Kampen om ringen - ulvlek

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så var det frågan om vinst villkoren.

Leken tar slut om:
De goda dödat alla onda.
Om de svarta ryttarna är fler än de goda och de goda inte har ringen.
-----
När leken är slut enligt ovan så vinner den som har ringen. Gollum är sitt eget lag.

Är det mer klart?

Vet inte om jag är trög men, om de onda är fler än de goda och de goda har ringen så kommer ju bara god efter god åka tills en ond får ringen?

Nej inte nödvändigtvis, gollum kan ju finnas kvar och så kan det vara extraröster och förhäxningar i spel.

och förtrollningar.

Jag blir lite förvirrade av att det som brukar kalla Förtrollning/att bli trollad nu kallas förhäxning och det som brukar kallas förhäxning nu kallas förvandling. Som om jag inte blir tillräckligt förvirrad ändåO_o

Intressant vinkling att leken fortsätter om de svarta ryttarna är fler än de goda men de goda har ringen. Jag tycker det knyter ihop temat väldigt bra - det är ringen som är viktigast!

Ska det vara som på filmen så var ju Smeagel en vanlig hobbit men blev Gollum pga ringen så .. jag säger Smeagel är ju god men ringen gjorde honom ond. Så ringen är ju ond är min slutsats

Fast å andra sidan.. hade smeagol varit genomgod hade han ju kastat iväg ringen.. liksom stå emot frestelse som Jesus typ :cautious:

Senast ändrad:
10 goda roller, fast det kan ju vara fler som är bybor än en, ;) en gollum och en ond spion, hur många svarta ryttare tror vi? Jag undrar om det inte kan vara så att det är fem svarta ryttare och en ond spion? Eller tänker jag helt fel då?

10 goda roller, fast det kan ju vara fler som är bybor än en, ;) en gollum och en ond spion, hur många svarta ryttare tror vi? Jag undrar om det inte kan vara så att det är fem svarta ryttare och en ond spion? Eller tänker jag helt fel då?
det kan var så
men å andra sidan har de onda en outsider i sin onda spion samt att Gollum finns på sin egen sida sas.

Hm
Skitsvårt att tro antingen 4 eller 5 onda
+ onda spionen
+ Gollum....
ren matematik
10(+ några till bybor?) roller
4-5 onda
2 outsiders
Rent statistiskt ska det vara ca 30% onda
så det där tål att funderas på...

Jag har inte läst några böcker men sett filmerna. Jag tycker att han är god som Smeagol men ond som Gollum och det är ju ringen som gör honom till Gollum så det är egentligen ringen som är ond. Men när han är Gollum så är han ju mest ond ändå tycker jag.

Jag är lite inne på samma linje. Det jag tycker är lite otäckt är (om jag har fattat rätt) att om Frodo käkas hamnar ringen garanterat i lyan och vid lynch vet vi inte riktigt var den hamnar... :nailbiting:

Jag är lite inne på samma linje. Det jag tycker är lite otäckt är (om jag har fattat rätt) att om Frodo käkas hamnar ringen garanterat i lyan och vid lynch vet vi inte riktigt var den hamnar... :nailbiting:
Ja ringen gör mig lite nervös... Frodo måste vara den allra viktigaste att skydda från käk, men för ängeln att hitta Frodo känns ju rätt svårt... Lyckas däremot Frodo överleva tillslutet så känns det som om vi goda har en bra chans.

Om man funderar vidare på ringen så om det skulle vara så att Frodo käkas och ringen hamnar i lyan så kommer lyan att försöka skydda ringbäraren... Men på vilket sätt? :nailbiting:

det kan var så
men å andra sidan har de onda en outsider i sin onda spion samt att Gollum finns på sin egen sida sas.

Hm
Skitsvårt att tro antingen 4 eller 5 onda
+ onda spionen
+ Gollum....
ren matematik
10(+ några till bybor?) roller
4-5 onda
2 outsiders
Rent statistiskt ska det vara ca 30% onda
så det där tål att funderas på...

Vad bygger du de 30% på? :)

Vi brukar väl säga en tredjedel och det är väl i utgångspunkt när de onda vet om varandra. Och det är ju ganska vanligt med onda utanför lyan,vilket borde ge fler onda, så jag tänker att procenten borde ligga högre?

Hittat hit!
Kul tema @Lobelia :bow:

Men hjälp vilken stor lek det blev! Drygt 3 timmar efter rollerna gavs ut, och redan på sida 6! :nailbiting:
Och jag förstår precis hur rollerna, tvisterna och de olika vinstmöjligheterna fungerar. Har stenkoll. Nästan. Typ... Kanske... Inte alls...:crazy::o:p
Men har nu läst igenom tråden, så får väl försöka göra det en gång till och fundera lite mer.

Vad bygger du de 30% på? :)

Vi brukar väl säga en tredjedel och det är väl i utgångspunkt när de onda vet om varandra. Och det är ju ganska vanligt med onda utanför lyan,vilket borde ge fler onda, så jag tänker att procenten borde ligga högre?
nu fick du mig att gå tillbaka och dubbelkolla hur många som är med
Vi är 17 st
ren matematik
30% av 17= 5,1 om vi ska vara petiga
och därtill har vi en ond spion plus en Gollum som kan vinna....
rent spontant så känns det som väldigt många onda med 5
Men å andra sidan räknar jag hellre lite högt än lågt,
vis från tidigare lekar
Så vad jag tror utifrån ren matematik är att det är minst 4 ulvar men fler än 5 vore:
Vääldigt många....

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka