"Kamphund" eller inte?

Sv: "Kamphund" eller inte?

Jag förnekar inte att det finns hundar som är taskiga mentalt, men om man utgår från att hunden är sund och frisk så ser inte jag någon anledning till varför hunden inte med rätt person och uppfostran från början skulle kunna bli en trygg och stabil hund.

Vad det än må vara för ras

Än en gång tillbaka till att det är människans fel. Bedöms hunden så pass farlig att den i vissa situationer kan blir farlig för allmänheten på ett okontrollerbart sätt så anser jag att det är människans ansvar att ta till återgärder, vad det än må vara. Alltså beror det mycket på vem ägaren är.

Jag förnekar inte att det finns hundar som är taskiga mentalt, men om man utgår från att hunden är sund och frisk så ser inte jag någon anledning till varför hunden inte med rätt person och uppfostran från början skulle kunna bli en trygg och stabil hund.

Det är väl alltid ägarens ansvar men det förändrar inte faktumet att hunden är farlig. Att vissa ägare kan hålla extremt farliga hundar så att de inte är en fara för allmänheten eller andra djur förändrar ju trots allt inte hundens egenskaper. Hunden är fortfarande lika farlig men risken att faran ska realiseras har kraftigt reducerats.

Vad är en hund med taskig mentalitet? Måste hunden ha taskig mentalitet för att vara farlig? Handlar det inte om att vissa egensakaper som premierats i rasaveln kan vara problematiska i vissa situationer? Jag vet inte om jag missförstår dig men det låter som att du är en anhängare av tankesättet att en hund blir vad man gör den till?

Att i Sverige anvanda statistik fran USA pa Svenska forhallanden fungerar inte da hundar halls helt annorlunda i de tva landerna. I vissa omraden i USA finns mycket hundar som springer losa vind for vag och andra som i och for sig halls pa agaren's mark, men som inte far nagon tillsyn alls ... ungefar som pa vissa stallen i sodra Europa. Har ar dessutom 20+ % av alla hundar "pittbulls typ", inte nagonstans fungerar den statestiken pa Svenska forhallanden.

Det känner jag till och de flesta dödsfall som sker i USA är också på något sätt kopplade till den hundhållning som finns i landet.

Dom är avlade att slåss och i kamp döda sin motståndare, vilket inga andra raser torde vara.

LIA

Det finns gott om hundar som dödar, även andra hundar. Exempelvis herdehundar. Även gott om hundar som har skärpan att döda andra hundar, men inte nödvändigtvis är avlade för det.
Jag redogjorde för vad beteckningen kamphund innebär för mig. Inget av det du skriver motsäger den uppfattningen.

LIA

För vilka är kamphundar farliga? När man talar om farlighet bör man också specificera vilken fara man avser. Hundraser med kampbakgrund kan vara potentiellt farliga för djur och andra hundar till följd av sin avelsbakgrund. Men det finns ingenting som säger att raserna för den sakens skull är farliga för människor.
Enligt den nämnda statistiken så är dom det. Frånsett det, så är väl en farlig hund farlig, även om den "bara" är det för andra varelser än människor?

Kamphundarna är mycklet riktigt framavlade för att slåss med andra djur/hundar. Förutom dessa finns det många jakthundsraser vars ursprungliga jaktform snarare påminner om kamp än om jakt i den mening vi idag talar om jakt. Dessutom ska man inte glömma att det finns många hundraser som är framavlade för att vakta egendom/människor och till följd av sin arbetsuppgift ska skada människor om så krävs. Egenskaperna du talar om som unika för raser med kampbakgrund är alltså inte särskilt unika för den hundtypen.
Jo, "avlade att slåss och i kamp döda sin motståndare" torde inte passa in på andra raser, annat än möjligen mycket långt tillbaka i historien.

Den statistik du hänvisar till är väl rätt ensidig? För jag antar att du syftar på den amerikanska statistik som finns och inte på någon av all den statistik som finns från övriga håll i världen?
På vad sätt är den ensidig? Taget ur minnet, är länge sedan jag läste den, så tror jag det var redovisning från seriös källa. Försäkringsbolag kanske?
Vad är det för "all statistik från övriga håll i världen" du menar?

LIA

Att förbjuda raser kan liknas vid att försöka behandla symptomen istället för det egentliga problemet.
Håller jag inte alls med om. Snarare är det att likna vid ett utrotande av problemorsaker. Som smittkoppor och polio, om man ska jämföra med sjukdomar.

Problemet är de olämpliga hundägarna och så länge dessa kan bli hundägare så kommer man inte komma åt problemet. Förbjuder man ett antal raser med kampbakgrund kommer personerna bara hitta andra raser och hur ska man hantera det? Ska man i det läget förbjuda fler raser? Den bästa lösningen är antagligen att man utfärdar hundförbud för olämpliga personer i större utsträckning.
Ingen torde motsäga att olämpliga hundägare är ett problem. Men på vilka nivåer? Har en kompis som är hopplös som hundägare, han skulle inte ha minsta chans att forma en hund av "tuff" ras, medan det fungerar utmärkt med soffpotatis av sällskapsras.
Ska vi förbjuda dom sämsta "hundmänniskorna" att alls ha hund, vilket jag är för, men sedan upprätta ett "hundkortsregister" för alla övriga? Man måste gå en hundhållningsskola och sedan ta examen och tilldelas en A-B-C-osv grad, där varje hundras ingår i en eller flera grader?
Eller, upprätta en lista på dom farligaste och för allmänheten olämpligaste raserna och endast låta personer med vissa förutsättningar och behov inneha sådana?
Det andra alternativet är för mig det enklaste och rimligaste. De flesta hundmänniskor torde för övrigt hitta lämpliga hundar bland alla övriga raser utan att söka sig till dom i alternativ två.

LIA

Enligt den nämnda statistiken så är dom det. Frånsett det, så är väl en farlig hund farlig, även om den "bara" är det för andra varelser än människor?

Men då hänvisar du återigen till den amerikanska statistiken. För det finns faktiskt ingen annan statistik som visar på samma överrepresentation.

Jag ifrågasätter inte en bredare definition av vad som är farligt och det var just en specificering av var faran låg som jag efterfrågade.

Jo, "avlade att slåss och i kamp döda sin motståndare" torde inte passa in på andra raser, annat än möjligen mycket långt tillbaka i historien.

Nej det är inte unikt. Hos många hundraser, däribland bruksraserna, så har man premierat egenskaper i aveln som gör de lämpliga för bl a skyddsarbete. En hund med de egenskaperna i fel händer är väldigt farlig. Talar vi om jaktformerna så är många av de jaktprov som hölls i irländska kennelklubbens regi fram till 1970-talet i gränstrakterna till kamp. Många av dessa jaktprov var dessutom obligatoriska för att terrierraser skulle få ut sina utställningschampionat fram till slutet av 1960-talet.

Ska vi ge oss in i en djupare diskussion om raser med kampbakgrund och frågan om de avlats för att döda sin motståndare så är inte svaret självklart. När jag tänker efter är det ingen kampras jag känner till där man premierat egenskapen att döda sin motståndare. Vilka egenskaper man premierat beror till stor del på vilka regelsystem som omgärdat kampformen hundraserna tidigare avlades för. Det finns en del som hävdar att kampraser saknar skärpan/förmågan att slåss för att döda sin motståndare. Utan det man premierat är viljan att slåss och att inte ge upp. En kamphund som har ett övertag och skulle kunna döda sin motståndare har sällan intresset av det utan fortsätter gnaga på motståndarens öra framför att avsluta det hela.

På vad sätt är den ensidig? Taget ur minnet, är länge sedan jag läste den, så tror jag det var redovisning från seriös källa. Försäkringsbolag kanske?

Jag vet precis vilken statistik du hänvisar till och det är från den amerikanska myndigheten CDC, alternativt en annan amerikansk rapport. Självklart är det ensidigt om du hänvisar till statistik från ett land och försöker hävda att den skulle gälla för hela världen. Man bör väl rimligtvis nämna att statistiken kommer från ett land och kanske inte nödvändigtvis speglar förhållanden i andra delar av världen?

Vad gäller den amerikanska statistiken så är slutsatsen från myndigheten också väldigt intressant. Man menar att det pga att studierna inte tar hänsyn till antalet hundar som funnits av respektive ras under mätperioden så kan man inte heller dra några generella slutsatser om att en ras är farligare än en annan.

Nu har jag inte funnit all världens statisitik då det mesta i statistikväg på det här området, förutom den amerikanska, är svår att finna. Den jag vet finns är bl a den Grönländska, Kanadensiska, Brittiska, Australiska, Nya zeeländska plus ett antal till länder som jag inte kommer på för tillfället. Vidare finns det också annan amerikansk statistik för städer där man tagit hänsyn till antalet hundar av respektive ras, antalet hundbett samt hur pass allvarlig skadan blivit. Den sistnämnda är intressant i den mening att den visar att Pitbullbett sällan är allvarligare än hundbett från andra hundraser i samma storleksklass.

Håller jag inte alls med om. Snarare är det att likna vid ett utrotande av problemorsaker. Som smittkoppor och polio, om man ska jämföra med sjukdomar.

På vilket sätt har man kommit åt problemet om samma personer kan skaffa en annan hundras som i fel händer kan vara lika farlig? Det är det problemet visat sig vara i många länder där man infört rasspecifika lagstiftningar. Lagstiftningens syfte har varit att man ska komma åt problemet med farliga hundar men pga att de olämpliga hundägarna bytt hundras så har man misslyckats. Problemen består och det är bl a därför som Italien och Holland tagit bort sina rasspecifika lagstiftningar. Istället har man valt att införa lagar som riktar sig mot hundägarna.

Ingen torde motsäga att olämpliga hundägare är ett problem. Men på vilka nivåer? Har en kompis som är hopplös som hundägare, han skulle inte ha minsta chans att forma en hund av "tuff" ras, medan det fungerar utmärkt med soffpotatis av sällskapsras.
Ska vi förbjuda dom sämsta "hundmänniskorna" att alls ha hund, vilket jag är för, men sedan upprätta ett "hundkortsregister" för alla övriga? Man måste gå en hundhållningsskola och sedan ta examen och tilldelas en A-B-C-osv grad, där varje hundras ingår i en eller flera grader?
Eller, upprätta en lista på dom farligaste och för allmänheten olämpligaste raserna och endast låta personer med vissa förutsättningar och behov inneha sådana?
Det andra alternativet är för mig det enklaste och rimligaste. De flesta hundmänniskor torde för övrigt hitta lämpliga hundar bland alla övriga raser utan att söka sig till dom i alternativ två.

En gradindelning som är satt på objektiva grunder skulle jag kunna köpa. Talar vi om hundar som skulle kunna vara farliga i fel händer så lär vi få en ganska lång lista.

Jag vet precis vilken statistik du hänvisar till och det är från den amerikanska myndigheten CDC, alternativt en annan amerikansk rapport.
?? Vilketdera är det?

Självklart är det ensidigt om du hänvisar till statistik från ett land och försöker hävda att den skulle gälla för hela världen. Man bör väl rimligtvis nämna att statistiken kommer från ett land och kanske inte nödvändigtvis speglar förhållanden i andra delar av världen?
Jag har inte hävdat att den gäller för hela världen. Var fick du det ifrån? Jag nämnde den på frågan om befintlig statistik.
Men varför skulle den vara ensidig? Med ensidig förstår jag något som är vinklat för visst särintresse. Vilket skulle särintresset vara i detta fall?
Att den enbart speglar förhållanden i USA är väl så självklart att det inte särskilt behöver nämnas.
Du har kanske direktlänk till statistiksidan?
Du kan kanske redovisa länkar till några av dom sidor med övrig statistik du nämner?

LIA

Ja, det undrar jag med :D
Det var inte alls planerat att jag skulle ha hund alls för tillfället. Jag hade tyvärr får göra mig av med min fd schäfer och varit utan hund i ett par år.
En idiot till kompis skaffade denna hunden utan att ha ett ordnat liv och när arbete dök upp ett par veckor senare så kunde han inte ha henne kvar.
Med inställningen, skicka hit hundskrället så länge, så fick hon komma hit och hon stannar.
Aldrig någonsin har jag nog blivit så förvånad över en hund, eller ett djur. Och blivit så bevisad att man måste vara öppen för att ända sina åsikter.
Denna hunden har ALLT. Hon är gudasnäll mot ALLT! Hon är så himla trygg och lugn, skäller aldrig. Världens mysigaste tjej och framför allt en sån förbannat rolig hund att jobba med!!!
Hon slår både mina tidigare shelties och schäfer på näsan rejält vad det gäller förarvänlig hund.

Jag vet förståss att långt ifrån alla hundar av sådana här korsningar är såhär trevliga. Men det har fått mig en tankeställare om att döma hundar så fort man hör ras, oavsett ras!
För den som är intresserad finns här ett litet klipp när vi var i startet på inlärning av LK 1, vi är nu iprincip klara med den klassen så det ser lite annorlunda ut nu.
http://youtu.be/4o_P1C_3zRs

Jag har en fråga som är relaterat till detta, hoppas att det är okej att jag ställer den här.

När man pratar raser (renras) så är det ofta så att att man pratar om att bevara en ras för det den ursrungligen är framavlad till.
Men när det gäller "kamphundsraser" så antar jag att man aktivt försöker avla bort det som gör att de var så bra kamphundar från början.
Hur långt ifrån ursprunget kan man avla en ras innan det blir en ny ras?
Är det något som skulle kunna vara aktuellt för att få stopp på kamphundstjafset och istället kunna fokusera på dessa trevliga, sociala och lättlärda hundarna?

Kanske ogenomtänkt fredagssvammel, men det finns en ärlig undran bakom, jag lovar! :o

LIA

Har i USA ar det mycket ovanligt att forsakra sina djur. Den statestik som lankades till var CDC (Center for Decease Control) ... vilket innebar att det ar rapporter fran sjukhus och lakare som sammanstallts.

For att statestiken fran USA ska vara hyffsat rattvisande skulle man behova jamfora med Europa, inte Sverige. Har ar kulturen pa hur man har hund lika stora som innom Europa. Det gar inte att jamfora Mid West eller the South med New England eller North West ... Och ingenstans ar man sa 'conscientious' som man ar i Sverige. Det factum att det finns mer "pittbull typ" av hundar har an nagon annan ras ger inte direkt en mer rattvis gamforelse.

Tyvarr sa avlas fortfarande pit bulls for kamp har i USA. Det ar illegalt, men en industri som ar nastan lika stor som knark. Det finns over hela landet, men huvudsakligen i Mid West och South. Som jag redan sa ... over 20% av alla hundar som "tas om hand" (Da mindre an 5% av alla USAs 75 millioner hundar ar registrerade ar det fler som tas om hand av ASPCA arligen) pitt bull typ.

Givetvis kan ett förbud innebära att problemet med kamhundar försvinner. Raserna finns ju inte längre! Men inte gör det någon nytta vad gäller dålig hundhållning i övrigt.

LIA

Just dom raserna kommer kanske inte finnas längre eller så kommer dom bara stå registrerade under ursprung okänt...

Eller så blir det så att dom hundägarna kommer välja andra hundar till exempel ur brukshundsgruppen som har en lägre bithämningar mot folk än vad kamphundarna har och oftast har samma nivå på hundaggressioner när dom hamnat i fel händer...

/Camilla

Eller så blir det bara en förflyttning av problemet som vid de flesta symtombehandling...

Jag tolkar det som du med behov menar tex tjänstehundar, eller är det även sporthundar?
Hur ska vi på detta underlag med personer lyckas hålla en fungerande avel? Vad ska vi göra med de hundar som avlas fram men inte fungerar i tjänstesyfte?

LIA

Se fet text ovan i citatet.

/Camilla

*kl*

Sticker ut hakan lite och anser att jag ser det ganska "positivt" att det är just kamphunden som drar till sig dessa kretsar, om vi då talar om de som vill ha en hund som ser farlig ut med stora tänder, eftersom kamphunden är människovänlig och sällan går på människa.
Problemet är ju då när de paras med andra raser som går på människa, då kan det blir riktigt farligt i komb.

Nu menar jag naturligtvis inte att jag anser att någon ras ska fara illa eller ha dåliga ägare, utan är det inte kamphund så är det en annan ras och det finns ju en hel del raser som har betydligt lättare att bli aggressiva och gå i skydd än kamphundarna.

Om man ska se det ur "mänskligsäkerhetsperspektiv".

På vilket sätt har man kommit åt problemet om samma personer kan skaffa en annan hundras som i fel händer kan vara lika farlig? Det är det problemet visat sig vara i många länder där man infört rasspecifika lagstiftningar. Lagstiftningens syfte har varit att man ska komma åt problemet med farliga hundar men pga att de olämpliga hundägarna bytt hundras så har man misslyckats. Problemen består och det är bl a därför som Italien och Holland tagit bort sina rasspecifika lagstiftningar. Istället har man valt att införa lagar som riktar sig mot hundägarna.

Bl.a Stor britannien har också rasspecefika förbud och det finns klara och tydliga studier på att det inte överhuvudtaget har minskat deras problem.

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 315
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 938
Senast: Fetaost
·
J
Hundavel & Ras Har väldigt mycket funderingar just nu och jag hoppas att iallafall någon orkar läsa igenom och ge sin åsikt på det hela. Jag har...
Svar
11
· Visningar
3 729
Senast: Josefinelandgren
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag... 2
Svar
37
· Visningar
4 046
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka