Kan det gå? Behöver råd och tips!

domino

Trådstartare
Hur skulle ni göra om ni hade två katter och killen ni ska flytta ihop med har en katt. Mina är två innekatter, en 8-årig kastrerad hankatt och en 2-årig kastrerad hona. Hans är en 3-årig kastrerad hona, utekatt.

Finns det någon möjlighet att det skulle kunna funka tror ni?

En annan fundering:
Kan en katt som varit utekatt tills 3 årsålder och varit innekatt de senaste 5 åren kunna vara utekatt igen?

Sv: Kan det gå? Behöver råd och tips!

Att göra en innekatt till utekatt är oftast inga problem, dom blir bara lyckliga. Att göra tvärtom fungerar i regel inte. Det kan vara svårt att sätta ihop vuxna katter, men det kan gå, det är bara att prova och se :)

Klart det kan funka. Ska ni flytta till en helt ny lägenhet, eller ska en av er flytta in hos den andra?

Börja med att låta dem titta på utrymmet själva, kanske nosa runt lite när den andra katten varit där men tagits undan. Är ni osäkra kan ni lägga kompostgaller eller liknande för en dörröppning så de är i varsitt rum, men kan se, höra och känna lukten av varandra. Se till att alla har ordentligt klippta klor när ni sätter ihop dem för första gången, och övervaka i början.

Vi har med alla katter låtit dem träffas ganska omgående under övervakning, låtit dem "diskutera" men brytit om de försökt börja bråka. Skilt dem åt när vi inte kan övervaka. Med tiden har de fått lösa eventuella konflikter mer själva.

Jag har nu fyra katter, som har kommit en och en, och det har funkat med alla (utom möjligen den sista, den har bara bott här en månad så vi får se). Det kan ta tid innan situatonen är helt problemfri, men oftast accepterar de varandra snabbt även om det dröjer innan de blir riktiga vänner, vilket ju inte heller alla blir.

Det är individuellt hur anpassningsbar katten är mellan att vara inne och ute, men jag tror den har en god chans att kunna fortsätta gå ut. Återigen, övervakning till en början är bra.

Vi kommer flytta till honom, han bor i hus.
Tack för tipsen, det där med kompostgaller var riktigt smart! :)
Katterna har ju varit där och fått gå runt och kika i huset och lukta när hans katt varit ute och hon har gått och undersökt där mina varit när dom åkt hem. De har inte varit så intresserade av varandra ändå även fast de varit medvetna om varandra. Men det har ju varit dörrar emellan då ;) De har sett varandra genom fönstret och då har hans katt fräst åt mina. Mina har bara tittat på henne och sett ut såhär ungefär: :eek:

:rofl:

Det var inga problem att introducera mina katter för varann när jag skaffade honan, men då var ju hon en unge på 11 veckor bara. Hanen är väldigt lätt och jag tror inte det skulle vara problem för honom att gå ihop med andra katter, han är jättesnäll verkligen. Men man vet ju aldrig med andra katter hur dom är..

Det är honorna jag ororar mig mest för. Min är väldigt liten och kvick iofs och bra på att komma undan kan jag tänka mig.

Men man ska väl aldrig gå emellan katter som bråkar utan låta dom göra upp? Eller har jag hört det från någon väldigt okunnig människa? :o

Men man ska väl aldrig gå emellan katter som bråkar utan låta dom göra upp? Eller har jag hört det från någon väldigt okunnig människa? :o

Det beror väl ändå på hur allvarligt bråket är ;) Om de tjattrar och morrar, fräser lite och går runt varandra så är det lugnt. Om de ryker ihop så tussar flyger o de skriker o har sig så måste man ju naturligtvis försöka sära på dem. De måste ju få "diskutera" sins emellan om rangordning, det kan du aldrig ta ifrån dem. Blir det däremot fajt, så måste du ju skilja dem åt.
Sunt förnuft, som i allt annat.

Okej, jo, klart man vill skilja på dom om det blir riktig catfight! Men att låta dom vänja sig lite vid varandra, se och lukta genom sånt kompostgaller kanske är än bra start? Då märker man väl rätt snabbt om det kan funka, eller så kanske dom väntar tills något inte är mellan dom längre och ryker ihop?

Det är en väldigt bra start med kompostgaller och klippta klor. :) Då märker man hur signalerna går. Om ni kör så ett par dagar, o sen kan ni introducera dem i samma rum, när ni är närvarande. Så gör vi på katthemmet. Först får de flytta från karantän till ett rum med nät in till "stora rummet". Där bor de i två dagar o hälsar på varandra, o sen testar vi att öppna dörren när vi är där. Oftast går det bra, ibland inte. Nån har varit livrädd för de andra, nån fick stryk, men de flesta funkar hur bra som helst. De andra har då fått egna rum.. eftersom det inte gick bra. Man vet aldrig i förväg. Det kan bli kanon, eller pest. Du vet ju hur Tipex var mot Nala i början? Fräs o morr, men bara på avstånd. En vecka senare tvättade hon henne. De slogs aldrig, brottades bara lite, men det var liksom aldrig på "allvar" utan bara en liten maktkamp.

Jag har en jättebra artikel om att föra ihop katter som min uppfödare skrivit. Om du pmar din mailadress kan jag skicka den till dig.

Som Prosit säger. Och tänk på att OM det skulle bli bråk, så sätt inte dit händerna utan använd något skydd. ;)

Som Prosit säger. Och tänk på att OM det skulle bli bråk, så sätt inte dit händerna utan använd något skydd. ;)

Exakt, ett par handskar, en flugsmälla och ett tjockt badlakan har vi redo på katthemmet. Händer det att de ryker ihop så drar någon flugsmällan med en jäkla fart i skrivbordet så de hajar till och avbryts, ofta studsar de åt varsitt håll oxå. Badlakanet kastas över den ena katten och den med handskar lyfter upp och bär iväg. Kan låta grymt, men det är det bästa sättet vi kommit på. En katt med spretande klor o tassar överallt kan lätt hamna i ansiktet utan badlakan emellan :crazy:
Men detta tror jag behövt tre gånger av 70 eller nåt sånt. Ytterst sällan det händer nåt så allvarligt när de fått gå o nosa genom nät i flera dagar först.

Men ha nåt redo som är lätt att använda.

då har jag tur då, för min katt kan både vara inne och utekatt.. han trivs ändå ^^

-lån-

Ser ut att ordna sig i vilket fall. Kommer prova och se om det funkar, om katterna går ihop. Om det går kommer jag prova ha mina ute med.

Har pratat med brorsan om det med. Och han och hans tjej tar dom gärna om det inte skulle funka :bow:
Då vet jag att dom får det bra och kommer träffa dom ändå! :)

Jag skulle aldrig sätta fingrarna emellan två katter som slåss, jag tycker om mina händer. :D

Nog tror jag det kommer att lösa sig. Om de bor i hus och dessutom får gå ute behöver de ju inte träffas alls, så om de inte gillar varann lär de hålla sig på var sin kant. :)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
864
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 221
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har ju två katter och bor på gård, men än så länge är de innekatter. Båda kastrerade, en hona på 2 år och en hane på 9. Hanen är en...
Svar
3
· Visningar
756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka