Kamera hjälp!

killikill

Trådstartare
Förra veckan var jag och köpte en Nikon D70S är väldigt nöjd med den :)
Nu till frågan då, vad ska jag ha för intsällningar (ISO m.m) när jag ska ta "action" bilder t.ex. hoppning, hästarna springer i hagen m.m?
Bilderna blir ibland lite suddiga dock oftast inte hela hästen utan en hov eller två men ibland hela hästen suddig.
Nu har jag inställningen "AUTO".

Tacksam för hjälp! :)

Sv: Kamera hjälp!

Kör kort slutartid när du ska fota rörande föremål.
ISOt ändrar du efter ljuset, är det mörk så ska du ha högre tal.

Gå in på Nikons hemsida och läs mer där annars.

Ställ vridhjulet på S (shutter priority) och laborera lite med hur korta slutartider som krävs. När kameran är inställd på S fixar kameran så bra förutsättningar som möjligt utifrån den slutartid du valt.

Tack så mkt båda två :)
En annan fråga då, har en svart häst och när jag fotar hon så blir hon väldigt mörk.
Vad ska jag ha för inställning för att hon inte ska bli så mörk?

Sätt iso på 400 så kommer du att få slutartider som är korta nog om det är hyfsat dagsljus. Om det är lite fart i bilden vill du ha slutartider under 1/125. 1/250 är bättre och med det borde du fixa de flesta hästbilder.

Hästen blir mörk eftersom kameran i autoläget försöker finna en kompromiss efter hur ljuset ser ut i hela bilden. Nikon använder sig av en flerfältsmätning. Om det då är för stora kontraster i ljus mellan bakgrunden och din häst kan hästen bli för mörk. Gå runt problemet genom att byta ljusmätmetod. Mät ljuset mot hästen, lås exponeringen och ta bilden.

Herregud vilken sunkig bruksanvisning i så fall... Vrid ratten på ovansidan till läge S, och sen har du nog någon mer liten vridratt som ska ändra slutartiden. Antingen använder du den, eller så använder du pilarna på baksidan av kameran, inte säker på din kamera.

Nu har jag en fråga till.
Hittade det där med hur man ställer in slutartiden i bruksanvisningen nu men det stod att man måste ha inbyggd processor i objektivet och jag vet inte om jag har det eftersom det är ett gammalt objektiv från en analog systemkamera.
Mitt objektiv är ett Nikon 30-80mm

Hoppas ni inte blir less på alla frågor :angel:

...va? i den här manualen, på sidan 89, står det om just S-läget, och jag hittar inget om att det skulle kräva någon speciell processor i objektivet - varför skulle det? :confused:

(manualen är till d70, men d70s är väl vad jag förstår bara en uppgradering av d70, varför sagda manual borde fungera)

Det låter en smula underligt måste jag säga. Nikonsystemet är ju uppbyggt på att fungera med alla gamla objektiv så det borde inte vara några problem. Exponeringsmätningen i en Nikon sitter ju inte heller i objektivet.

Och ett 30-80 mm objektiv? Det däremot låter mer än en smula underligt eftersom Nikkorzoomarna de senaste åren legat på 35-70 mm. Var har du köpt det objektivet? Eller är det en gammal manuell zoom?

Och dessutom - som jag glömde i förra posten - kunde man ju ställa in slutartiden även på gamla analoga systemkameror som hade såna objektiv som du nu har.

Jo, det står faktiskt en rad i den instruktionen att S-läget endast är tillgängligt med CPU-objektiv.

det står såhär "Läge S är bara tillgängligt med objektiv med inbyggd processor"

jag har ingen aning vart det är köpt då det är från en gammal kamera. ca. 4-5 år gammalt.

Om objektivet bara är ca 4-5 år gammalt tror jag inte det är några problem, kanske är värre om det är från 70-talet..

Nu när du har en bra kamera rekommenderar jag dig att läsa mer om fotografi (på internet el kolla på biblioteket)! Även om kameran kan ta bra bilder blir det ju ännu bättre om fotografen kan göra dom ännu bättre!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 633
Hästmänniskan Hej, nu är det så att jag äntligen efter 10 års längtan ska få skaffa en egen häst. Jag är såklart jätteglad och extremt tacksam för att...
Svar
10
· Visningar
2 329
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 551
Senast: Liten
·
R
IT & mobiler Jag funderar på att köpa en ny kamera till mig själv i julklapp. Var inne lite snabbt på Elgigantens hemsida och upptäckte att jag är...
2
Svar
25
· Visningar
2 849
Senast: Raderad medlem 6459
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar