"Kamphund" bet människa

S

SeaSalt

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14793596.ab

Det var en kamphund som bet honom! Beskrivningen följer: "En brun hund"

Är alla bruna hundar kamphundar då?? :eek:
Nej, jag är bara så trött på att hundar som är stora/breda/mörka/vilda/har udda ägare etc är kamphundar :grin:

För övrigt tycker jag händelsen är oerhört tragisk och lider med den gamle mannen som fick uppleva allt detta när han skulle hjälpa en medmänniska i nöd :(

Sv: "Kamphund" bet människa

Håller med. Kan det dessutom inte vara så att den försökt skydda sin husse? ( Den ska tydligen ha tillhört mannen som behövde hjälp..)

Precis vad jag också tänkte på.
Tragiskt att det hände när mannen bara ville hjälpa, men ändå ingen onaturlig reaktion från hunden.

*kl*
Jag tänkte på han med björnen/ugglan först. Var det en brun hund nu plötsligt?
Men det var tydligen fel...:crazy:

Nej, jag är bara så trött på att hundar som är stora/breda/mörka/vilda/har udda ägare etc är kamphundar :grin:

För övrigt tycker jag händelsen är oerhört tragisk och lider med den gamle mannen som fick uppleva allt detta när han skulle hjälpa en medmänniska i nöd :(

Tragiskt....:(:(

Börja undra vad folk egentligen menar med ordet "kamphund":(:(:confused:
Ringde på en lägenhet för lite sedan . Det första hon frågade var om jag hade några "kamphundar" för dom var inte tillåtna i detta område!! Och sedan sa jag min ras och det visste hon inte ens vad det var förnågot. Påläst kvinna;), men tydligen påläst nog för att veta vilka raser som ingår i kamphundsfacket:D.

Börja undra vad folk egentligen menar med ordet "kamphund":(:(:confused:
Ringde på en lägenhet för lite sedan . Det första hon frågade var om jag hade några "kamphundar" för dom var inte tillåtna i detta område!! Och sedan sa jag min ras och det visste hon inte ens vad det var förnågot. Påläst kvinna;), men tydligen påläst nog för att veta vilka raser som ingår i kamphundsfacket:D.

Det där har jag också funderat på. Jag har en hanhund som är 75% amstaff. Kamphundskorsning? Dock så har han aldrig kommit i närheten av nåt som kan liknas kamp, och han är så mesig så han försvarar inte ens mig när jag råkar illa ut (blivit slagen, hotad etc).

On topic, otrolig otrevlig händelse! Undrar vad det var för hund!

KL

Med tanke på att det mer än en gång viskats "kamphund" mer eller mindre diskret när jag passerat med den här, så ja alla bruna hundar är nog kamphundar :cool:

img_0050.jpg

Det där har jag också funderat på. Jag har en hanhund som är 75% amstaff. Kamphundskorsning? Dock så har han aldrig kommit i närheten av nåt som kan liknas kamp, och han är så mesig så han försvarar inte ens mig när jag råkar illa ut (blivit slagen, hotad etc).

On topic, otrolig otrevlig händelse! Undrar vad det var för hund!

Ja jag funderade med på det om man har en labrador/pitbull blandning eller något liknande , när räknas det som en "kamphund" ??(var skulle hyresvärden dra gränsen exempelvis)
Synd att alla dras över en kant bara för att ett fåtal misslyckas/missköter sina såkallade "kamphundar":((som troligtvis har hänt i detta område,där jag ville bosätta mig) Tråkigt:(:(
Dom flesta amstaff/pitbull/staffe/ (korsningar) som har/haft vettiga ägare har också varit vettiga hundar, trevliga , sociala osv.

Det här måste vara tråd nr 434550 i detta ämne och jag har en helt seriös fråga;
Vad spelar det för roll att hundar benämns som kamphundar? Det gör ju varken till eller från i samhället vad folk kallar dem?

Jag har en chihuahua och det finns väl folk som kallar dem för pensionärshundar/kärringhundar och jag kan inte bry mig mindre.

Det här måste vara tråd nr 434550 i detta ämne och jag har en helt seriös fråga;
Vad spelar det för roll att hundar benämns som kamphundar? Det gör ju varken till eller från i samhället vad folk kallar dem?

Jag har en chihuahua och det finns väl folk som kallar dem för pensionärshundar/kärringhundar och jag kan inte bry mig mindre.

Tycker det är rätt allvarligt att bli anklagat för att man har en "kamphund" när det inte ens finns någon som helst kamp i denne eller om en människa påstår att man har en "kamphund" när dom egentligen inte har en aning om vad det är för hund..!!
Eller som det där med lägenheten jag nämnde ovan , ska hyresvärden själv avgöra om man har en "kamphund" när hon/han kollar på denne, det var ungefär så hon resonerade.. Neeeej INTE okej!!!!!!!

Därför att det är en grov generalisering och ofta missuppfattning.

Jag har inte en "kamphundsras" men tycker ändå det är trist när vissa sorter stämplas på det viset.

Nu hjälper väl iofs en del ägare till också... Blev omcyklad av en "kamphund" med husse igår när jag var ute med min JRT, den var väldig nyfiken på min så jag flyttade min till andra sidan för att underlätta husses förbipassering genom att vara mellan hundarna. Då "höhöhar" hans kompis och säger "akta dig, den kommer äta upp din hund!!".

Så himla onödigt. Jag hade blivit jättearg som ägare till "kamphunden". (Den visade ett nyfiket intresse av varianten "vem är du ska vi leka vill du leka kan vi inte leka?!" på nästan exakt samma vis som min odåga.

Sådana tidningsrubriker skapar också rädsla. Respekt ska man ha för alla djur men rädsla är onödigt.

Det var ironi.
En kamphund för mig är ingen ras, utan en hund som tränas för kamp.

Finns det bostadsbolag som förbjudit kärringhundar? Finns det länder som förbjudit kärringhundar? Jag gissar att det är därför det är lite känsligare med allt detta prat om kamphundar fram och tillbaka. För att det gör skillnad!

KL

Kamphund är ju en benämning som fasnat hos pressen och tyvärr även hos "gemene man". När ordet dyker upp på löpsedlar eller i en konversation så ser vi "alla" en "staffeliknande"-hund. För oss hundnördar är det dock stor skillnad mellan en eng.staff, am.staff, boxer, bulldog, fralla osv Så tror jag dock inte att det är för herr/fru Hund-ointresserad! För dem är en kompakt, lite "trubbig" hund en "kamphund".

Jag gillade därför när jag för några veckor sedan läste benämningen "muskelhundar" på ovan nämnda - grovt generaliserande - hundmodell. Inte vet jag varför, men benämningen kändes snällare och mer positivt beskrivande än kamphundar.

Oavsett om vi kallar dem kamp-/muskelhundar så kvarstår faktum att många ute i samhället upplever hundtypen som obehaglig. Pga skriverier i pressen, egna upplevelser, fördomar vad vet jag. Dock förstår jag rädslan till stor del då många av dessa hundar kan vara svåra att läsa som icke-hundintresserad! De har stora munnar som inte sällan gapar, de har ofta sele/brett halsband som de hänger och drar i, deras släta päls och kroppsbyggnad gör att de ser "kralliga" ut osv.

Sedan är det alltid tragiskt när oskyldiga människor blir hundbitna! Oavsett ras!

/Swat

Finns det bostadsbolag som förbjudit kärringhundar? Finns det länder som förbjudit kärringhundar? Jag gissar att det är därför det är lite känsligare med allt detta prat om kamphundar fram och tillbaka. För att det gör skillnad!

Lite det jag med ville få fram i mitt innehåll i texten. Bra skrivet:bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka