Kan det stämma?

L

liselotta

Jag har en islandshäst som är 9 år (snart 10) han är fyrgångare.
Jag har alldrig ridit femgångare förut så jag vet inte hur passen "ska kännas".

Jag är inte bra på att förklara men pröva häng med nu.
När jag rider min isis i tölten och sedan driver på honom men håller så han inte ska falla i galopp så känns det inte riktigt som tölt, jag funderar på ifall det kanske kan vara pass.. För jag vet hur tölten känns.

Kan det vara pass?
Eller är det någon form av grisepass?

Sv: Kan det stämma?

Det kan säkert vara möjligt att det finns pass i den.
Om hästen går i "ren" grisepass så vaggar den fram och man skumpar omkring som en galning, så det tror jag den inte går i för det skulle du nog känna. Men hästen kanske bara blir passtaktig i tölten och då kan man börja känna lite tendens av vaggning. Fast det är svårt att berätta hur det känns. Det lättaste är nog att be någon se på och säga hur hästen går eller spela in på kamera och sen granska den, i passtaktig tölt sätter hästen i samma sidas benpar närmare varandra (fast det vet du säkert redan :d)

Hoppas du förstod :D

Tack.

Ja det är svårt att veta.
Ska på kurs snart så får be dem titta på honom där och så berättar jag hur det gick sedan.

Berätta gärna vad tränaren säger, jag blev nyfiken.

Säkert är det lita olika hur det känns i pass, men på den jag har ridit så blir det typ som att mina skänklar far fram och tillbaka växelvis jättejättefort, nästan vibrerar, så man tappar kontakten med sadeln nästan. Skumpar inget upp och ner och sedan känns det som att sitta på ett flygplan som håller på att starta... iaf som jag föreställer mig att det skulle vara :o :crazy: Mäktig känsla :love:

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 047
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 433

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka