Kan det bli en zoombie invasion?

Det finns andra sorters zombie-liknande grejer i naturen.
Förutom myrorna som nämnts så finns det sniglar vars ögon förvandlas till något larvliknande som dessutom blinkar i olika färger, och de utsätter sig för livsfara för att bli uppätna pga masken som de infekterats av.
Och en slags parasit som sprider sig i krabbor och tar över kontrollen över deras kroppar.
Det finns även något som påverkar människor, de smittade verkar bli mera självmordsbenägna och har en tre gånger större risk att dö i bilolyckor.

Fascinerande men med det sagt så finns det inget än som får någon död att återuppstå och vilja äta hjärnor :D

Förutom myrorna som nämnts så finns det sniglar vars ögon förvandlas till något larvliknande som dessutom blinkar i olika färger, och de utsätter sig för livsfara för att bli uppätna pga masken som de infekterats av.
Och en slags parasit som sprider sig i krabbor och tar över kontrollen över deras kroppar.
Det finns även något som påverkar människor, de smittade verkar bli mera självmordsbenägna och har en tre gånger större risk att dö i bilolyckor.

Fascinerande men med det sagt så finns det inget än som får någon död att återuppstå och vilja äta hjärnor :D
Fast jag ver inte hur mycket man lovar bort sig här? E-mails och across the internet låter lite sådär.

7C603ABD-D4FD-42BF-871F-9FBCC0B01E4C.webp

Det finns ju faktiskt "zombies" - fast myror då. En svamp som tar över centrala nervsystemet på dem och får dem att bete sig på ett sätt som är gynnsamt för spridandet av sporer.

Spelet The Last Of Us hade detta som bas för sina zombies. Fruktansvärt läskiga.

Bild bakom spoiler, för känsliga.

Myrornas virus muteras i "Flickan med alla gåvorna" och "pojken på bron". Så det kan nog hända. Vet inte hur sista stadiet visas i filmen. Bara i boken, när de ätit klart och blir träd.

Och där om du har tid och ser dem på håll, sikta på knän!

Det var väl inte riktigt den risken jag tänkte på ...

Men zombies, är inte de odöda? Hur hänger det ihop med ökad självmordsrisk pga toxoplasmos?
Tänkte på mindcontrol delen, dvs de förlorar sin egen vilja som zombier gör i filmerna.
Men ja, verklighetens "zombier" verkar påfallande mera riskabla i att vilja få värden att dö än att de ska fortsätta leva även efter döden :rofl:

Vi kanske inte ska ta upp toxoplasma som man får av katter, som visat sig leda till betydligt större risktagande? Och ja, på människor... https://fof.se/tidning/2013/2/artikel/katter-sprider-parasit-i-hjarnan

Edit: Äh. Buke hackar och segar så för mig så jag såg inte att det redan var omtalat :(

Tänkte på mindcontrol delen, dvs de förlorar sin egen vilja som zombier gör i filmerna.
Men ja, verklighetens "zombier" verkar påfallande mera riskabla i att vilja få värden att dö än att de ska fortsätta leva även efter döden :rofl:
Aha. Jag kan nog för lite om zombies helt enkelt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka