Kalvpellets...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Jag har fått tipset om att fodra mina hästar med kalvpellets...
Ingenting jag tänker prova eftersom jag redan har en fungerande foderstat.
MEN jag undrar funkar verkligen kalvfoder på hästar? Fodert jag blivit tipsad om heter Talang...
Jag tycker det låter konstigt..
Nån som provat???

Sv: Kalvpellets...

Det är väl bara att läsa på innehållsförteckningen och bilda sig en uppfattning själv? Behöver väl inte vara sämre för att det är till kalv? Går kanske att jämföra med någon form av unghästfoder?

Lägger man sen in värdena i ett foderstatsprogram så går det säkert att knåpa ihop något som passar ens häst bra.

Jag har också en fungerande foderstat så jag har inte tänkt försöka mig på det, men det låter inte omöjligt alls.

Vem säljer det? Jag blev lite nyfiken trots allt..

Senast ändrad:

Jag har fått tipset om att fodra mina hästar med kalvpellets...
Ingenting jag tänker prova eftersom jag redan har en fungerande foderstat.
MEN jag undrar funkar verkligen kalvfoder på hästar? Fodert jag blivit tipsad om heter Talang...
Jag tycker det låter konstigt..
Nån som provat???

Anledningen till man tycker det låter konstigt är väl att man relaterar till att kalvar dom dricker mjölk. Och då kalvpellets måste vara ngt åt det hållet.

Men det är vad jag tror.....

En kalv får olika foder i takt med att den växer. Jag tror inte att Talang innehåller mjölk för det ska ges till lite äldre kalvar upp till att de slaktas, om jag kommer ihåg rätt. Om det passar eller inte beror ju helt på häst och grovfoder. Så som sassiball skriver lägg in din värden på din häst och grovfoder i ett fodrstatsprogram. Kolla sedan vad som händer om lägger till värdena för kalvpelletsen. Jag vet att det vissa år har fungera utmärkt till mina hästar.

kalvpellets är förmodligen billigare/kg än vad hästpellets är...
även om innehållet skulle vara fullt jämförbart

Jag tror inte att Talang innehåller mjölk för det ska ges till lite äldre kalvar upp till att de slaktas, om jag kommer ihåg rätt.

Det tror inte jag heller utan jag bara gav en kanske trolig förklaring till den första rektionen man får.
När det gäller tillsatser (mineraler vitaminer) kanske man få se upp. Någon som vet?

**kl''
som vanligt är jag nyfiken i en strut, även om min häst fungerar utmärkt på hö, havre och betfor.
Vad skulle ni experter säga om de kalvpelletsar vars näringsvärde finns här?
http://www.svenskafoder.se/attachments/49/624.pdf
(lyckades inte hitta fler på nätet, jag har inte heller en aning om pris, mest nyfiken som sagt)
/U

Mina hästar får ibland både gris- och kalvmat. I regel både bättre och billigare än motsvarande för häst. Inte blandar de i kosmetika heller. MEN man får räkna på stärkelse- och proteinkoncentratmängden så den inte blir för stor för plötsligt per mål. HH

Min pojkvän som är bonde är tvärsäker på att jag skulle kunna ge min häst ko/gris/får foder. Mycket billigare och det går säkert att få ihop en fungerande foderstat.
Hästfoder kostar väl kanske lite extra bara för att det står häst på säcken.

den länken som pastejja klistrade in var ju intressant, men det står inte smältbart råprotein utan bara råprotein i %. Hur räknar man om det ? Jag tyckte fodret verkade ha bra värden.

eller kanske någon annan som kan svara på hur man gör? hade varit kul att testa det tillsammans med mitt hö i hippocampus :)

Det var just detta med smältbart råprotein jag tänkte på när jag läste första inlägget. Är inte det olika vad nötkreatur och häst kan ta upp ur fodret..? Det är väl anledningen till att man måste begära olika analys när det gäller grovfodret beroende på om man ska ge till ko eller häst... Nån som har koll på detta?
Annars är det ju en bra idé att köpa ko/får-foder till hästarna också eftersom det oftast är billigare!!!

Har en vännina som fodrar sina med Mellankalv+hö.
Väldigt ekonomiskt om man har många hästar och är bra på att räkna foderstat.

Kan du inte fråga henne hur man gör när man räknar ut småltbart råprotein? :p Eller det kanske inte går att räkna så där utan man måste lämna in det på analys?

Man kan räkna med >90%smältbarhet på proteinkoncentrat.HH

Men det som jag funderar över är det när det står "Bättre tillväxt" vill man ha det på häst?
Alltså det jag är tveksam till är hållbarheten på en växande häst som äter kalvfoder.

Hittade en länk där näringsvärdet i Talang finns dock på engelska: Nötfor Talang

Jag frösökte jämnföra det med mitt vanliga foder: Hippo Alfa
Men jag hängde inte riktigt med när det stog på engelska... För det är ju faktiskt så att är det som rådgivaren säger att Talang har bättre värden och är likvärdigt med Alfan så kansxke ett byte inte skulle vara omöjligt...

Senast ändrad:

Vet att min häst fick fodret Nötfor hos sina förra ägare och detta resulterade i små hårda knutor överallt på kroppen, dessa försvann sedan sagta när hon började få havre istället. (Hon behandlades även med ett medel som jag inte minns vad det heter, men tyckte inte det gav någon effekt förren hon slutade äta nörfor)

Självklart kan jag inte säga säkert att det berodde på fodret, det kan lika gärna varit andra orsaker(vi spånade lite kring fukt t.ex.).

Vet inte hur mycket som skiljer mellan notfor och talang, men båda är ju till nötdjur så några likheter måste det väl rimligtvis ha.

Jag ger i alla fall inte något av detta igen trots liknande värden som för hästmaten för uppenbarligen så är den något i fodret som min häst är allergisk mot :p

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 543
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022