H
HelenaHandberg
Sv: Kaloriintag för häst
Hej igen, egentligen gillar jag inte att räkna men det var en verklig utmaning för den nya versionen av mitt favoritfoderprogram Cavalor att få till det med dina ingredienser. Detta är för litet mer arbete än hon gör nu – 1 timmes lätt arbete. Det fattas 1,4 gram fosfor men det kan vi nog leva med (och hästen också). Värden är räknade på Kvarnbylusernpellets men det skiljer inte så mkt mellan märkena.
Vetekliet är räknat på hollänska värden men tror inte det skiljer. Du kan få klagomål på mycket kalk i relation till fosfor men då säger du bara att kliet hämmar upptaget av en del av kalken så egentligen är det inte så mkt kalk. Den lilla mängd spannmål som ingår i 1 hekto kraft protein kan man nog bortse från vad gäller upphetsande effekt.
Hö 8kg
Lusern pellets 2 kg
Vetekli 0,3
MinerBlå 100 gram
Kraft Protein 0,1 kg
Helena
Astriden skrev:Ok, ja jag är helt vilse i foderdjungeln.
Det går inte att göra någon slags foderstat av lucern-pellets, samt en liten mängs KRAFFT Protein då? Jag kanske inte borde tänka så snålt, men det känns som om det vore skönt att få göra slut på den öppnade påsen. Blir hon alltså tjock av den typen av pellets?
Det finns ju en mängd olika pellets-sorter. Det finns ingen yttterligare som man kan få in i foderstaten? Och hur gör jag med mineralerna? Foderstatsförslag mottages gärna, då jag har jättesvårt att räkna själv.
Mvh Marie
Hej igen, egentligen gillar jag inte att räkna men det var en verklig utmaning för den nya versionen av mitt favoritfoderprogram Cavalor att få till det med dina ingredienser. Detta är för litet mer arbete än hon gör nu – 1 timmes lätt arbete. Det fattas 1,4 gram fosfor men det kan vi nog leva med (och hästen också). Värden är räknade på Kvarnbylusernpellets men det skiljer inte så mkt mellan märkena.
Vetekliet är räknat på hollänska värden men tror inte det skiljer. Du kan få klagomål på mycket kalk i relation till fosfor men då säger du bara att kliet hämmar upptaget av en del av kalken så egentligen är det inte så mkt kalk. Den lilla mängd spannmål som ingår i 1 hekto kraft protein kan man nog bortse från vad gäller upphetsande effekt.
Hö 8kg
Lusern pellets 2 kg
Vetekli 0,3
MinerBlå 100 gram
Kraft Protein 0,1 kg
Helena