kan de funka tro?

S

sinner

kvällsfunderingarna snurrar i skallen... har inkörd c-ponny, travsele samt "speedcart" eller hur de nu stavas.. sele och vagn är givetvis till varmblodig travare... nå, skulle det funka att köra min ponny på 139cm med den?
bara en tanke som slog mig..

Sv: kan de funka tro?

ja varför inte???
bara selen passar så.
Jag körde min shettis med min speedcart. Gick hur bra som helst! :-)

tja den lär väl funka tills betesmagen har försvunnit iaf... jag har också kört shettis med travsulky när jag var liten... dock hade man ju inte så mycket hum om saker och ting då så jag tänkte att det kanske var bäst att fråga så det inte går aldeles åt skogen...

Det kan gå åt skogen:crazy:
Svårt det där, gäller att veta lite innan man börjar köra, bäst att ta lärdom av någon kunnig som kan vara med alt gå en kurs.

Selen ska alltid vara välanpassad, likaså här, rådfråga någon som kan, där du bor:)

Jag förutsätter att du kan köra eller att du har någon som hjälper dig.

Travselar är normalt sett väldigt ställbara. Törs förstås inte lova att den sele du har passar även till din ponny men det är alls inte osannolikt. Den travsele jag kört min shirehäst med har passat även ettåringarna i stallet (kallblods och varmblodstravare) så det är ganska rejält mycket ställbart faktiskt. Om det är något litet glapp bara så kan man ta ett däckelunderlägg (de i teddyliknande material är tjockast) under själva travdäckeln och ett under gjorden. Det blir dessutom mjukt och skönt åt hästen.

Genom det sätt speedcarts är byggda på påverkas de inte så otroligt mycket av höjden på hästen men kontrollera ändå att hästen inte får för mycket tyngd i skackeln när den hamnar lägre på din ponny än vad den skulle göra på en stor häst. Sätt dig i speedcarten och låt någon lyfta skacklarna till den höjd där skackelöglorna är ungefär (alt quickhitchen om det är en sådan sele och vagn) och sedan bedöma om det är några kilos tryck i skackeln bara.

De flesta speedcarts har flyttbara sitsar också vilket innebär att du kan påverka tyngdpunkten genom att flytta sitsen.

Tänk på att alltid ha svanskappa på selen och att använda en bra brösta - helst en brösta som sitter fast i linor som går genom trissor på vagnen, då får du en rörelse i bröstan som på ett ungefär motsvarar en svängels rörelse i en vanligt bröstseleskombination.

ponnyn är mycket körd innan,både med sulky och i skogen, jag provkörde henne när jag köpte henne. jag har en travgubbe till hjälp med sele och vagn och selen passade min ettåriga ardenner bra, och då var han smalare än ponnyn. jag är inte expert på att köra, men jag har kört lite och anser att min ponny är en "nybörjarkörhäst" då hon är välkörd och lyssnar bra, samt tål nästan vad som helst.

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
6 087
Senast: Lynxsa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 953
Körning Hej är lite smått sugen på att skaffa häst igen och har blivit erbjuden en äldre fd travare. den har de senaste 4 åren inte blivit körd...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 920
Senast: Cambrie
·
Körning jag har ända sedan jag började snegla på körningen velat ha en gigg med höga hjul för att göra mer dressyr och finkörning med. men vad...
2
Svar
20
· Visningar
4 689
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka