Kan det vara Hovböld?

Kaki

Trådstartare
När jag red i fredags tappade hästen en sko och började blöda fram i tån från sulan, tror att han kan ha trampat på en söm om skon lossnade på ena sidan först. (Han haltade till ordentligt!) Haltade ingenting när jag ledde hem honom. Rengjorde sulan med jodopax men hittade inte "hålet".

Haltade inte igår, så jag tömkörde lite i ridhus.

Haltade mycket imorse när jag ledde ut honom i hagen :cry:

Kan det vara en hovböld?

Hovis ska komma ikväll och klämma och känna. Men han trodde inte nog att det bara var en reaktion på att sulan gått sönder så det kommit blod. Men vi får se ikväll om han slår på en sko eller en sko med sula (för att skydda) eller om det får va öppet.

Senast ändrad:
Sv: Kan det vara Hovböld?

Inte lätt att få tag på hovis i dessa dagar men fortsätt jaga och sätt hästen i box i väntan på att antingen hovis eller veterinär kommer.

Det kan vara sömstick, sitta ngt kvar eller så kan hästen ha trampat på tåkappan så att den trängt in i hoven. ( det har hänt oss en gång och det gick till precis som du beskrev, hästen trampade av skon vid ridning och satte ner hoven mitt på skons tåkappa. Hästen blev omedelbart väldigt halt den gången. Detta krävde både veterinär o hovis och ett antal veckors rengöring o bandagering på hoven )

Men han haltade bara just när han trampade i sig tåkappan/sömmen. När jag ledde hem honom skrittade han rent och det blödde ganska mycket ur såret. Blev blodspår efter oss. Förhoppningsvis blev det ingen smuts kvar i såret efter sömmen då....?

Han går i hagen nu, men det är nysnö och rent så jag tror det borde vara bra för honom. (?) Ensam inne kan han inte vara..

Det jag tycker är konstigt är att han va helt halt-fri igår när jag tömkörde. Såg inte besvärad ut alls i sin gång och gick avslappnat.

Det jag tycker är konstigt är att han va helt halt-fri igår när jag tömkörde. Såg inte besvärad ut alls i sin gång och gick avslappnat.

Men om det är en hovböld p.g.a. smuts som kommit in i hålet så tar det ju något dygn innan bölden har bildats och hästen får ont. 3 dygn brukar man väl säga?
Har han feber?
Om du måste ha hästen ute, tänk på att stöda benen på något sätt (lindor/damasker), det blir väldigt lätt överbelastat annars med t.ex. senskador som följd. Alltså att de friska benen överbelastas.

Nej, inte än iaf. Men ska kolla vid lunch också. Kan passa på att linda benen då också. Jag ska linda alla benen då eller?

Det har inte gått 3 dygn... Bara 2, knappt... 1½ ungefär

Jag ska linda alla benen då eller?

Det är väl inte fel förstås. Risken finns ju att den överbelastar diagonalt
Men linda åtminstone motsatt ben, d.v.s. andra frambenet om det är en framhov.

Man får ju väga in riskerna med att ha hästen lindad i hage också, och inte linda fler ben än man "måste"....

Mjo, fast han lär ju inte direkt röra sig mycket nu som halt. Men då lindar jag bara bak..

Åh, vill ha hovis nu på direkten! Är så orolig. Känns som ett misslyckande från min sida att hästen är halt. Men jag tror inte det kan vara något annat än hovproblem egentligen... Han borde inte kunnat skada sig i boxen över natten. Men helt ärligt är jag lite osäker på vilket ben han egentligen har ont i. Han går så knyckigt. Men benet utan sko är lite varmare och lite tjockare.

Ett sticksår blir lätt infekterat eftersom föremålet som går in i hoven drar med sig smuts in. På vår häst så utvecklades det en mindre hovböld av såret efter tåkappan och det måste rensas regelbundet + läggas om så att ny smuts inte kommer in. Ren snö är väl i o f sig säkert inte fel men jag tror att en veterinär skulle rek att hästen stod inne o läkte plus att den hålls i en torr miljö. Bandagerar de dessutom hoven så är det inte lätt att få detta att sitta kvar och hålla torrt vid utevistelse. Men allt detta vet ju hovis eller veterinären bättre.

Jag förstod det som att du var orolig p g a att hästen var halt men jag missförstod kanske? Är den ohalt nu så är det väl knappast ngt att oroa sig över.

Alltså, den var ohalt när det hände och igår men imorse var han jättehalt. Så nu är han halt. Och jag tror att det är pga att han fick ett sömstick eller spiktramp eller vad man ska kalla det. Som tur var finns ju inga vitala delar just framme i tån... Men är ändå orolig såklart. Och väntar med spänning vad hovis ska säga. Vi får väl se om han hittar något när han verkat lite.

Inne kan jag inte ha honom just nu, och han har inget bandage, än iaf. Ville inte göra så mycket i väntan på någon mer kunnig. Men jag har försökt rengöra med jodopax när det hände men borde inte blodet ha rengjort innifrån? Ett mänskligt sår sägs ju bli rent av att det blöder.

Skulle det visa sig vara en hovböld skulle jag bli lättad. Självklart är inte en böld något att vara glad över men det känns bättre än frakturer och ledinflammationer och sådant som kan vara orsakat av en själv. Så mycket hann åka genom huvudet när jag såg att han var halt innan jag fick tag i hovis som lyckades lugna mig. Vi får se om han hittar något, annars blir det veterinärbesök imorgon.

Senast ändrad:

Jag tror att du kan känna dig rätt säker på att det kommit in smuts och att det infekterat, det blöder inte rent tyvärr. Det är säkerligen inget som hovis inte kan rensa ur och lägga om, sen får du ta diskussionen kring det här med att du inte kan ha hästen inne med honom, han kan kanske bandagera så att det håller för utevistelse.

Hoppas att det går bra, tror inte att du behöver vara så orolig utifrån det du har beskrivit.

Det låter inte som att det är nödvändigt med klinik-besök för en sådan sak.
Hovisen fixar det säkert, verka upp området, rengöra å trycka dit nån tuss med decinfiserande. Å sen gips på hoven nån vecka..

Glöm inte se över stelkramps-vaccinationerna.

Om hästen skulle drabbas av feber får man kanske ge antibiotika men det är nog ovanligt.

Tack för svaren :) Känns bra att ha fått lite mer kött på benen.

Han fick stelkrampvaccin förra året i november. Men det ska väl bara tas var tredje år medans influensavaccinet är varje? Han borde väl vara skyddad mot stelkramp nu då?

Ska hålla ett öga på tempen = )

Stekrampsvaccinet ger bara ett ganska litet grunskydd, mot det som kan komma via ytliga rispor och sår och så. Vid större skador, eller de som sitter så att det är stor risk för jordkontaminering, då brukar man ge en boosterdos med vaccin.

När min herre fick ett spiktramp var han stekrampsvacc 3 månader innan, han fick iaf en boosterdos, och det var då veterinären förklarade det där med att vaccineringen ger ett grundskydd för 'vardagliga små rispor och sår och så', men att vid större grejer var det säkrast att ge extra. Dock så det spiktrampet satt synnerligen illa till, rakt in till strålbensbursan, och hästen stod på klinik lång tid och vara nära att förlora livhanken, så där var ju verkligen 'större grej'..

Sen, ang att ha honom inne, om det skulle vara en böld/sticksår är risken stor att du måste lösa det på något sätt. Behöver det gipsas så går det ju inte att släppa ut dem med gipset. I vissa fall kan man lägga sko med löstagbar täcksula, men det kan bli svårt att hålla rent, torrt och tätt ändå om det är blött ute (lera, snö som går över kanten etc).

Håller tummarna att det bara är hovböld, och att det räcker med uppverkning, gips i hålet (eller inte behövs gips alls) och att han sen kan få hel sula eller liknande, och gå ute.

Får gärna rapportera när hovis varit där, skönt att han kunde komma ut/gick att få tag på fast det var helg. (Min snälla hovis var här idag och slog på en tappsko, torde vara Sveriges dyraste tappsko men det är värt alla pengarna att få på den, och värt ännu mer att hovis 'förstörde' ledigheten med att komma hit)

Min hovis är min hopptränare också. Jag är glad att han är så snäll som kommer idag. Och ja, jag kan återkomma med vad han sa/gjorde senare ikväll. =) Blodet kom ungefär från där jag gjort en röd prick. Vad jag vet torde det inte kunna göra så stor skada just där. Eller har jag fel?
1ed6d15acf8eaaaafa4a2f2107bf83cd_321_232.jpg

Det skulle kunna gå att lösa genom att ha en till häst inne, men då vi bara är tre i stallet och en av de andra inte kan vara ute ensam så måste det ju då bli hon. Och hennes ägare är nog inte så pigg på att ge hästen en boxvila för min hästs skull.

Min ponny hade en hovböld i yngre dar och hade då boxvila + ett ENORMT bandage i flera lager för att hålla torrt och rent. Dock var detta en mkt kraftig hovböld och han kunde inte stödja på benen. Vi var tvugna att ta honom till klinik vilket var en aning besvärligt när han inte kunde stödja på ena frambenet. Han hade mkt hög feber och låg ner hela tiden i flera dagar men blev sedan pigg och kry igen.

Jag tycker att du gör rätt som har honom ute. Innan du vet vad det är för ngt så ska man inte ta till för drastiska åtgärder. I 99% av fallen mår hästar bäst av att vara ute. Har han mkt ont rör han sig säkert inte så mkt ändå. Går han med flera hästar som springer och leker mkt kanske han kan få gå i en ensam hage intill tills vidare?

Att linda vet jag inte... Ngn skada gör det ju inte och som ngn skrev, bra för att förebygga överbelastning. Men det beror ju lite grann på hur halt han är och hur mkt han rör sig.

Det du kan göra tills hovis kommer skulle kanske vara att 1-2ggr/dag tvätta rent hoven och lägga ett bandage runt för att hålla torrt och rent. För att bandaget inte ska släppa igenom fukt så lindar du med en ren padd närmast hoven och är efter gärna en självhäftande linda. Över den en plastpåse som håller tätt (typ en stor fryspåse) och ett bandage över det (så att det inte prasslar när hästen går).

Hoppas att hovis skyndar sig :)

Ge pållen en "krya-på-dig-morot" från mig :D

Han går ensam i hagen och jag tror han står rätt stilla. Om inte för att han har ont så för att höet lockar ;) Mjo, kändes bra att ändå släppa ut honom. Han går ju på benet även om han haltar rätt ordentligt.. Vi fick ca 8 kg äpplen till stallet för några dagar sen. Nästa äpple han får är från dig :)

Men herregud gör ett jodopaxomslag över hoven så det drar ur skiten ,i väntan på hovis .

Mia

Vadå "herregud"?! Jag har aldrig varit med om en hovböld eller liknande tidigare. Men gör jag ett sådant omslag med utspädd eller outspädd jodopax? Kan jag he jodopaxen på en stor bomullstuss och med hjälp av gasbinda "fästa det" under hoven och sen en plastpåse över?

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård Min häst trampade på en sten eller liknande, fick ett märke i hoven följt av hovböld ca 1 vecka efter. Två dagar innan hovslagaren kom...
Svar
17
· Visningar
4 432
Senast: Ida94
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 621
Gnägg Jag har för ett tag sen köpt en ny häst och han är på alla sätt en fantastisk individ, den finaste hästen jag någonsin har ägt och...
Svar
11
· Visningar
2 109
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka