- Svar: 76
- Visningar: 7 160
(Ridsport)
En kamphund attackerade på tisdagen ett hästekipage i Floda och bet hästen i nosen.
Läs mer...
En kamphund attackerade på tisdagen ett hästekipage i Floda och bet hästen i nosen.
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kamphunden gör det den är avlad för, liksom vallhunden som biter barn i hälarna för att samla ihop dom.
Fast se bara för nåt år sen, då hade schäfern kamphundsstatus, innan det var det rottweiler, dobermann osv.
Vet att jag väcker liv i en delvis gammal tråd men skojar du? Kan på rak arm komma på åtminstone 2 tillfällen de senaste åren där Rottweilers gått till attack mot människor. Googla och det finns ett flertal artiklar om Schäfer som attackerat också, båda människor och djur. Det är dock främst i lokaltidningar och inte i Aftonbladet, kamphundar säljer ju så mycket bättre. Men bara här i området finns en Schäfer som "lyckats" få minst 2 hundar inlagda på djursjukhuset vid 3 olika tillfällen, en av hundarna överlevde tyvärr inte återhämtningen.För nåt år sedan? Början av 2010? Även om jag inte vet vad du menar med kamphundsstatus så kan jag inte påminna mig lika allvarliga incidenter med de raser som du räknar upp, trots att det tydligen var så nyligen.
Herregud, att inte allt hundfolk kan hålla rätt på sina hundar!
Och om man vet att ens hund är opålitlig, på med munkorg! Hoppas man i Sverige kan döma hundägare att ständigt ha munkorg på sådana hundar när de är utanför stängt hus!
Jag har träffat flera hundar som klassas som kamphundsraser. De hundarna har varit enormt trevliga och stabila!
Läste i Ridsport att det debatterats om hundar på hästtävlingar. Var lite kul att läsa ett av svaren, h*n hade aldrig någonsin störts av hundar på en tävling, inte heller någonsin på en tävling sett en situation där en hunds inblandning var en potentiell olycksrisk.
Min fråga till henne/honom: vilket land har du tävlat i? Inte samma som mig i allafall! För hur många gånger har man på en tävling upplevt hundslagsmål på läktaren, hund som flyger på annan hund i publiken, hundägare som släpper sin hund LÖS vind för våg, och till sista en av mina "favoriter", hundägare med sådant där rullkoppel där de släpper ut kopplet så många meter det går. I det sistnämnda, vad tror hundägaren händer om en häst trasslar in sig i rullkopplet? Eftersom hästen (och knappt heller ryttaren) ens SER att det finns ett rullkoppel mellan en viss hund och en viss människa? Jag ser framför mig hur en unghäst med lite nerv i går rätt in i rullkopplet, blir rädd när det snor till runt benen, far iväg, hunden flyger åt h-e och börjar skrika, och sedan le grand finale, hästen blir skiträdd och drar järnet med rullkoppel inklusive hund lindat runt benen!
Just!Personligen ser jag diskussionen om formuleringen som lite löjlig faktiskt.
Du menar att alla okopplade hundar ska vara försedda med munkorg? Oavsett?
LIA
+ Leon.
Jag hoppas det var oövertänkta skämt?
I annat fall kan ni ju dra det hela vägen. Alla människor på stan i tvångströja! För trots allt, människor torde vålla mer skada och värre skador än vad hundar gör. Det blir intressant.
LIA
Har jag någonstans sagt att det inte var en sk. kamphund?*Kl*
En stilla undran.. Varför skulle det inte vara en hund av någon kamprundsras som är skyldig?
Någon gång ibland har väl media rätt även i det fallet?
LIA