Kamin med bakugn.

Kamomilla

Trådstartare
Behöver en kamin till stugan och en liten täljstenskamin för 16-17 000 räcker gott och väl.
MEN så fick jag syn på att det fanns kaminer med bakugn också.
Var igår in till kaminbutik precis innan stängning och fick syn på den jag VILL ha, en Morsö 8259.

Någon här som har en sådan eller annan liknande?

Är det värt 10 000 mer? Bakar så gott som allt matbröd och en del annat också.
 
Behöver en kamin till stugan och en liten täljstenskamin för 16-17 000 räcker gott och väl.
MEN så fick jag syn på att det fanns kaminer med bakugn också.
Var igår in till kaminbutik precis innan stängning och fick syn på den jag VILL ha, en Morsö 8259.

Någon här som har en sådan eller annan liknande?

Är det värt 10 000 mer? Bakar så gott som allt matbröd och en del annat också.

Hade jag haft råd JA det blir hur gott som hällst:)
 
Planera för sådan kamin du vill ha, men sätt in nåt billigt så länge.

Sen är det väl med så att med egen härd så kan man vara lite nöjd med det. Tätt tak och kamminvärme så kan en hel del vänta. Var det bara några månade innan budjetutrymmet är påfyllt igen så hade jag lätt haft lite tålamod med det!
 
En merkostnad på 10' försenar resten av inredandet av stugan med 2-4 månader.

Tyvärr har jag inte heller en sådan, men har definitivt sneglat på till när skorsten nr 2 på huset någon gång kommer i ordning. Och generellt är jag en jävel på att vänta tålmodigt för att senare kunna få det precis som jag vill, om det så handlar om år. Har jag väl börjat tänka att "nej men DEN är ju precis vad jag vill ha" så är det rätt hopplöst att tänka om.

Så jag kan inte tänka mig att du skulle ångra ett sådant köp ens om det blir en försening på 4 månader. Inte minst när du bakar mycket och verkligen skulle använda den. Risken att ångra sig med ett billigare alternativ för att bli klar tidigare känns (för mig) mycket större, och då har man ju redan gjort en investering och då ska det mycket till för att göra om.
 
Behöver en kamin till stugan och en liten täljstenskamin för 16-17 000 räcker gott och väl.
MEN så fick jag syn på att det fanns kaminer med bakugn också.
Ska du inte ha en vedspis istället då? Så smidigt. Sprider en härlig värme och alltid redo för matlagning och brödbak. :love:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ska du inte ha en vedspis istället då? Så smidigt. Sprider en härlig värme och alltid redo för matlagning och brödbak. :love:

Håller med helt!

Men den håller inte värmen lika länge som täljstenskaminen och de är också ganska dyra så det blir inte bättre.
Hade utrymmet funnits hade jag haft både kamin och vedspis.
 
Planera för sådan kamin du vill ha, men sätt in nåt billigt så länge.

Sen är det väl med så att med egen härd så kan man vara lite nöjd med det. Tätt tak och kamminvärme så kan en hel del vänta. Var det bara några månade innan budjetutrymmet är påfyllt igen så hade jag lätt haft lite tålamod med det!

Jag installerar inte en billig först och en dyrare sen. Kostar för mycket i tid och pengar.
Men det finns en gasolkamin så frysa ihjäl behöver vi inte göra.
 
Hade ganska långt gångna planer på en kakelugn med bakugn. Det föll dock av flera anledningar. Den som sålde pisen kunde inte montera utan förmedlade endast kontakt med montör (för osäkert ingå avtal med två parter), vi kom också fram till att vi nog inte skulle använda den så mycket, det är ju ganska opraktiskt att hålla på med bak utanför köket. Sedan var det också frågetecken för ugnens funktion och tillförlitlighet. Vi valde en vanlig kakelugn istället. Hade det varit möjligt hade jag gärna haf en vedspis i köket också, men saknar nästan aldrig möjligheten att baka eller laga mat i kakelugnen.
 
Jag installerar inte en billig först och en dyrare sen. Kostar för mycket i tid och pengar.
Men det finns en gasolkamin så frysa ihjäl behöver vi inte göra.
Nja - tänker snarare att ställa in en kamin som är frisk men som inte kostat mer än nån eller ett par femhundringar. Ofta är de fula utvändigt då. Jobbet med skorsten osv är då redan gjort.
 
Håller med helt!

Men den håller inte värmen lika länge som täljstenskaminen och de är också ganska dyra så det blir inte bättre.
Hade utrymmet funnits hade jag haft både kamin och vedspis.
Där är ett annat motsatsförhållande med - med mycket massa i kaminen eller spisen tar den tid att värma upp så den ger någon värme, även om den sedan håller värmen och avger under längre tid.
Kakelugn är ofta någonstans mitt i spannet.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 901
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 741
Senast: Jamtland
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 734
Senast: Cocos
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 815

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp