"Kamphund" eller inte?

Sv: "Kamphund" eller inte?

?? Vilketdera är det?

Jag vet faktiskt inte vilken av dessa du syftar på men den ena bygger till stor del på den andra så det spelar ingen större roll.

Jag har inte hävdat att den gäller för hela världen. Var fick du det ifrån? Jag nämnde den på frågan om befintlig statistik.
Men varför skulle den vara ensidig? Med ensidig förstår jag något som är vinklat för visst särintresse. Vilket skulle särintresset vara i detta fall?
Att den enbart speglar förhållanden i USA är väl så självklart att det inte särskilt behöver nämnas.
Du har kanske direktlänk till statistiksidan?
Du kan kanske redovisa länkar till några av dom sidor med övrig statistik du nämner?

Att statistiken var allmängiltig kan man lätt få intrycket av då du skrev att det finns statistik som visar på att kampraser är kraftigt överrepresenterade.

Statistiken i sig är inte ensidig men det är ensidigt att hänvisa till statistik från ett land när det finns statistik från flera olika länder i världen utan att nämna det. Nu behöver inte du ha ett särintresse men många som diskuterar den här frågan och vill påtala kamprasernas farlighet brukar vara väldigt selektiva i vilken statistik de hänvisar till.

Det här är den statistik jag lyckades samla ihop men det finns mer på nätet. Kommer eventuellt utöka listan med mer statistik senare.

Tidigare i tråden har jag länkat till www.cdc.gov där du finner den officiella amerikanska statistiken över dödsfall orsakade av hund från 1979 och framåt.

På den här länken finns också tidigare statistik från CDC för perioden 1960-75, intressant att notera är att det under denna tidsperiod bara förekom ett dödsfall orsakat av Pitbull(s 183 ff).

http://nationalcanineresearchcouncil.com/uploaded_files/publications/230603563_Pit Bull Placebo.pdf

Nya Zeeland http://journal.nzma.org.nz/journal/120-1259/2659/

Grönland http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1413223?dopt=Abstract

Kanada http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2387261/?tool=pubmed

Australisk(på delstatsnivå och den inkluderar attacker i bred mening, den gäller både attacker på människor och djur men den nämner tyvärr ingenting om hur pass allvarlig attacken har varit)

http://www.dlg.nsw.gov.au/dlg/dlgho...n/Dog Attack Report July 2004 - June 2005.pdf

http://www.dlg.nsw.gov.au/dlg/dlgho...s of Dog Attacks in NSW 2005-06 - 2009-10.pdf

Senast ändrad:

Jag har träffat på flera sk "kamphundar" och jag har aldrig litat på dom. Jag började gilla en av dom, men en dag brast även det förtroendet. En annan hund gav sig på min hund som stod i sin trädgård. Även om kamphunden var kopplad och promenerade förbi så gav den sig på min hund. Ägaren kan jag inte påstå var en "oseriös hundägare" men hunden var inte att lita på. 30 hugg gav den. För min del kan det gärna få bli förbud mot dessa hundar. Synd att det drabbar dom "bra" (dom fåtal det finns) men tyvärr..oavsett vad man säger så finns det fler dåliga exemplar än bra. Självklart ska det inte finnas farliga hundar där ute, inte heller om det tex är en Golden eller vad man nu ger förslag på. Men hundar inom "kategorin kamp" är tyvärr en skara man inte alltid kan lita på...

Vad trångsynt du är.
Du menar alltså att bara för att det var en kamphund så utbröt slagsmålet?
Obseverade du din hund innan händelsen? Vad gav den för signaler åt den sk. kamphunden?

Det är ganska intressant att folk hej vilt gapar och skriker att hundar som gör utfall är opålitliga och livsfarliga när det i många fall faktiskt är hunden som blir påflugen som triggar fram beteendet hos den andra hunden.

Inte sagt att det var så i detta fallet, men i många fall är det så och ägarna är inte så pass kunniga i sin hunds språk så dom ser vad som egentligen hände.

Hundslagsmål är inget som är specifikt för "kamphundar". Jag som håller kurser ser det ena och det andra och jag vill nog påstå att det finns representanter ur de flesta raser och korsningar som har svårt för andra hundar.

Värst måste jag nog säga är diverse småhundar med ett stycke tant i andra änden snöret, för dom inser inte alls orsaken till bjäbbet och ser inget problem mer än att det är jobbigt att dom skäller. Ser dom dock en rottweiler som beter sig precis som deras lilla JRT eller vad dom nu har så är det däremot en livsfarlig best som borde skjutas på fläcken.

Självklart är en större hund kapabel till att göra mer skada än en liten. Men beteendet känner jag inte är på något sätt över-representerat hos staffar, rottweiler osv.

Det ar inte hundens fel att manniskan inte kunde/ville halla koll pa sin hund. Vi kan inte alltid lasa hundars kropssprak och vet inte exact vad som ror sig i deras huvuden ... mer an att de ar HUNDAR och darfor inte kan antas ha samma moral och etik som vi manniskor. Vi ar de som har hundar i vart samhalle och forvantar oss att de lever med oss pa vara villkor ... och vi ar ocksa de som ar skyldiga att se till att det fungerar.

Ja verkligen!

Som tur är det åtminstone här väldigt svårt att skaffa malle. Du ska vara inne i de rätta kretsarna och egentligen ha haft malle tidigare (vilket gör det svårt att skaffa din första). Mera sånt!

Det ena föder ju det andra. Innan Amstaff m.f raser var såhär populära så fanns det inte alls samma utbud av "skitavel". Men i längd med att raserna blev mer och mer populära så ökar ju efterfrågan på billiga, coola hundar.

De fåtal som finns?

Har du ens bemödat dig med att kontrollera fakta innan? Ditt hela inlägg färgas av den händelsen du varit utsatt för och det är inte så konstigt egentligen.

Och detta inträffar ju bland alla raser som blir populära.
Jag känner fem DSG, alla har huggt mot mig eller ngn annan person och är riktiga skithundar rent ut sagt. Fruktansvärt otrevliga!
Har träffat en på klubben som verkar trevlig.
Men raser verkar ju ha blivit populär på den senaste tiden så då görs ju mindre genomtänka kombinationer.

Ja givetvis men det tar ju inte bort det faktum att det är svårare att kontrollera eller freda sig mot en Amstaff, Malle, Schäfer m.f eller jämfört med en liten DSG.

Det var inget knapplån, men ja det var givetvis ämnat åt dressyrteam :)

kl

Mycket prat om skitavel och dåliga kombinationer när en ras blir populär. I den litteratur jag har fått tag i finns dock inget bevis för att aggresivitet ärvs. Vad finns det för forksning på resultat av "skitavel"?

Om ni undrar så var det ett skolarbete som satte igång den här kunskapstörsten hos mig.

Jag ser inte agrissivitet som en egenskap hos hund. Däremot finns det egenskaper som utlöser aggrisivitet. Bla. Dåliga nerver, för mkt vakt osv. När en ras blir populär avlas det på hundar som man inte borde avla på, som kanske visar tendens på dåliga nerver. En komb. På två sådana hundar blir ju absolut inte bra. Föräldrarna kan för ägaren vara bra, men när man bara vill tjäna pengar så ser man inte svagheterna som kan göra valparna till skithundar och parar. Dessutom får man inte glömma miljöfaktorn. När folk ser en chans att tjäna pengar så tar folk som inte borde en kull och ser inte till att valparns får med sig det dom behöver.

Att en hund blir farlig har verkligen inte bara med aggressivitet att göra..

När vi talar om kamphundar så talar vi om många raser och skitavel inkluderar blandrasavel.

Vad var det för ras på de hundar du ansåg opålitliga? Vad var det för ras på den som attackerade din?
Kan du skilja på blandras och renrasig staff eller amstaff?

I min värld är amstaff/pitbullkorsningar överrepresenterade när det gäller riktigt fula bitskador på andra hundar både inom hushållet o utanför.
PL

I min värld är amstaff/pitbullkorsningar överrepresenterade när det gäller riktigt fula bitskador på andra hundar både inom hushållet o utanför.
PL

Detta torde inte många säga emot, hoppas jag i alla fall. Det är i min mening otroligt dumt att förneka faktumet att dom har en enorm kraft bakom sina bett, och att dom biter/slåss på ett mycket mer intensivt och speciellt vis än dom andra raserna jag stött på och sett skador efter än så länge.

Vi har under hela min uppväxt haft många hundar. Detta har resulterat i ett antal slagsmål genom åren, och skadorna som orsakades då (Schäfrar, Mallar, Briarder, Frallor, Am. Cocker, Grand Danois) har inte varit i närheten av dom skador som kommit om mina Amstaffar rykt ihop.
Jag minns ett slagsmål speciellt väl, två st Briarder rök ihop rejält och det tog LÅNG tid att få isär dom. Och visst hade dom en del skrapsår, men endast några FÅ djupa sår varav ett behövde dräneras.
Det tar ungefär 1-3 min för mina att orsaka 10 ggr värre skador, och då behöver det inte ens vara så himla mycket allvar inblandat.

Knapplån;
Jag har inget behov av att upprepa allting som Dan skrivit ovanför, utan vidhåller min vanliga ståndpunkt. Vi behöver komma tillrätta med att fel människor ens har möjlighet att hålla hund, och att sådana människor som inte nödvändigtvis vill skapa en farlig hund, utan bara inte kan så mycket, faktiskt inte ska ha möjlighet att äga "svåra" raser - inte utan krav på engagemang och stöd av mer erfaren/kunnig person(er).

Och rent generellt är det det dom okunniga människorna som jag stött på problem med inom just denna hundtypen. Dom har sin shitbull, som dom köpt för att rasen (För den är ju självfallet en äkta APBT på 40 kg och 55 cm...) är såååå missförstådd, och hunden blir ju faktiskt vad man gör den till... Deras lilla snuttegull skulle aaaaldrig bita en annan hund, för eftersom dom aldrig kampat med en trasa med hunden ifråga så har dom (och jag citerar) "aldrig väckt kamplusten". Och eftersom valpen/unghunden är så himla snäll så får den umgås lös med precis vilka hundar som helst, och sen blir dom totalt chockade när unghunden blivit färdig vuxen, könsmogen, hund och inte längre vill leka snällt med den andra hunden av samma kön.

Om man däremot vet hur raserna fungerar, vad dom är kapabla till, varför dom slåss, hur dom slåss och kan använda sunt förnuft - så är risken extremt liten att någon mötande hund kommer att råka illa ut. Det är vanligare med slagsmål inom hushållet, där man kanske slappnar av lite för mycket eller helt enkelt glömmer bort att tänka efter före ibland. Det misstaget har jag själv gjort, både med Amstaffarna och med dom tidigare raserna.

<snip>
Om man däremot vet hur raserna fungerar, vad dom är kapabla till, varför dom slåss, hur dom slåss och kan använda sunt förnuft - så är risken extremt liten att någon mötande hund kommer att råka illa ut. Det är vanligare med slagsmål inom hushållet, där man kanske slappnar av lite för mycket eller helt enkelt glömmer bort att tänka efter före ibland. Det misstaget har jag själv gjort, både med Amstaffarna och med dom tidigare raserna.

:bow: :bow: :bow:

Vi hade slädhundar av olika stuk i många år o har varit med om många slagsmål men skadorna var nästan aldrig allvarliga. En greyhound som inte riktigt hann ifatt slängde ut en hörntand utan att de ens slogs 20 cm att sy. Men kamphundar fel hållna är ett samhällsproblem som drabbar vanliga hundägare.
PL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24... 2
Svar
28
· Visningar
4 315
Senast: Raderad medlem 94602
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)... 2
Svar
29
· Visningar
5 937
Senast: Fetaost
·
J
Hundavel & Ras Har väldigt mycket funderingar just nu och jag hoppas att iallafall någon orkar läsa igenom och ge sin åsikt på det hela. Jag har...
Svar
11
· Visningar
3 729
Senast: Josefinelandgren
·
G
Övr. Hund Jag vet vad ni tänker. "Åh, nej, inte ännu en tråd om kamphundar!". Nu är det inte dessa kamphundsrasers vara eller icke vara som jag... 2
Svar
37
· Visningar
4 046
Senast: Armani__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka