- Svar: 76
- Visningar: 7 160
(Ridsport)
En kamphund attackerade på tisdagen ett hästekipage i Floda och bet hästen i nosen.
Läs mer...
En kamphund attackerade på tisdagen ett hästekipage i Floda och bet hästen i nosen.
Läs mer...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns inga hundar oavsett ras som kan låsa käkarna. En fysisk omöjlighet.
Kl
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att det här på forumet är mer upprörande att den bitande hunden benämns som "kamphund" än det faktum att en hund med sådant beteende över huvud taget är lös. Oavsett ras! En hund som inte kan sköta sig ska under inga omständigheter få vara lös så att det finns risk att den tillfogar annan part skada. Oavsett om det rör sig om människa, tamdjur eller vilt. Har inte ägaren lyckats uppfostra en lydig hund är det vackert koppel som gäller.
Lag om tillsyn över hundar och katter säger dessutom att hundar skall hållas under sådan tillsyn under tiden 1/3-20/8 att de förhindras att springa lösa där vilt kan finnas. Och det är i princip de flesta miljöer utanför stadskärnan.
Men vad spelar det för roll vad folk tycker om din hund?
Jag har en chihuahua och skiter fullständigt i att folk tycker att det är en bjäbbig jobbig kärringhund. För mig är min hund den bästa och jag älskar rasen, för jag vet att många individer är bra hundar.
Jag vet en Jack Russel som bet en häst i nosen, är det också en kamphund då?
Problemet är en kombination av ras och olämpliga ägare. De hundar som avlats för att användas i hundslagmål är naturligvis farligare än hundar som avlats för att jaga råttor eller vara rena sällskapshundar.
mandalaki skrev:Men minst lika många labradorer, chihuahuor, pudlar, shih tzus, terriers, schäfrar, bordercollies, blandraser osv har säkert också okunniga ägare. UTAN att hundarna biter människor/djur lika svårt som de som kallas kamphundar.
Det argumentet är bara löjligt, självklart är det mindre risk att bli skadad av en hund som väger 2 kg än en hund som väger minst 15 kg. Varför inte ta jämförelsen med Schäfer, Malle eller liknande istället för en hundras som är 10 gånger mindre om det är inte storlek = farlighet man vill ha fram. I så fall kan vi ju förbjuda alla hundar över 15 kg. Förövrigt är Rottweiler inte en kamphundsras och de hundar som figurerar i tidningarna är sällan renrasiga registrerade hundar från seriösa uppfödare. Det är inte ett rasproblem, det är ett ägar- och uppfödarproblem.Håller med! Ni får välja: Vill ni bli anfallna och rejält, aggressivt bitna, av en Chihuahua eller en Amstaff/Rottweiler/Pitbull? Jag vet i alla fall vilken jag skulle föredra.......
Att man sen använder ordet "Kamphund" lite väl löst, är en annan historia.