Kamphund attackerade häst

Sv: Kamphund attackerade häst

Jag vet en Jack Russel som bet en häst i nosen, är det också en kamphund då? :angel:

Håller med föregående, varför betonar man alltid Kamphund om det är en hund som normalt har lite hårdare psyke..
men om en golden biter ett barn, en häst etc... då är det en olycka?

Läst att tax och chihuahua ligger på topp3 av agressivaste raserna:p min hund är en blandning av båda

Ja, jag som inte ens är hundägare själv utan bara matar mor o fars cavalier med köttbullar då och då, börjar tröttna på medias dåliga hundkompetens. Kan de inte särskilja raser, så kan de väl för i pip bara skriva "en hund" i stället för att späda på alla hatdrev som finns runt om i Sverige.

Det är ju likadant det här med varg, så fort man ser en nos eller en svans, så skriks det "Vargen kommer!" med stora bokstäver och en halvsuddig bild i tidningen. Många gånger har det sedan visat sig vara en schäfer eller sibirian husky MED HALSBAND som smitit från matte eller husse på morgon/kvällspinken.

Håller också med! Jag har stor vana av raser som vissa skulle kalla kamphundar, men jag har aldrig varit med om aggressivitet hos en hund bara för att de är en ras som för 100 år sedan avlades för att fightas. Kollar du hos uppfödare idag så kan jag lova att en pittbull-uppfödare är j-vligt mycket mer noggrann att ingen av deras hundar har några som helst problem med sin mentalitet. Och hur många har egentligen varit med om en aggressiv "kamphund" i jämförelse med en liten sällskaps/knähund, som ofta inte får den uppfostran den behöver! Och precis som föregående skrev så är det bland annat tax, chihuahua, jack russel, cocker spaniel, pincher, schnauzer, pudlar och llasa apso som är kända för att vara agressiva raser, men inte skulle man tänka sig förbjuda alla svenskar att ha en cocker spaniel bara för att många hundar av den rasen har en genetisk sjukdom som gör dem aggressiva, eller?

Ur artikeln skrev:
Hundens ägare är misstänkt för att ha haft hunden okopplad skriver Lerums Tidning.

Det är väl koppeltvång enligt lag? Vad kan man få för straff för att ha hunden okopplad, böter som inte är speciellt höga då vi lever i Sverige?

Håller inte riktigt med dig om att alla pit-bullsuppfödare är väldigt noggranna med hundarnas mentalitet. Fast jag vet inte riktigt vad du menar med uppfödare. Jag jobbar med krimminella unga o det är inte alls ovanligt att de har ett antal hundar som de tar valpar på. Det ända som de bryr sig om är färgerna.

Det är väl koppeltvång enligt lag? Vad kan man få för straff för att ha hunden okopplad, böter som inte är speciellt höga då vi lever i Sverige?

Faktiskt är det inte det :)

Dett är koppeltvång enligt lag ute i skog och mark tiden 1:a maj till sista augusti, men det är kommunerna själva som bestämmer för övrigt i den lokala ordningsstadgan.

Det kan vara så att du kan få ha hund lös i ett centrum om du har sån pli på den att den går fot hela tiden t ex, men skulle den sticka då är du ansvarig och har inte haft tillbörlig uppsikt och skulle haft koppel.

Senast ändrad:

Håller inte riktigt med dig om att alla pit-bullsuppfödare är väldigt noggranna med hundarnas mentalitet. Fast jag vet inte riktigt vad du menar med uppfödare. Jag jobbar med krimminella unga o det är inte alls ovanligt att de har ett antal hundar som de tar valpar på. Det ända som de bryr sig om är färgerna.

Självklart så menar jag ju då seriösa uppfödare som avlar för att få fina hundar, inte (som du skrev) kriminella människor som tar valpar på sin pittbull för att använda som kamphund, eller liknande. Och jag skulle inte kalla kriminella ungdomar för seriösa uppfödare, då jag ser det som något man tar seriöst och inte för att producera valpar bara.

Nej det finns ingen lag som säger koppeltvång utanför stadskärnområden. Tex innerstad och torg. Det är upp till kommunen.

Men jag är rätt säker på att de inte red på torget..

I skogen finns ingen koppeltvång, om det inte är de månader de finns till för att skydda djur i skogen. Men ingen lag som gäller året runt. Och inte nu. Du får kolla upp kommunen det gäller vad de har satt för regler.

Det finns inget som heter "koppeltvång". Du är skyldig enligt lag att ha så pass pli på din hund att du kan stoppa den från att jaga vilt. Har du inte det, ja då bör du koppla den.

Skillnaden på en hund och en kamphund är att kamphunden inte alltid släpper när den väl tagit ett bett med käkarna eller att det i alla fall är rel svårt att få den att släppa.

Det finns inget som heter "koppeltvång". Du är skyldig enligt lag att ha så pass pli på din hund att du kan stoppa den från att jaga vilt. Har du inte det, ja då bör du koppla den.

Skillnaden på en hund och en kamphund är att kamphunden inte alltid släpper när den väl tagit ett bett med käkarna eller att det i alla fall är rel svårt att få den att släppa.

Grythundar, typ Jack Russel, kan ju låsa käkarna och kan vara svåra att få att släppa, men de är ju forfarande hundar av en specifik ras och inte "kamphundar", men enligt det du skriver så skulle alla hundar med den funktionaliteten betecknas som "kamphundar"?

Jag tycker båda är lika illa så mig bör du inte diskutera det med. Men fortfarande gissar jag att det blir värre skador om en ilsken hund av kamphundsras kommer lös än om en jrt kommer lös :grin:

Jag gissar också att vad jag än skriver här kommer du komma med nya bortförklaringar eller peka på andra raser som om det skulle rättfärdiga en kamphunds-hund som biter.

Nu diskuterar inte jag händelsen ovan eftersom ingen vet vilken ras det är och media kan absolut ha fel, vore ju inte första gången. Jag diskuterar kamphundar i allmänhet.

Hur går det för danmark? Ett utmärkt tillfälle att se och lära om ett förbud skulle hjälpa eller inte.

Ja, jag som inte ens är hundägare själv utan bara matar mor o fars cavalier med köttbullar då och då, börjar tröttna på medias dåliga hundkompetens. Kan de inte särskilja raser, så kan de väl för i pip bara skriva "en hund" i stället för att späda på alla hatdrev som finns runt om i Sverige.

Hur skulle de kunna göra det? Det står ju knappast journalister och tittar på när hunden anfaller.

Sådana artiklar bygger på polisens uppgifter som de har fått från a) den drabbade, b) andra ögonvittnen. Det är alltså någon av dem du ska anklaga för "dålig hundkompetens", om nu det viktigaste är att ange hundens ras vid såna här händelser.

Hästar har mig veterligt en mule! Nosen torde tillhöra hunden!

Kamphund? Så less på att det såååå ofta används som en slags rasbeskrivning!

Personligen har jag blivit biten utav en Kinesisk nakenhund med päls, två ggr! Hade en jäkla KAMP med den hundägaren! :mad:

Men dom allra flesta vet ju vad det handlar om för hundar när de benämns som "kamphundar", typ pitbull och amstaff? Så har det blivit och så kommer det ju förmodligen fortsätta vara också.

lånar knapp!

Tycker folk är mer än lovligt naiva i den här tråden!

Det är naturligtvis mycket värre att bli biten av en amstaff eller en pitbull än av en jack russel eller en king charles spaniel.

Problemet är en kombination av ras och olämpliga ägare. De hundar som avlats för att användas i hundslagmål är naturligvis farligare än hundar som avlats för att jaga råttor eller vara rena sällskapshundar.

Grythundar, typ Jack Russel, kan ju låsa käkarna och kan vara svåra att få att släppa

Det finns inga hundar oavsett ras som kan låsa käkarna. En fysisk omöjlighet.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Under en ridtur utanför Växjö i helgen attackerades ett ekipage av en kamphund som slitit sig från sin ägare. Ryttaren, en tjej i...
Svar
9
· Visningar
1 121
Senast: fejko
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det var för en vecka sedan som en jakthund attackerade och bet en häst i hasorna. Händelsen gjorde att ryttaren ramlade av, hästen...
2
Svar
25
· Visningar
2 594
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vid 14:30-tiden på tisdagen larmades räddningstjänsten till Jädraån mellan Sandviken och Högbo där en häst hamnat i vattnet utan...
Svar
0
· Visningar
282
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Polisen kallades till Kungsbacka kommun under tisdagen efter att en man misstänks ha begått ett övergrepp mot en häst. Vittnen ska ha...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama