Kamplek med hund

Alindra2000

Trådstartare
Var för ett tag sedan på en kurs med en av hundarna, skall göra en lång historia kort:
Instruktören vill att vi skulle dra dragkamp med hundarna. Vilket vi inte gör med den hunden, han får aldrig dra dragkamp och därför ville jag heller inte göra det på kursen. Instruktören ifrågasätter varför och jag berättar att han var som besatt av det som valp och drog i allt, koppel osv osv. Vi och dåvarande instruktör som jag tycker är bra kom fram till att inte göra några "kamplekar" med honom. (Detta är en mkt kort version utan detaljer ang varför osv)

Hon envisas med att det visst är bra. Medan jag helt enkelt inte vill göra det. Instruktören blev nästan arg på mig och sa att det är ett naturligt beteende för hunden att kampa osv. Hon ville även att ALL belöning skulle vara godis, medan vi normalt sett belönar med boll då han blir hyper och övedriver allt när han vet att man håller en godis. Även då tyckte hon att jag ändå skall belöna med godis. Jag slutade kursen eftersom jag tyckte att hon var en otroligt dålig instr.

Tycker ni verkligen att det är så himla lustigt att man inte vill dra dragkamp med sin hund lr alltid belöna med godis?

Senast ändrad:
Sv: Kamplek med hund

Don efter person - eller i det här fallet, don efter hunden.
Man ska köra på det som passar hunden bäst och variera belöningen, jag kör både godis,kamp och boll.

Jag personligen anser att man känner sin hund bäst. Vill man inte ha en hund som kampar är det upp till en själv, och inget en instruktör bör lägga sig i, och definitivt inte bli arg över.
Tycker dessutom att det låter väldigt konstigt att h*n vill att ni enbart belönar med godis, då jag själv fått lära att hitta det just min hund gillar för att hålla motivationen uppe, kan vara allt från boll, strumpa, korv, toaborste, ja vad som helst bara just MIN hund gillar det. Dessutom tycker jag att man bör variera belöning, hunden ska inte veta vad som kommer utan det ska vara en överraskning.
Okej att det kanske är svårt att belöna med boll på en kurs där man kan störa övriga kursare om man hivar iväg en boll, men då får man väl hålla sig en bit bort.

Tycker det låter som en jättekonstig instruktör som inte låter er välja belöningsmetod själva. Det brukar väl tvärt om vara något som framhålls, att man ska testa sig fram och se vad som funkar bäst för den egna hunden?

Jo, det var lite lustigt det där. Självklart kan man inte belöna med något som stör ngn annan på kursen osv men så var det inte i detta fall.
Speciellt eftersom min hund faktiskt blir lite störande när han vet att det finns godis att vinna...

Sen det där med att vi inte vill kampa med honom kan jag bara inte förstå varför det skall vara så konstigt. Det passar inte den här hunden och vi har därför valt bort det.

jaja, nu hoppade vi ju av kursen (givetvis åkte vi ju på att betala hela ändå)

Jo, det var lite lustigt det där. Självklart kan man inte belöna med något som stör ngn annan på kursen osv men så var det inte i detta fall.
)

Tycker jag dessutom att man kan. Man behöver ju inte hiva bollen i huvudet på de andra, men det är väl ett ypperligt tillfälle för dem att träna störningar också.

Vissa raser och hundar kan man liva upp med lite kamp, men skulle jag göra det med råttisen eller min GD skulle det gå åt åtskilliga terapitimmar för att få ner dom till normal nivå. Bra att du stod på dej och hoppade av kursen!:bow: Det är inte alla som skulle ha vågat det du gjorde. Bra gjort!

Vissa raser och hundar kan man liva upp med lite kamp, men skulle jag göra det med råttisen eller min GD skulle det gå åt åtskilliga terapitimmar för att få ner dom till normal nivå. Bra att du stod på dej och hoppade av kursen!:bow: Det är inte alla som skulle ha vågat det du gjorde. Bra gjort!

Instämmer!

Man får ju se till att anpassa efter hund... Skulle jag försöka ha dragkamp med "gamlingen" skulle hon blänga på mig som om jag var dum i huvudet, godis däremot blir hon glad av. Tyvärr har jag inte så många olika motivationssätt för henne...
Valpis älskar dragkamp, men vad som är bäst av allt - det är bollen. Den får man också ha dragkamp med, för hon leker gärna för mkt själv annars, men bollen, inget överträffar den. Belönar jag henne med godis så tappar hon lätt intresset, hon äter, sedan skiter hon i vad som händer efteråt. Kan dock vara lämpligt att variera med om hon blir för vild av dragkampen...

Jag belönar min bruksmalle med kamp. Hon har stor kamplust. Men vet vad ordet loss innebär. Och jag vill ha en hög intensitet i lydnaden så länge hon inte ljudar så.

Man belönar med vad man vill belöna! Men man ska inte vara rädd att belöna med det roligaste hunden vet heller, man får bara lära sin hund HUR man får bli belönad med det speciella verktyget.

Min tik får tex inte snappa efter mina händer, tröja eller brandslang. Hon får inte noppa i fickorna efter brandslangen, utan den får man när man förtjänar den.

Vill du inte kampa med din hund så behöver du ju inte göra det heller oavsett om det är naturligt eller inte.. Min hund får inte jaga harar eller något annat även om det är det mest naturliga..
Godis behöver den inte heller få stup i kvarten.

Jag kan ha med godis till min hund ibland men det är inget som är jätte nödvändigt.

Liknande trådar

Hundträning Mina hundar har aldrig varit intresserade av leksak som belöning när man tränar och tävlar, dom tittar bara på mig och väntar på den...
2
Svar
20
· Visningar
551
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 541
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka