Sv: Kamphund angrep häst
Jag menar att en kamphund i händerna på en kunnig person som vet vad den har i kopplet och ser till att den aldrig hamnar i situationer där det kan gå snett, inte utgör en fara för andra.
På individnivå finns det säkert många kamphundar som fungerar som vilken annan hundras som helst, men som hundtyp som helhet kan de vara potentiellt farligare/orsaka större skador på andra hundar och tamdjur än andra raser.
Som det är nu kan ju vem som helst köpa en hund med egenskaper som passar rätt dåligt ute i samhället, frågan är bara hur man ska komma tillrätta med det problemet och slippa rasförbud som i andra länder?
Om man vänder på resonemanget så kanske man i framtiden kommer kunna lösa problemet utan massa förbud.
Säg mig,, hur kommer det sig att dagens kamphundar fått så dåligt rykte både vad gäller avel och ägare.
Svara ännu hellre på denna enkla fråga:
Hur kommer det sig att dagens männsklighet med sämst själförtroende, inget eget socialt umgänge (förutom då likartade som oxå innehar kamphund) och ingen egen ledaregenskap
alltid kan förknippas med kamphund???
Är människan så "funtad" att man till varje pris söker ett flockdjur och ras som i ett desperat behov försöker väga upp sina egna brister.?
Med brister menar jag den enskilda människans psykiska och fysiska egentänkande om hur omvärden genom eget synsett uppfattar personen.
Psykologi är faktisk ganska enkelt att förstå även inom djurhållningen,,
En osäker människa med dåligt självförtroende försöker kompencera detta genom att införskaffa ett djur med högre rang som även inger respekt.
Detsamma gäller personer som genomgår plastik operartion, tatuerar sig med en kroppsmålning, personer som är hästrädda men enda införskaffar en häst för att finna en social punkt i livet.
Sammantaget är det tragiska hur avslöjande dessa personer i klartext deklarerar hur dåligt dom mår, deras egen uppfattning om deras rangordning och hur avslöjande dom är. Helt utifrån egen förståelse om hur avslöjande deras beteende är och tyvärr,,
främst av deras brist på kunskap om hur detta leder till djurets lidande och smutskastning.
Psykologisk tänkande leder ofelbart till att den svagaste individen alltid söker en ledare.