Kaloriintag för häst

Sv: Kaloriintag för häst

Ja, fast i botten på vad? Det är ju som en hårdpackad höbal, och tar man uppifrån så är ju "mjölet" med hela tiden.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Astriden skrev:
Tack för alla svar! :bow:

Jag blir inte klok på detta. Har räknat om och om igen men hur jag än gör så blir det på tok för mycket energi i hästens foder.

Som jag tidigare skrev får hon nu:
8 kg hö
0,1 kg betfor
0,5-0,7 kg havre
0,3 kg vetekli
0,8 kg KRAFFT Protein
100 g KRAFFT Miner blå

Vet ni hur mycket energi betfor, havre och vetekli innehåller?

Mvh Marie

Har jag fattat rätt om ditt hö innehåller 7,6 MJ/kg foder och 9 Smrp/kg foder?

Men hur menar du när du skriver att det är för mycket energi i foderstaten? Blir hästen tjock eller pigg?

Är den lagom i hull och temperament så är det lagom med energi i foderstaten.

Varför vill du ge havre, vetekli och betfor?

mvh Jessica
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaloriintag för häst

Jessica skrev:
Har jag fattat rätt om ditt hö innehåller 7,6 MJ/kg foder och 9 Smrp/kg foder?

Men hur menar du när du skriver att det är för mycket energi i foderstaten? Blir hästen tjock eller pigg?

Är den lagom i hull och temperament så är det lagom med energi i foderstaten.

Varför vill du ge havre, vetekli och betfor?

mvh Jessica
Ja, de värdena stämmer - 7,6 MJ/kg foder och 9 Smrp/kg foder.

Analysen:
Torrsubstans 84 %
Smältbart protein, foder 8 g/kg foder
Energi, foder 7.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 1.8 g/kg foder
Fosfor P 1.1 g/kg foder
Magnesium Mg 0.6 g/kg foder
Kalium K 7.9 g/kg foder
-----------------------------------
Råprotein 43 g/kg Torrsubstans
Smältbart protein 9 g/kg Torrsubstans
Energi 9.1 MJ/kg Torrsubstans

Hon har varit lite rund (inte tjock) om magen sedan i somras, eftersom hon drog på sig en öppning av en gammal senskada så hon har endast fått skrittas hela hösten fram tills nu när hon även får travas lite. Därför har hon inte riktigt blivit av med magen.

Hon är pigg, så det jag vill kunna åtgärda är att dra ner på energin just för att hon är så pigg som hon är nu, och för att hon inte får jobbas så mycket nu direkt efter skadan. Jag får ju sakta öka på henens träning.

Vetekli har jag fått höra att det innehåller protein, betfor för smakligheten (hon får ju riktigt lite, men hon gillar betfor) och lite havre får hon. Det är dessa + KRAFFT Protein + KRAFFT Miner blå + KRAFFT grund jag har att tillgå. Är KRAFFT grund bättre?

Men all hjälp uppskattas, för jag är en riktig amatör på foderstater! :bow:

Mvh Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaloriintag för häst

Det behövs mer protein och mineraler i foderstaten.

Vad väger hästen och står den på halm som den äter av?

Förslag:

8 kg hö
1,1 kg Krafft Protein
400 gr vetekli
70 gr Miner Blå
1 dosmått Dikalciumfosfat

MJ 79
Smrp/MJ 6,1
Ca/P 1,49
Ca/Mg 2,71

mvh Jessica
 
Sv: Kaloriintag för häst

När jag räknade på Hippocampus så räckte proteinen till, dock blev det för mycket energi än vad hästen behöver.

Hästen väger cirka 500-550 kg (har lite svårt att uppskatta), det är ett varmblod av den lite kraftigare typen (lite runt, dock ej tjock utan endast grov i kroppen). Hon står inte på halm utan på spån.

Om man utgår från den foderstat hon har idag (uträknad av KRAFFT):
8 kg hö
0,1 kg betfor
0,5-0,7 kg havre
0,3 kg vetekli
0,8 kg KRAFFT Protein
100 g KRAFFT Miner blå

Vad är det då på tok med den? Proteinvärdet verkar ju vara täckt men hur är det med energin, för mycket?

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Smrp/MJ-kvoten är för låg och det saknas kalk och fosfor i foderstaten.

Det är bättre att gå på vad hästen har ätit förut och hur den har sett ut i hull på det än att gå på de värden som program räknar ut åt en. Det kan bli väldigt fel.

mvh Jessica
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jessica skrev:
Smrp/MJ-kvoten är för låg och det saknas kalk och fosfor i foderstaten.

Det är bättre att gå på vad hästen har ätit förut och hur den har sett ut i hull på det än att gå på de värden som program räknar ut åt en. Det kan bli väldigt fel.

mvh Jessica
Ok, men hur kan smältbart råprotein- samt MJ-kvoten vara för låg? När både jag och KRAFFT har räknat åt mig så blir det för mycket energi och bra med protein.

Hästen har förut ätit:
8 kg hö
0,2 kg betfor
0,5 kg havre
0,2 kg vetekli
0,8 kg KRAFFT Protein
100 g KRAFFT Miner blå
Dock var det med ett annat hö.

- Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Det här med Hippocampus foderstatsprogram, hur mycket kan man egentligen lita på det?

Jag har gått efter det och räknat på mitt foder, men det blir för mycket energi i fodret, även om jag tar bort havren, betforn och veteklin. Om jag bara skulle ge KRAFFT Protein, lucern samt KRAFFT Miner blå, hur skulle jag då kunna bygga en bra foderstat? Finns det något annat bra alternativ, helst pellets?

Det jag vill uppnå är att ge tillräckligt med protein men få ner energin, för som sagt så blir hon pigg och tråkig att rida när hon mestdels bara får skrittas efter skadan...

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jo, men för mycket energi och lagom med protein betyder just för låg Smrp/MJ-kvot.

Ex

Om en häst behöver 100 MJ och 600 gr Smrp så blir Smrp/MJ-kvoten 6 (600/100). Om den hästen får en foderstat som innehåller 120 MJ och 600 gr Smrp så blir ju Smrp/MJ-kvoten 5 (600/120).

Hippocampus räknar inte med kvoter.

mvh Jessica
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jessica skrev:
Jo, men för mycket energi och lagom med protein betyder just för låg Smrp/MJ-kvot.

Ex

Om en häst behöver 100 MJ och 600 gr Smrp så blir Smrp/MJ-kvoten 6 (600/100). Om den hästen får en foderstat som innehåller 120 MJ och 600 gr Smrp så blir ju Smrp/MJ-kvoten 5 (600/120).

Hippocampus räknar inte med kvoter.

mvh Jessica
Ok, nu blev jag lite klokare i all fall. :)
Men andra ord kan man inte gå så mycket efter Hippocampus. :smirk:

Funderar jättemycket på det där med rätt foderstat till min häst.
Jag vill helst ge min häst 8 kg hö om dagen, men problemet är ju just att det blir mycket energi och lite protein. KRAFFT Protein är det proteintillskott jag vill ge. Kan jag lägga in lite Lucern-pellets i foderstaten, eftersom jag har tillgång till det? Finns det någon annan fodersort som skulle vara bra?

Borde jag alltså ta bort både betfor och havre? Hur är det med veteklin om man utgår från att ge hästen KRAFFT Protein och Lucern (om det nu går att göra så?)? Skall jag ge min häst någon annan sort av vitaminer och mineraler utifrån vad mitt hö innehåller? Hon får ju nu KRAFFT Miner blå, men det finns ju olika sorter (olika färger). Dock måste jag ge hästen pelleterade mineraler eftersom det är det enda som går i henne.

Jättetack för den hjälp jag redan fått!

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Måste få lägga till en fråga som jag glömde i ovanstående inlägg.

Jag läste lite på KRAFFT's hemsida och kikade på KRAFFT Groov, där står "Används stabiliserande och för reglering av temperamentet i tävlingshästars foderstat". Vad menas med det? Har nämligen funderat lite på KRAFFT Groov, om det är något jag kan använda mig av?

Sammanfattningsvis: Det jag vill är alltså att få en något mindre pigg och hetsig häst, samt öka på proteingivan. Efter skadan i benet får hon ju endast skrittas men LITE trav (cirka 200-300 meter per ridtur) för att sedan öka träningen sakta.
Vad jag får i stallhyrepriset: Havre, betfor, vetekli, KRAFFT Protein, KRAFFT Miner blå (men kan tänka mig att köpa andra mineraler om någon annan sort skulle passa bättre), Lucern-pellets, samt KRAFFT Groov.

Är det så att "den blåa familjen" (KRAFFT-produkterna) passar "Svensson-hästen", den gröna till föl, unghästar och avelsston etc. eller kan man blanda från olika familjen?

Ja, som ni märker och som jag tidigare sagt - jag är amatör på foder!

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Vad vet man om hur fodermedel påverkar humöret? Jo I försök har man sett att “snabba” kolhydrater alltså sådana som tas upp tidigt och snabbt i tarmen ger dels höga blodsocker nivåer och dels stimulerar till insulinproduktion som tar bort sockret ur blodet igen och då kan det plötsligt bli för låg blodsockernivå. När detta händer blir vissa hästar extra heta, hetsiga och lättirriterade. Typexempel för ett sådant fodermedel är havre. Det bör alltså undvikas när man har en sådan häst om man inte vill ha hetsigheten. En del använder tekniken för att försöka pigga upp en lat häst.

I försöken har man också sett att om man ger en del av energin i form av fett stabiliserar det blodsockernivåerna så de inte svänger så kraftigt.

I din situation skulle jag helt ta bort havre. Utgå från de 8 kg hö du ville ge och sen bygga på med lusern och ett halvt kg linfröpellets (inte hela frön) till jag får önskat MJ och protein. Vetekli är ingen nackdel att ge då lusernen innehåller stora mängder kalk (kli hämmar upptaget av kalk). Skulle tro du landar på ett behov av ca 2 kg lusern. Det enda du behöver köpa extra är då linfrökakan. Kraft grov är ingen hit då den innehåller havre.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Astriden skrev:
Vad är det då på tok med den? Proteinvärdet verkar ju vara täckt men hur är det med energin, för mycket?

Mvh Marie


Det i hästens foder som ger energi (alltså kalorier) är fett, kolhydrater och protein. Alla dessa tre substanser ger alltså kalorier, om vi nu ska använda den benämningen, människor utvinner 4 kcal per gram kolhydrat och protein och 9 kcal per gram fett.

Hästens proteinbehov måste vara täckt, de flesta fodermedel innehåller protein, men i olika hög grad. För att täcka proteinbehovet men få ner kaloriantalet, ska du alltså byta ut lågprotein/högkalorifoder som ex vis betfor mot mer proteinrika sådana. Havre har någorlunda hög halt av bra protein, men innehåller också mycket fett (och kolhydrater) och ska du höja ett lågt proteininnehåll i totalfoderstaten med havre, får du en väldigt kaloririk foderstat. Om du däremot använder ett proteinfoder, lucern, soja eller liknande, får du hög halt av protein men inte lika mycket fett och alltså mindre kalorier i foderstaten. Om du bara lägger till proteinfoder utan att plocka bort något annat, får du ännu högre kalorivärde i foderstaten eftersom proteinet i sig också ger kalorier. Du bör inte plocka bort grovfoder om du inte är absolut tvungen eftersom hästen i naturen är grovfoderätare och stora mängder fiber behövs för att tarmen och matsmältningen/-spjälkningen ska fungera.

Blev det någe' klarare?
 
Sv: Kaloriintag för häst

Köper din teori, men varför blanda in linfröpellets när hon vad jag förstår har tillgång till KP utan att krångla?
 
Sv: Kaloriintag för häst

Det börjar klarna nu. :) Dock är jag jättedålig på det här med olika kraftfodersorter osv. Jag ger ju hästen KRAFFT Protein som fodertillskott, av någon anledning gillar hästen nämligen inte soja, varför vet jag inte. Vi provade med det men då lämnade hon kraftfodret och åt inte upp det.

Går det att kombinera ihop någon bra foderstat utav olika pelletssorter, om jag tar bort betfor och havre alltså. Hur är det med veteklin, borde det också tas bort?

Det jag vill åt är alltså proteinrikt foder som är energisnålt, eftersom hästen bör gå ner lite i vikt (hon är rund om magen men inte överdrivet fet), dessutom vill jag inte ha en så pigg och hispig häst med överskottsenergi som jag har nu. Jag ger 8 kg hö om dagen, så hur kompletterar jag det med kraftfoder och mineraler (vilken sorts mineraler?)?

För min del är det här med foder rena rama grekiskan. :smirk:

/Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Bubbla skrev:
Köper din teori, men varför blanda in linfröpellets när hon vad jag förstår har tillgång till KP utan att krångla?
Jo, jag har tillgång till KRAFFT Protein så jag fodrar gärna med det. Över lag tycker jag pellets är bra, så att bland olika pelletsfoder och ta bort betforn, havren och eventuellt veteklin skulle vara bra.

I stallhyran ingår havre, betfor, vetekli, KRAFFT Protein, KRAFFT Miner blå (men kan tänka mig att köpa andra mineraler om någon annan sort skulle passa bättre), Lucern-pellets, samt KRAFFT Groov. Jag kan tänka mig att köpa till foder som passar min häst bättre, proteinrikt men energisnålt. Hästen är på tok för pigg och hetsig som det är nu, då blir det allesom inte lika kul att motionera henne.

Jag måste bara få fråga en angående havren, som jag vet att vissa hästar blir hetsiga av och vissa inte. I år är mitt hö så väldigt dåligt med tanke på proteinen osv, andra år har jag gett min häst 2 kg havre om dagen (men då har hon iofs haft annat hö, varit frisk och fått motioneras med lite hårdare träning), men det skiljer alltså så mycket på olika hö? Det jag menar är att hon förut inte alls blivit hispig av havren, men nu blir hon på tok för hetsig av pyttelite havre. Att det kan skilja så...

Det är ett stort problem för mig, så jag är så tacksam för all hjälp, verkligen!

/Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaloriintag för häst

Bubbla skrev:
Köper din teori, men varför blanda in linfröpellets när hon vad jag förstår har tillgång till KP utan att krångla?


Det var 3 syften med linfröpelletserna: 1. hästen kommer sannolikt att behöva mer energi (= mer kalorier) när den kommer igång mer. Linfrökakan innehåller “tät” energi och medför proteiner.
2. Fett som energikälla har visat sig stabilisera blodsockernivåerna.
3. Lin är en bra kromkälla. Krom hjälper kroppen att bevara normal insulinkänslighet.
KP inte idealiskt i detta fallet.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Astriden skrev:
Jag måste bara få fråga en angående havren, som jag vet att vissa hästar blir hetsiga av och vissa inte. I år är mitt hö så väldigt dåligt med tanke på proteinen osv, andra år har jag gett min häst 2 kg havre om dagen (men då har hon iofs haft annat hö, varit frisk och fått motioneras med lite hårdare träning), men det skiljer alltså så mycket på olika hö? Det jag menar är att hon förut inte alls blivit hispig av havren, men nu blir hon på tok för hetsig av pyttelite havre. Att det kan skilja så...

/Marie

Jag håller med om att det är lite motsägelsefullt att hästen tålde 2 kg havre tidigare och knappt ngt nu men dels kan känsligheten förändras med åldern dels kanske sammanhanget både fodermässigt och arbetsmässigt var väldigt annorlunda då.

Det bästa du kan göra för att veta vilken roll de lättlösliga kolhydraterna i spannmålen betyder för hennes temperament är att helt ta bort dem. Hö o lusern o vetekli om du vill ge det bör kunna täcka hennes behov. Själv skulle jag nog lägga till linfrökaka enl ovan svar men det kan nog funka OK även utan linet. Räkna proteinbehovet vid arbetet 1 timmes daglig rask skritt till åtm 400 mg.
Lusern innehåller 105-120 mg SMPR/kg beroende på fabrikat.Brukar stå på påsen,

För att krångla till det ytterligare för dig vill jag säga att KRAFFT protein inte är ngt lysande fodermedel för din häst heller! Det innehåller rätt mkt spannmålsprodukter och socker som alltså din häst kanske mår bättre utan

En fråga om hullet bara – du säger att hon är rund men inte tjock. Man kan få en stor mage fast man har dåligt hull nämligen så en följdfråga är – kan du väldigt tydligt känna revbenen eller bara ana dem? Om du väldigt tydligt kan känna revbenen bör du nog öka både protein och energi (=kalorier)
 
Sv: Kaloriintag för häst

Ok, ja jag är helt vilse i foderdjungeln.

Nej, man känner inte revbenen, men magen är lite rund, lite av en "kul-mage" har hon utan att vara jättetjock tjock.

Så KRAFFT Protein är inte heller bra för hästen? Jag blev rekommenderad att ge hästen det för att täcka proteinbehovet, men jag tror absolut inte du har fel.

För en amatör som inte kan mycket om foder känns det rätt jobbigt just nu. Jag vill ge min häst en korrekt foderstat och det kommer sluta med att jag får "kasera" nästan allt foder jag har.

Vi har kanske ett lite udda system i stallet, men vi har alla vårat eget foder som ju till viss del ingår i stallhyran. Det foder man vill ha får kosta en viss summa som man sedan får genom stallhyran, betfor, havre, KRAFFT Protein, KRAFFT Miner blå och vetekli är det jag har köpt in. Har relativt nyöppnade säckar så det känns lite tråkigt. Antar att det är så när man handlar först och tänker sedan. :(

Det går alltså inte att använda KRAFFT Protein alls?
Som jag tidigare skrev så fodrar jag gärna med olika pellets, men det är klart - om det inte blir någon bra foderstat av det så är det ju som det är. :(

Det går inte att göra någon slags foderstat av lucern-pellets, samt en liten mängs KRAFFT Protein då? Jag kanske inte borde tänka så snålt, men det känns som om det vore skönt att få göra slut på den öppnade påsen. Blir hon alltså tjock av den typen av pellets?

Det finns ju en mängd olika pellets-sorter. Det finns ingen yttterligare som man kan få in i foderstaten? Och hur gör jag med mineralerna? Foderstatsförslag mottages gärna, då jag har jättesvårt att räkna själv.

Mvh Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaloriintag för häst

Om du vill radikalt testa om din häst blir bättre i humöret på en foderstat med ett minimum av snabba kolhydrater så är det effektivaste, det som ger snabbast resultat, att ta bort allt med havre och snabba socker ur foderstaten och se vad som händer efter några veckor på en annan stat.

Sen är det ju en praktisk och ekonomisk fråga oxå. Men foder medel har ju lång hållbarhet så om du för att testa under en period tar bort KP och använder lusern som proteinkälla så kan du ju fasa in litet KP igen sen när du sett om du fått ett resultat av ditt spannmålsminimerade försök.

Dock - om du fortsätter att ge KP så tänk på att du kanske inte ska ge extra vetekli för ca 20 % av KRAFFT protein är vetekli och mkt kli kan strula till mineralupptaget. Övrigt innehåll i KP är potatisprotein, lusern,havre, korn, vete, sojaolja, fruktos och melass.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 342
Senast: mily
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp