Sv: Kamphund angrep häst
Jag tycker det är synd att folk inte är mer kunniga om raser, efter att ha bott många år i UK och jobbat på 'shelters' dvs. där hundar som för någon anlednig inte har ett hem hamnar, så har ajg träffat ganksa många slags hundar, och i UK är ju bull typ hundar väldigt mycekt vanligare än här, och även dålig hundhålling tyvärr.
Även där finns det förvirring om vad för hundras olika är, och visst, dom kan ofta se lika ut, men det är faktiskt en stor skillnad mellan olika hundar och raser.
Alla som ser ut som så kallade kamphundar (och vad är det för jäkla begrepp!! vad ska ingå i det då...utseendebaserat elelr agressivitet? och isånnafall borde man ju förbjuda doberman ockås eller en vanlig shäfter, för dom kan bli -och blir- lika farliga i fel händer) är ju inte kamphundar.
Tex. sk. "staffies", dvs. Staffordshire Bullterrier, ser väldigt mcyekt ut som vad folk tänker på när dom tänker på kamphund, men i de flesta fall är dom coola loyala familjehundar. Men, precis som vilken hund som helst så kan dom orsaka skada, och stor sådan.
Jag personligen är inget fan av dom, men å andra sidan tycker jag inte att man kan förbjuda alla pga. utseende.
Vad som isånnafall bör vara kriterier är agressivitet som förekommer spontant så att säga, och därför är tex. american pit bull terrrier förbjuden att ha i UK. Även att det finns många många jättetrevliga am.pit bulls så är dom betydligt mer agressiva och lätttända än tex. en staffie, även att dom har liknande ursprung och utseende (ok inte om man vet skillnad haha) och nån stans måste man väl dra gränsen, även om jag i en dieal värld helst skulle vilja att alla hundra fick finnas och bara kunniga ägare hade dom etc. etc.
Hela saken är tragisk, både för hundar och männsikor
Att bara förbjuda alla tror jag inte på, men soms agt tyvärr måste man väl dra gränsen nånstans och frågan är väl vart då?
Jag har inget bra svar på det, då jag vet att i princip alla hundar kan vara normala o trevliga med rätt ägare, och samma sak tvärt om, men som någon nämde så visst, en del kan göra jäkligt mcyekt mer skada, men ska det verkligen vara kriterie för förbud?
Isånnafall tycker jag att det ska vara både och, agressivitet OCH fysik, och om hunden generellt inte är extremt lätttänd så tycker jag inte den ska föbjudas.
såvrt, jag har inget svar och det är en svår fråga....och jag har nog inte skrivit nåt konstruktivt men men...det var mina flummig tankar.