Kan det bli en skimmel ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cha-kay
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 899
C

cha-kay

Jag undrar hur stor är chansen att fölet blir skimmel?

Om fölets pappa är mörk fux, farfar är mörk fux, farmor är skimmel.
Om fölets mamma är skimmel, morfar är skimmel, mormor är skimmel (tror jag).

Idag är fölet 1 år och i pälsen har det kommit några stickelhår. I ansiktet finns inga vita hår.

Kan någon med erfarenhet försöka att hjälpa mig. Jag ska köpa detta föl men vill vara så säker som möjligt att det inte blir någon skimmel.

Hör av er

Tack

Sv: Kan det bli en skimmel ?

Skimmel e väl vackert???

Om pappan är fux spelar det ingen roll hur hans förfäder varit färgade. Han påverkar inte skimlingen av det här fölet.

Eftersom mamma är skimmel blir 50% av fölen i samma färg. Men eftersom BÅDA hennes föräldrar också är skimlar kan hon dessutom ärvt skimmelanlaget dubbelt, och då blir ALLA hennes föl (100%) skimlar!!! Har stoet fått "färgade" avkommor tidigare är det ingen risk för 100%-regeln, och då återstår frågan om fölet är en av de 50%en skimlade....

Utgår ifrån att du menar en avblekbar skimmelfärg. Såna föl har oftast vita hår på ögonlocken redan som veckogamla, och runt ögon och i svansfästet kan det komma ganska tidigt. MEN det finns faktiskt hästsläkter som blir skimlar sent i livet, bara för att krångla till det för dej. Skulle nog tro att ditt föl förblir färgat om du inte ser mer vita hår i huvudet idag. Stickelhår är inte ovanligt i fuxfamiljer väl?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 152
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 896
Senast: Maja_Kandi
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste... 2
Svar
28
· Visningar
9 564
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 813
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka