Kan åsnor smitta hästar med ovanlig mask?

sassiball

Trådstartare
Jag har hört talas om det men vet inte, nu är det så att jag ev. ska ta emot en unghäst på bete som stått i samma stall som åsnor. Är det riskfritt? Jag menar jag vill inte ha någon konstig smitta eller mask på mina unghästar. Är det något ni hört talas om?
 
Sv: Kan åsnor smitta hästar med ovanlig mask?

Åsnor är bärare av lungmask, som hästarna då kan smittas av. Ivermectin tar lungmasken. Jag vet många som har åsnor och hästar ihop utan att få problem dock.
 
Sv: Kan åsnor smitta hästar med ovanlig mask?

Jag är jättedålig på detta men för en herrans massa år sedan så sa man att hästar o åsnor inte skulle gå ihop för att åsnor var kronisktbärande på lungmask. Nu tror jag inte så är fallet eftersom det är jättevanligt med hästar o åsnor ihop.

Se bara till att hästen är avmaskad innan den kommer till dig så är det säkert ingen fara.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 924
Senast: Sel
·
Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 412
Senast: Madick
·
Kultur Något jag kom att tänka på när jag tittade på Luciamorgon i morse är vilken enorm mängd svenska julsånger det tycks finnas. Då menar jag...
Svar
8
· Visningar
986
Senast: Hedinn
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 085
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp