Kan det funka med bomsadel om hästen inte tyckt om det tidigare?

J

Jenny-79

Stoet jag ska köpa hade en bomsadel när hon kom till ridskolan vilket hon inte tyckte om och det blev mycket bättre när dom bytte till en bomlös sadel. Nu är det så att min kompis har en jättefin dressyrsadel till salu som vi ska testa, en prestige så det borde ju vara en bra sadel av bra kvalite. Den har visserligen några år på nacken men är välskött och superbekväm att rida i enligt ägaren. Man kommer djupt ner i sadeln och jag älskar såna sadlar.

Hon är en islandshäst och bred över ryggen samt nästan ingen manke alls så risken finns väl att den kan vara för smal. Det finns några andra isisar som har testat sadeln och den har suttit bra på dom och någon av dom har tom varit bredare än min dam så jag hoppas det ska funka.

Kompisen som ska hjälpa mej har fått sadeln omstoppad för ett tag sen av en sadelmakare (heter det så?) som även är sadelutprovare och hon visade tydligt hur man ser om sadeln sitter bra eller inte så hon ska förhoppningsvis kunna hjälpa mej.

Men hur vet man om hästen trivs med sadeln? Det kan ju vara att förra bomsadeln inte satt bra och att det var därför hon krånglade. Hur fort borde man märka om hon inte trivs med sadeln om den i övrigt verkar passa bra? Kan man märka det direkt, efter ett par veckor eller kan det ta lång tid? Vad ska jag mera tänka på?

Finns det minsta lilla misstanke om att den inte passar kommer jag självklart inte att rida i den utan då får jag leta vidare. Men eftersom det är min kompis sadel som finns nära är det iaf värt ett försök.

Sv: Kan det funka med bomsadel om hästen inte tyckt om det tidigare?

Jag skulle börja med att utesluta att hästen har ont. Men jag tar för givet att ni redan kollat upp det. Sen skulle jag faktiskt ringa ut en sadelutprovare då hästen uppenbart haft problem med sadlar. Även om hon har visat så tycker jag det är viktigt att hon får kolla själv. Då hästen som sagt är känslig.

Vissa hästar visar inte när en sadel sitter fel, just därför är det så viktigt att ha en kunnig som kan titta om den sitter bra!

Jag skulle börja med att utesluta att hästen har ont. Men jag tar för givet att ni redan kollat upp det. Sen skulle jag faktiskt ringa ut en sadelutprovare då hästen uppenbart haft problem med sadlar. Även om hon har visat så tycker jag det är viktigt att hon får kolla själv. Då hästen som sagt är känslig.

Vissa hästar visar inte när en sadel sitter fel, just därför är det så viktigt att ha en kunnig som kan titta om den sitter bra!

Jag skulle gärna ta hjälp av en sadelutprovare men det går inte eftersom det inte finns här och en resa utomlands tillsammans med häst blir för dyr och tidskrävande tyvärr. Men hon har inte haft något problem de senaste 4-5 åren då hon haft bomlös sadel.

Jag hörde att Finlands enda sadelmakargesäll (eller är hon tom. mästare nuförtiden) brukar ta en resa ut till Åland en gång i veckan eller varannan. Kolla med henne, hon är jätteduktig då det gäller att pröva ut sadlar, och stoppa dem. Kan pm:a nr om du inte får tag på den av någon där. Om jag minns rätt brukade hon åka ut till stall Sleipner, men kan inte lova att det var dit. Ja, och är jag inte helt ut och flyga tror jag det var någon från Åland som for till sadelmakarskolan för något år sedan, kan ju vara att hon är klar redan?

Jag hörde att Finlands enda sadelmakargesäll (eller är hon tom. mästare nuförtiden) brukar ta en resa ut till Åland en gång i veckan eller varannan. Kolla med henne, hon är jätteduktig då det gäller att pröva ut sadlar, och stoppa dem. Kan pm:a nr om du inte får tag på den av någon där. Om jag minns rätt brukade hon åka ut till stall Sleipner, men kan inte lova att det var dit. Ja, och är jag inte helt ut och flyga tror jag det var någon från Åland som for till sadelmakarskolan för något år sedan, kan ju vara att hon är klar redan?

Det har jag inte hört något om och ingen annan heller som jag pratat med ang sadlar. Om det vore så att hon var till åland så ofta borde ju någon jag pratat med veta det. I höstas ordnade dom tom en resa över till sverige till en sadelutprovare och det borde dom ju inte gjort i så fall om det skulle gått att göra det hemma.

Om hästen inte har tyckt om bomsadel tidigare kan det mycket väl ha berott på att den inte passade.

En bomlös i en modell som passar hästen (alla pasasr inte alla automatiskt, många är tex. för långa/klumpiga!) passar alltid oavsett om hästen blir tjock eller har en mycket svängd rygg.

Det har jag inte hört något om och ingen annan heller som jag pratat med ang sadlar. Om det vore så att hon var till åland så ofta borde ju någon jag pratat med veta det. I höstas ordnade dom tom en resa över till sverige till en sadelutprovare och det borde dom ju inte gjort i så fall om det skulle gått att göra det hemma.

Oj, nej det tror ja inte heller (om resan till Sverige), jag kom bara ihåg att sadelmakaren iaf har haft som rutin att åka ut till Åland 1 gång i mån. Kan ju vara att hon ändrat det? Om du är intresserad att kolla med henne går det att kolla upp.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 073
Senast: super
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
516
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
2 014
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
775
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka