld. En bra start på det nya året minsann!

Inte för att vara pessimistisk, men fortsätta hålla koll, och om den om X tid blir halt, kom ihåg det där 'hålet i tån'.

Jag skodde en som vi trodde bara var sulöm med hela sulor, blev helt ohalt. Flera veckor senare blev hon diffust halt på samma ben. Dagen efter var vi hos hovis, och då hade hovbölden från hell brustit i tån. Säkerligen den som spökade från början med (den låg djupt, var stor och hade nog gonat sig ett bra tag), men symptomen försvann när skon skyddade, tills den växte sig ännu större.

Men jag håller tummarna att det är bra nu, det brukar vara det, men OM det skulle bli trassel senare, kom igåg 'den här' =)

Det ska jag komma ihåg :) Har skrivit upp det noga i träningsdagboken, så jag kan blicka tillbaka om det blir något senare.

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 432
Senast: Ida94
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Gnägg Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och...
Svar
11
· Visningar
2 109
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka