Kampen om ringen - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men å andra sidan så skulle det kunna vara smart att svara på den nu innan man har fått sin roll och därför kan undvika att de andra använder det svaret som en anledning att lyncha ut en först! :D *springer genast iväg och svarar på frågan* ;)

Hmm menar du att man skulle svara annorlunda på frågan beroende på vilken roll man får?

Obligatorisk fråga: Är Gollum ond eller god?
Jag tror att det finns en kärna av godhet inne i Gollum, kommer inte ihåg böckerna men i filmen fanns det perioder när jag tyckte att det var så. Tyvärr har han haft ringen för länge och den har tagit över mycket och fört honom mot den onda sidan.

Hmm menar du att man skulle svara annorlunda på frågan beroende på vilken roll man får?
Inte så mycket att rollen påverkar det man svarar som det faktum att om du svarar innan du fått rollen så kan man inte basera teorier på ditt svar - eftersom du inte visste vilken roll du hade när du svarade.

Första dagen finns ju inte så mycket att gå på, så då kan det bli att man griper efter halmstrån ;)

Ibland använder folk svar på frågan för att "hinta" om sin roll, t.ex. en ond utanför lyan som hintar till lyan så att de vet att de är på samma sida och inte råkar äta upp den. Men det är riskabelt eftersom de goda kan komma på hinten och rösta ut en istället.

Men för det mesta har det inget att göra med ens roll, men det finns oftast inte så mycket att gå på innan första DL så kan man använda svaren på frågan för att bedöma hur "skum" någon verkar :p

Gabby och BSF hann före med att förklara, till första DL famlar man rätt vilt, jag brukar gå på det säkra kortet och hävda att @LenaH alltid är ond, men det kan visst uppfattas skumt det med har jag lärt mig... ;)

Gullum, Smeagol, ssssstackars krake. Han är god från början och det är ringen och dess makt som gör honom ssssså stygg. Egentligen är det ringen och dess makt som är ond. Inte Gollum eller den som bär ringen.

Hmm...
Kanske lika bra att svara på frågan nu...

Såhär tänker jag:
Smeagol = god. Det är när han hittar ringen och blir påverkad av den som Gollum bildas i hans medvetande. Alltså är Gollum en slags förlängning av ringen. Ringen vill tillbaka till sin härskare som är ond. Då måste ringen vara ond och därmed även Gollum.

Glasklart?

Obligatorisk fråga: Är Gollum ond eller god?

Nu har jag bara sett filmerna en gång (och inte läst böckerna). Så jag har inte så jätte stor koll. Men jag tycker att med de goda gärningar han gör så är han mer god än ond. Innerst inne är han god. Ibland blir han bara "knäpp".

@Lobelia eller @Paddington
Jag har en fråga rörande ringens gåvor...

Man kan välja att stoppa en lynch, men det står att den har NattDL, betyder det att man måste förutse ifall man kommer att behöva använda lynchstoppningen natten före?
Eller får man använda den, men får inget nytt kommande natt?
(eller blandar jag ihop DLen nu?? visst är natten då ulvarna käkar?)

Liten miss fr vår sida, alla val har NattDL som deadline förutom extra rösten och den avbrutna lynchen.

Alla roller vars val inbegriper ev extra röst samt avbryta lynch har DagDL som deadline (bäst att förtydliga om vi missat på fler ställen :))

Liten miss fr vår sida, alla val har NattDL som deadline förutom extra rösten och den avbrutna lynchen.

Alla roller vars val inbegriper ev extra röst samt avbryta lynch har DagDL som deadline (bäst att förtydliga om vi missat på fler ställen :))

Okej, men (om vi stannar kvar på ringen) då får man bara använda en förmåga/dygn?
Om man ex stoppar en lynch, får man inte göra något mer nästkommande nattDL?

Om alla andra svarar tänker jag också, annars kommer jag ju bli måltavla :p

Jag är också inne på att Sméagol från början inte är ond, eller i alla fall var inte det innan han hittade ringen. Gollum blir han när ringen får mer och mer övertag över hans medvetande. Men även när han inte är i närheten av ringen längre så har den ändå påverkat honom så mycket att det knappt finns något kvar av den Sméagol som hittade (eller ja, stal) ringen. Men den Sméagol som kommer fram ibland är fortfarande inte ond. Men jag vet inte om jag skulle vilja kalla honom god för det. Vad krävs för att man ska räknas som god egentligen? Räcker det att inte vara ond eller måste det till något mer? Jag tycker nog inte att alla som inte är onda för den saken skull är goda, så jag skulle inte vilja kalla Gollum/Sméagol varken ond eller god. Han är en vanlig inte speciellt stark varelse som lätt blir påverkad. Och eftersom ringen är ond och har haft så lång tid att påverka honom så finns det ont i honom.

Och så svaret på frågan...

De säger ju att de flesta är oförmögna att stå emot ringens kraft. Människorna är svaga och lyckas inte, och vi ser ju vad ringen gör med Frodo den korta tid han har den.

Så mitt svar är att Gollum är varken eller, han är bara en förlängning av ringen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka