Kamphund attackerade häst

Sv: Kamphund attackerade häst

Kamphunden gör det den är avlad för, liksom vallhunden som biter barn i hälarna för att samla ihop dom.

Vilket är att kampa med andra hundar, de är hårt avlade på att en människa ska kunna gå emellan i pågående strid..
Och vilka vallhundar menar du biter barn i hälarna?:crazy:

Fast se bara för nåt år sen, då hade schäfern kamphundsstatus, innan det var det rottweiler, dobermann osv.

För nåt år sedan? Början av 2010? Även om jag inte vet vad du menar med kamphundsstatus så kan jag inte påminna mig lika allvarliga incidenter med de raser som du räknar upp, trots att det tydligen var så nyligen.

Jag har själv en rottis av stor modell och jag har full förståelse för att han kan ge ett obehagligt intryck framförallt om man är hundrädd. Av denna anledning har jag alltid min hund kopplad där det finns risk att springa på männsikor el. andra djur.

Dock har min hund blivit påhoppad två ggr av andra aggressiva småhundar, varav han skakat på sig så hundarnas bett runt hans nackskinn flugit iväg en lite bit ifrån honom. Aldrig har han bitit tillbaka och aldrig har jag fått en ursäkt från småhundsägarna. Varför sköter sig min hund, jo bra mentalitet och bra uppfostran.

Har själv blivit attackerad av storpudel när jag ridit, mellanpudel när jag cyklat som barn, det bettet i benet gjorde hemskt ont när man är 7 år. Dessutom var det bara cm från att en liten blandis bet mig i hälsenan när jag var ute och sprang, hunden i flexikoppel (full lina) ung matte som gick och pratade i telefon. Av dessa hundar visste jag vilka två var samt hur deras hussar och mattar uppfostrade sin hund är dvs inte uppfostrade sin hund.

Jag tycker inte att det är rätt att någon hund anfaller eller biter någon annan person eller annat djur. Vill inte bli biten och vill heller inte att min hund ska bita någon annan heller för den delen. Tycker dock inte att detta är ett rasproblem.

Tyvärr har många bestämt sig för att detta är ett rasproblem och inte ett individ problem, jag skulle själv aldrig skaffa en pitbull, och jag kommer inte köpa ny rottis då det var/är oerhört mycket arbete med en rottis för att den ska må bra, nästa gång blir det en soffpotatis av mindre variant. Dessutom blir jag är lite less på att alla tror att min hund är elak för att han är stor. Ok om det vore för att han visar ett aggressivt beteende (vilket han inte gör), men när han viftande på svansen och hela han utstrålar glädje passerar andra hundar med deras ägare och man får kommentarer "han som är så stor måste vara farlig" blir jag arg. Tänk om vi sa så om alla människor, han som är så lång, måste vara en farlig typ!

Rottisar har ett dåligt rykte det visste jag om och jag har jobbat hårt för att för att förbättra deras och ägarnas rykte genom att visa hänsyn till andra då vi är ute samt att ha min hund kopplad om vi inte är på ställen där vi ej kommer springa på andra människor etc. Samt att jag har försökt visa vilket bra exemplar av snäll familjehund jag har. Har dessutom oftas mina två små barn med mig när jag är ute och går. Vilket måste ge ett ännu större kamphundsintryck ;).

Ok, felvald formulering kanske... För inte alls särskilt länge sen.. Och om det var rottisen eller dobbisen som hade stämpeln senare än schäfern, men alla har de haft den.. Hursom, hundar som idag tillhör raser som man glatt lämnar sina barn med, har som sällskap/familjemedlem etc
Kamphundsstatus= farlig hund människor går omvägar för, för att inte bli attackerade/uppätna, typ

För nåt år sedan? Början av 2010? Även om jag inte vet vad du menar med kamphundsstatus så kan jag inte påminna mig lika allvarliga incidenter med de raser som du räknar upp, trots att det tydligen var så nyligen.
Vet att jag väcker liv i en delvis gammal tråd men skojar du? Kan på rak arm komma på åtminstone 2 tillfällen de senaste åren där Rottweilers gått till attack mot människor. Googla och det finns ett flertal artiklar om Schäfer som attackerat också, båda människor och djur. Det är dock främst i lokaltidningar och inte i Aftonbladet, kamphundar säljer ju så mycket bättre. Men bara här i området finns en Schäfer som "lyckats" få minst 2 hundar inlagda på djursjukhuset vid 3 olika tillfällen, en av hundarna överlevde tyvärr inte återhämtningen.

*Kl*

En stilla undran.. Varför skulle det inte vara en hund av någon kamprundsras som är skyldig?
Någon gång ibland har väl media rätt även i det fallet?

LIA

*KL*

Egentligen är det tokigt att skylla på media, oavsett vilken ras de handlar om och en ev inkompetens av journalisten så är det ju trots allt hundägaren själv som har fullt ansvar över sin hund. Egentligen är det så att ingen ska behöva bli biten, vare sig det handlar om en stor eller liten hund som blir aggressiv.

Personligen ser jag diskussionen om formuleringen som lite löjlig faktiskt.

Herregud, att inte allt hundfolk kan hålla rätt på sina hundar! :crazy:
Och om man vet att ens hund är opålitlig, på med munkorg! Hoppas man i Sverige kan döma hundägare att ständigt ha munkorg på sådana hundar när de är utanför stängt hus!

Första instansen mukorgskrav på den hunden en gång till lös och anfaller tvångsavlivning direkt, har haft en lös pitbull/amstaff/whatever i mitt område och det tog till någon blev skadad tills den omhändertogs (och förhoppningsvis avlivas).

Klantskallar till ägare ska inte ha såna hundar en liten lös sur tant hund kan jag leva med en lös rottis/pittbull/amstaff/whatever får skinnet att krulla sig på armarna. Och jag tycker inte det är fel att kalla dom här raserna kamphundar. Kan man kontrollera dom fine annars så finns det faktiskt andra raser man kan välja...

Herregud, att inte allt hundfolk kan hålla rätt på sina hundar! :crazy:
Och om man vet att ens hund är opålitlig, på med munkorg! Hoppas man i Sverige kan döma hundägare att ständigt ha munkorg på sådana hundar när de är utanför stängt hus!

tack min åsikt precis!! :bow:

Jag tycker att ska man ha hunden lös skall det vara tvång med munkorg alltid (den är lös alltså). Oavsett hundras och tidigare betéende.

Jag har träffat flera hundar som klassas som kamphundsraser. De hundarna har varit enormt trevliga och stabila!

Läste i Ridsport att det debatterats om hundar på hästtävlingar. Var lite kul att läsa ett av svaren, h*n hade aldrig någonsin störts av hundar på en tävling, inte heller någonsin på en tävling sett en situation där en hunds inblandning var en potentiell olycksrisk.

Min fråga till henne/honom: vilket land har du tävlat i? Inte samma som mig i allafall! För hur många gånger har man på en tävling upplevt hundslagsmål på läktaren, hund som flyger på annan hund i publiken, hundägare som släpper sin hund LÖS vind för våg, och till sista en av mina "favoriter", hundägare med sådant där rullkoppel där de släpper ut kopplet så många meter det går. I det sistnämnda, vad tror hundägaren händer om en häst trasslar in sig i rullkopplet? Eftersom hästen (och knappt heller ryttaren) ens SER att det finns ett rullkoppel mellan en viss hund och en viss människa? Jag ser framför mig hur en unghäst med lite nerv i går rätt in i rullkopplet, blir rädd när det snor till runt benen, far iväg, hunden flyger åt h-e och börjar skrika, och sedan le grand finale, hästen blir skiträdd och drar järnet med rullkoppel inklusive hund lindat runt benen! :crazy:

Jag har träffat flera hundar som klassas som kamphundsraser. De hundarna har varit enormt trevliga och stabila!

Jag har träffat 1 trevlig rottis och sett någon enstaka pittbull/staff/whateverliknande som inte sett ut som den vill hoppa på mig eller min hund. Annars kryper det lite i en när jag ser dom hundarna, framförallt med en 45-55kg liten tanig brud i andra ändan av kopplet. :crazy:

Läste i Ridsport att det debatterats om hundar på hästtävlingar. Var lite kul att läsa ett av svaren, h*n hade aldrig någonsin störts av hundar på en tävling, inte heller någonsin på en tävling sett en situation där en hunds inblandning var en potentiell olycksrisk.

Jag kan säga att jag inte tycker hundar ska få vara nära själva ridplatserna alltså framridningen eller tävlingsbanan, annars är de la lugnt har med min vovve när jag e på tävlingar även om hon nu vill stå och titta på hästarna med tassarna på staketet precis som husse :angel:

Min fråga till henne/honom: vilket land har du tävlat i? Inte samma som mig i allafall! För hur många gånger har man på en tävling upplevt hundslagsmål på läktaren, hund som flyger på annan hund i publiken, hundägare som släpper sin hund LÖS vind för våg, och till sista en av mina "favoriter", hundägare med sådant där rullkoppel där de släpper ut kopplet så många meter det går. I det sistnämnda, vad tror hundägaren händer om en häst trasslar in sig i rullkopplet? Eftersom hästen (och knappt heller ryttaren) ens SER att det finns ett rullkoppel mellan en viss hund och en viss människa? Jag ser framför mig hur en unghäst med lite nerv i går rätt in i rullkopplet, blir rädd när det snor till runt benen, far iväg, hunden flyger åt h-e och börjar skrika, och sedan le grand finale, hästen blir skiträdd och drar järnet med rullkoppel inklusive hund lindat runt benen! :crazy:

De sorgliga är att jag kan föreställa mig det där bild för bild med häst som drar med en hund och koppel lindat kring benet :angel:
Jo rullkoppel borde vara förbjudna på tävlingsbanor med och dom där tunna läderkopplen // civil som använder grimskaft som koppel :angel:

Du menar att alla okopplade hundar ska vara försedda med munkorg? Oavsett?

LIA

När de är ute bland folk och fä, default munkorg ja. Det är inte bara människor som måste passa sig för lösa hundar. Snarare minst människor som måste passa sig.
Jakt, sök etc och rast/träningsplatser är väl bra undantag.

+ Leon.

Jag hoppas det var oövertänkta skämt?
I annat fall kan ni ju dra det hela vägen. Alla människor på stan i tvångströja! För trots allt, människor torde vålla mer skada och värre skador än vad hundar gör. Det blir intressant. :)

LIA

+ Leon.

Jag hoppas det var oövertänkta skämt?
I annat fall kan ni ju dra det hela vägen. Alla människor på stan i tvångströja! För trots allt, människor torde vålla mer skada och värre skador än vad hundar gör. Det blir intressant. :)

LIA

:rofl::rofl: lite sarkasm var det allt i det ;)

*Kl*

En stilla undran.. Varför skulle det inte vara en hund av någon kamprundsras som är skyldig?
Någon gång ibland har väl media rätt även i det fallet?

LIA
Har jag någonstans sagt att det inte var en sk. kamphund?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under en ridtur utanför Växjö i helgen attackerades ett ekipage av en kamphund som slitit sig från sin ägare. Ryttaren, en tjej i...
Svar
9
· Visningar
1 121
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var för en vecka sedan som en jakthund attackerade och bet en häst i hasorna. Händelsen gjorde att ryttaren ramlade av, hästen...
2
Svar
25
· Visningar
2 594
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 14:30-tiden på tisdagen larmades räddningstjänsten till Jädraån mellan Sandviken och Högbo där en häst hamnat i vattnet utan...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen kallades till Kungsbacka kommun under tisdagen efter att en man misstänks ha begått ett övergrepp mot en häst. Vittnen ska ha...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama