Sv: Kaloriintag för häst
Ok, ja jag är helt vilse i foderdjungeln.
Nej, man känner inte revbenen, men magen är lite rund, lite av en "kul-mage" har hon utan att vara jättetjock tjock.
Så KRAFFT Protein är inte heller bra för hästen? Jag blev rekommenderad att ge hästen det för att täcka proteinbehovet, men jag tror absolut inte du har fel.
För en amatör som inte kan mycket om foder känns det rätt jobbigt just nu. Jag vill ge min häst en korrekt foderstat och det kommer sluta med att jag får "kasera" nästan allt foder jag har.
Vi har kanske ett lite udda system i stallet, men vi har alla vårat eget foder som ju till viss del ingår i stallhyran. Det foder man vill ha får kosta en viss summa som man sedan får genom stallhyran, betfor, havre, KRAFFT Protein, KRAFFT Miner blå och vetekli är det jag har köpt in. Har relativt nyöppnade säckar så det känns lite tråkigt. Antar att det är så när man handlar först och tänker sedan.
Det går alltså inte att använda KRAFFT Protein alls?
Som jag tidigare skrev så fodrar jag gärna med olika pellets, men det är klart - om det inte blir någon bra foderstat av det så är det ju som det är.
Det går inte att göra någon slags foderstat av lucern-pellets, samt en liten mängs KRAFFT Protein då? Jag kanske inte borde tänka så snålt, men det känns som om det vore skönt att få göra slut på den öppnade påsen. Blir hon alltså tjock av den typen av pellets?
Det finns ju en mängd olika pellets-sorter. Det finns ingen yttterligare som man kan få in i foderstaten? Och hur gör jag med mineralerna? Foderstatsförslag mottages gärna, då jag har jättesvårt att räkna själv.
Mvh Marie