Kaloriintag för häst

Sv: Kaloriintag för häst

Astriden skrev:
Ok, ja jag är helt vilse i foderdjungeln.

Det går inte att göra någon slags foderstat av lucern-pellets, samt en liten mängs KRAFFT Protein då? Jag kanske inte borde tänka så snålt, men det känns som om det vore skönt att få göra slut på den öppnade påsen. Blir hon alltså tjock av den typen av pellets?

Det finns ju en mängd olika pellets-sorter. Det finns ingen yttterligare som man kan få in i foderstaten? Och hur gör jag med mineralerna? Foderstatsförslag mottages gärna, då jag har jättesvårt att räkna själv.

Mvh Marie

Hej igen, egentligen gillar jag inte att räkna men det var en verklig utmaning för den nya versionen av mitt favoritfoderprogram Cavalor att få till det med dina ingredienser. Detta är för litet mer arbete än hon gör nu – 1 timmes lätt arbete. Det fattas 1,4 gram fosfor men det kan vi nog leva med (och hästen också). Värden är räknade på Kvarnbylusernpellets men det skiljer inte så mkt mellan märkena.

Vetekliet är räknat på hollänska värden men tror inte det skiljer. Du kan få klagomål på mycket kalk i relation till fosfor men då säger du bara att kliet hämmar upptaget av en del av kalken så egentligen är det inte så mkt kalk. Den lilla mängd spannmål som ingår i 1 hekto kraft protein kan man nog bortse från vad gäller upphetsande effekt.
Hö 8kg
Lusern pellets 2 kg
Vetekli 0,3
MinerBlå 100 gram
Kraft Protein 0,1 kg
Helena
 
Sv: Kaloriintag för häst

För det första tror jag att det är bra om du motiverar dina förslag (som du nu gjort, tackar för det) annars blir nog flera med mig lite frågande. Det finns ju flera alternativ än linfröpelletsen om man vill ha tät energi och/eller fett, t ex olja. Förutsatt att man fått upp proteinhalten naturligtvis.

En annan sak är väl också att det faktiskt inte är säkert att det är havre/spm/snabba kolhydrater/socker som spökar på denna häst. Jag förstår att det kan vara bra att testa det, men iom att den funkat på bra mycket större mängder av havre förut tycker jag det låter tveksamt.

Och krombiten, finns det vederlagt på häst? Jag vet att det varit mycket diskussioner om detta på människa. Du får gärna ge källa/or (för mitt eget intresse alltså).
 
Sv: Kaloriintag för häst

Bubbla skrev:
För det första tror jag att det är bra om du motiverar dina förslag (som du nu gjort, tackar för det) annars blir nog flera med mig lite frågande. Det finns ju flera alternativ än linfröpelletsen om man vill ha tät energi och/eller fett, t ex olja. Förutsatt att man fått upp proteinhalten naturligtvis.

Helt rätt – tyckte det blev så långt bara. Olika oljor är förståss också bra i energiförtätande syfte.



Bubbla skrev:
En annan sak är väl också att det faktiskt inte är säkert att det är havre/spm/snabba kolhydrater/socker som spökar på denna häst. Jag förstår att det kan vara bra att testa det, men iom att den funkat på bra mycket större mängder av havre förut tycker jag det låter tveksamt.

Nej visst kan det vara andra orsaker men det enda sättet att säkert få reda på det är att ta bort den faktor som man misstänker i det här fallet foder som ger snabba blodglukos höjningar och se om det blir ngn skillnad. Det vore intressant sen att få höra om det blev ngn skillnad.


Bubbla skrev:
Och krombiten, finns det vederlagt på häst? Jag vet att det varit mycket diskussioner om detta på människa. Du får gärna ge källa/or (för mitt eget intresse alltså).

Om krom och blodsocker på häst finns 3 arbeten i antologin Pagan: Advances in equine nutrition del 1, vill minnas det är en i del 2 också men den har jag lånat ut. Sök på Pagan och chromium så kanske du får fram ngt. Annars får du köpa böckerna - mycket bra. Del 3 kommer snart. Nottingham Univ Press. Helena
 
Sv: Kaloriintag för häst

Kan väl påpeka att sambandet havre (snabba kolhydrater) - blodglukos - humör bara är en av flera teorier. Det är inte fastställt att det är just blodglukoset som orsakar "havreknäppen". Andra teorier är att insulinet påverkar vissa signalsubstanser.

Att insulinnivån påverkas har man dock sett.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Vad gulliga alla ni som hjälper är! Det är så mycket värt för mig! :bow:

Börjar med det här med havren. Som jag tidigare skrivit så har hon funkat jättebra på havre förut, då hon som sagt fick 2 kg om dagen (men det var ju med annat hö). Som jag också tidigare nämt så rids hästen alltså i mycket lätt träning nu, skritt med LITE trav (hon får travas cirka 200-300 meter per ridtur, eftersom hennes ben där hon har en skada måste ha mer belastning). På fredag kommer en veterinär ut som skall bedöma huruvid skadan har läkt eller inte. Om det ser bra ut får hästen sakta börja tränas hårdare. Jag skrittar hästen (med de korta travsträckorna) 6 gånger/vecka, mellan 40-60 minuter om dagen. Med andra ord - det är mycket lätt motion för henne.

Som sagt, hästen har fungerat bra på havre i ganska stora mängder under tidigare år, och jag vet ju inte om det är där problemet ligger - nu är hon PIGG! Hon är en underbar häst i övrigt, men efter skadan och efter det dåliga hö hon får (jag har ju inte fått tag i bra hö i år) har hon rätt utsagt varit totalförändrad. Hon är hetsig, stressad och hur pigg som helst. Hade hon varit frisk hade jag ju kunna låta henne "springa av sig lite", men dessvärre går ju inte det. DÄRFÖR behöver jag mindre av den överskottsenergin som hon har.

Proteinbehovet är stort, jag vägde mellan att ge hästen Lusern-pellets eller KRAFFT Protein, det blev det sistnämnda vilket kanske var fel då. Det kan inte vara så att det är KRAFFT Proteinen som spökar? Alltså, att det är den som ger henne energin istället för havren? Jag vet ju att havre ger energi men hon har ju som sagt var fungerat bra på det förut.

Jag vill ju dessutom minska ner magen på henne litegrann, vilket jag har hört är svårt om hästen får mycket MJ, jag vet inte om det stämmer? Men gör havre alltså hästar tjocka?

Jag vet ju inte vad veterinären säger nu på fredag, är hon bättre kanske jag får börja motionera henne i mer trav. Jag skulle inte kunna göra så att jag tar bort betfor och havre för en tid och provar detta förslag utan, samt ger Lusern-pellets, vetekli och lite KRAFFT Protein + mineraler?

Måste också fråga angående ett påstående jag hört, det är att man kan balansera havre och korn(kross) för att få en mindre "överskottsenergi"effekt. Det kan dock vara helt fel. :D

Hur är det förresten med mineraler, vad är egentligen magnesium, fosfor, kalcium, kalium etc. till för? Knepig fråga kanske, men om jag frågar såhär: vad händer om man har överskott/underskott av något av dessa, är det skadligt för hästen då?

/Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

QUOTE=Astriden]

Jag skulle inte kunna göra så att jag tar bort betfor och havre för en tid och provar detta förslag utan, samt ger Lusern-pellets, vetekli och lite KRAFFT Protein + mineraler? [/QUOTE]

Det är ju inte säkert att din hästs humör beror på snabba kolhydrater men det enda sätttet att testa det är att ta bort så mkt av den kolhydrater som tas upp i tunntarmen och kommer snabbt ut i blodbanan som möjligt. Det är gjort i mitt ovan förslag.


Astriden skrev:
Måste också fråga angående ett påstående jag hört, det är att man kan balansera havre och korn(kross) för att få en mindre "överskottsenergi"effekt. Det kan dock vara helt fel.

Kornet innehåller ungefär lika mycket ungefär likadana kolhydrater som havre men stärkelsekornen är större i kornet och tar därför längre tid att tas upp i blodet så blodsockerhöjningarna blir lägre och längre när man blandar korn och havre än när man ger bara havre.

Astriden skrev:
Hur är det förresten med mineraler, vad är egentligen magnesium, fosfor, kalcium, kalium etc. till för? Knepig fråga kanske, men om jag frågar såhär: vad händer om man har överskott/underskott av något av dessa, är det skadligt för hästen då?

/Marie

Om du söker på mineralerna + häst + behov på GOOGLE så kommer dt upp en del översikter.
Helena
 
Sv: Kaloriintag för häst

alpha skrev:
Kan väl påpeka att sambandet havre (snabba kolhydrater) - blodglukos - humör bara är en av flera teorier. Det är inte fastställt att det är just blodglukoset som orsakar "havreknäppen". Andra teorier är att insulinet påverkar vissa signalsubstanser.

Att insulinnivån påverkas har man dock sett.

Jo det är ett komplicerat och bara delvis utforskat förlopp som sätts igång med ökning av hormoner som cortisol och signalsubstanser som serotoninmetaboliter. Men det som utlöser kaskaden är en blodsockertopp med dess insulinsvar som ibland, av hittills okänd anledning så vitt jag vet, hos skjuter över målet och leder till en serie av händelser. Om det sen är blodglukosnivån i sig, signalsubstanser, den ökade cortisol nivån eller ngn ännu icke upptäckt faktor som medför upphettningen av dessa hästar humör får vi hoppas någon gör en studie om. Det är ett ganska spännande område. Inte omöjligt att de håller på det i Kentucky, de ägnar sig just åt kolhydratforskning bl a.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jag skall fundera lite på ditt förslag, jag vet inte om jag skall vänta med att inhandla lucern innan jag vet hur det blir med hästens skada, om hon får sättas igång igen eller inte. Helst använder jag mig ju av KRAFFT Protein eftersom jag har det men det är klart, det kanske är värt att prova med lucern istället.

Det går alltså inte att göra en blandning av havre och korn då? Eller blir hästar tjocka av det? Jag är lite rädd för det också...men jag vet ju inte riktigt hur det är med havre och korn etc. Jag har så mycket havre kvar som jag annars måste kassera, så det vore så skönt om det gick att använda det, och den där tanken på att hästen gick bra på det förut sitter fortfarande kvar, fast det är ju höet som "styr" foderstaten i första hand.

HelenaHandberg skrev:
Blodsockerhöjningarna blir lägre och längre när man blandar korn och havre än när man ger bara havre.
Hehe, jag skall erkänna att jag inte riktigt förstod det där. :crazy:
Betyder det alltså att det kan göra hästen "lugnare"?

Satt och funderade om man kunde göra någon blandning av lucern-pellets, KRAFFT Protein (i låg dos), vetekli, mineraler, samt havre och kornkross (men jag vet inte om det är någon bra blandning).

Jag är så otroligt dålig på foder, men det kan inte vara så att det är KRAFFT Proteinet som spökar? Det känns väldigt konstigt om det skulle vara havren eftersom hon fått det andra år, men KRAFFT Protein äter hon i år för första gången.

Jag borde väl inte tänka så, men det känns dumt att behöva kassera foder jag redan har, så om det går att använda blir ingen gladare än jag. Jag vet att man skall se till hästens bästa, och är det bättre att byta ut fodret så får man väl rätta sig efter det. :smirk:
 
Sv: Kaloriintag för häst

Måste lägga till en fråga angående Lusern-pellets. Har kikat på massor av trådar här på Bukefalos. Att man skulle blöta pelletsen visste jag, men det verkar som om det skall vara blött flera timmar? DET kan bli VÄLDIGT svårt för mig eftersom jag har 8 mil till stallet (pluggar och bor på annan ort så jag pendlar mellan föräldrahemmet och mitt nuvarande hem). Ofta betyder det att jag är uppe i stallet på kvällarna och då hinner inte pelletsen ligga blötlagd så längre.

Har pratat med förra skötaren, de hade försökt pilla i henne Lucern, hackad strå förut, men det sade hästen "nej tack" till, liksom soja. Annars är hon inte speciellt kräsen...
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jag fodrar 18 hästar med 2-3 kg lusernpellets dagligen. En av dem hetsäter -då kan det haka upp sig lite med sväljningen så åt henne blöter jag pelletserna i 45-60 minuter. Då händer det aldrig att hon får besvär med att svälja dem.

Lusern strå innehåller melass. En del hästar tycks inte gilla melass av betor, i böckerna står det att det luktar litet fisk-kanske därför? En del gillar ju inte fiskolja heller.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jag blöter min hästs lucernpellets med varmt vatten, då sväller det på kanske en kvart. Om du har en häst som inte slänger i sig maten (vilket min häst gör) kan du fodra det torrt.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Ok, då skall jag krångla till det lite till :D och berätta att hästen nog i såna fall behöver blötlagda pelletsar eftersom hon slänger i sig maten i ett nafs, och vi har enbart kallvatten i stallet. Hur länge behöver den stå i blöt om man inte har tillgång till varmvatten?

Om jag skall gå efter följande foderstat:
Hö 8 kg
Lusern pellets 2 kg
Vetekli 0,3 kg
KRAFFT Miner Blå 100 gram
KRAFFT Protein 0,1 kg

Hur snabbt kan jag då byta foder?
Idag står hon på:
Hö 8 kg (alltså ingen skillnad)
Vetekli 0,3 kg
Betfor 0,1 kg
Havre 0,3 kg
KRAFFT Miner Blå 100 gram
KRAFFT Protein 0,8 kg

Hon får alltså ganska mycket KRAFFT Protein. Innehåller det något förutom havre som kan göra hästen pigg (hetsig)? Börjar fundera mer och mer på om det inte är det fodret som spökar, eftersom hästen som sagt käkat mycket havre förut utan att bli hetsig.

Hur mycket skall jag ge hästen av Lusern-pelletsen i början och när, samt med hur mycket skall jag öka på det fram till full giva?

Om jag gör såhär att jag provar den där foderstaten, alltså tar bort havren, betforn, samt det mesta av KRAFFT Proteinen, lägger till Lusern-pelletsen och kollar hur hon blir, kan jag sedan lägga in havre och prova mig fram hur det går också, eller är havren "onödig" i den foderstaten?

En sista fråga i detta inlägg, blir hästar tjocka av betfor, havre och korn och vad är det egentligen som gör att de blir det i såna fall?

Det känns som om jag ställer frågor med nästan självklara svar, men jag är sådär pjoskig och vill veta innan jag ändrar på något. :crazy:

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Hör gärna av dig om du kommer över några nya forskningsrön!!
 
Sv: Kaloriintag för häst

Jag tar med mig varmt vatten i flaskor, vi har inte heller någor varmvatten i stallet nämligen. Man kan koka vatten och ta med i termos om man vill och sen spä ut det med kallvattnet så att det inte blir för varmt, då slipper man släpa med sig jättemycket vatten.

Alla foderbyten bör ske försiktigt, jag skulle öka lucernen lite i taget samtidigt som jag minskar KPn. Så att du inte får en jättehäftig förändring av innehållet i foderstaten.

Men fö själva foderstaten säger jag ingenting om, det får du ta med HelenaH (jag skulle inte ha satt den så, men HH har säkert andra erfarenheter/kunskaper än jag).

Det hästar blir tjocka av är för mycket energi i förhållande till det de gör av med i underhållsbehov och arbete, oavsett vilket foder det kommer ifrån. Sen innehåller olika foder olika mycket energi och olika lättillgänglig energi.
 
Sv: Kaloriintag för häst

...och jag har en vattenkokare i stallet. Väldigt lämpligt och fort går det, bra när man skall tvätta händer eller sår eller så också. 1,5 L kokande vatten räcker rätt långt när man blandar med kallvatten också.
 
Sv: Kaloriintag för häst

Bubbla skrev:
Alla foderbyten bör ske försiktigt, jag skulle öka lucernen lite i taget samtidigt som jag minskar KPn. Så att du inte får en jättehäftig förändring av innehållet i foderstaten.

Men fö själva foderstaten säger jag ingenting om, det får du ta med HelenaH (jag skulle inte ha satt den så, men HH har säkert andra erfarenheter/kunskaper än jag).

Det hästar blir tjocka av är för mycket energi i förhållande till det de gör av med i underhållsbehov och arbete, oavsett vilket foder det kommer ifrån. Sen innehåller olika foder olika mycket energi och olika lättillgänglig energi.
Hej!

Börjar med det här med foderbyten, förstår att man skall ta det försiktigt med det och gör det sakta och säkert, men hur pass sakta? Skall det ta en månad eller några veckor?

Har du Bubbla några synpunkter på HelenaHandbergs:s foderstat så mottager jag dem gärna. Är det något som skulle kunna ändras?

Det där med varmvatten verkar kunna fixa sig ändå då. Bra det där med vattenkokare eller termos. Så långt har jag inte tänkt. :D

Den där foderstaten från HelenaHandberg:
Hö 8 kg
Lusern pellets 2 kg
Vetekli 0,3 kg
KRAFFT Miner Blå 100 gram
KRAFFT Protein 0,1 kg

Innehåller den mycket energi i förhållande till den lilla träning hästen får? Som sagt, hästen är lite rund om magen så jag vill gärna kunna minska den. Det finns ju olika sorts energi/fett, jag vill att hästen skall blir av med lite av magen, men samtidigt inte att hon skall falla ur. En av anledningarna till att jag startade den här tråden var just för att ta reda på om energin gör hästar tjocka (kalorier), eftersom jag vill få ner hästens mage men inte får träna hästen särskilt hårt alls.

Jag har hört talas om något som heter KRAFFT Rehab, ges det bara till hästar i total vila eller kan det ges till hästar som min häst (i smått arbete)? Vad är för-/nackdelar med det?

Har sagt det förut, säger det igen - TACK för all hjälp! :bow:

Mvh Marie
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kaloriintag för häst

Hej igen!

Vore jättegulligt om någon ville berätta om KRAFFT Rehab skulle kunna vara ett alternativ till min häst. Jag skall åka till Granngården i morgon och köpa mineraler + Lusern-pellets, men vad tycker ni om KRAFFT REhab och vilken foderstat skall jag nu gå efter? För-/nackdelar mottages gärna!

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Alexandra_W har testat Rehab till sin häst.
Det finns mycket skrivet om det, använd sökfunktionen så hittar du! :)
 
Sv: Kaloriintag för häst

Hej!

Jag har fått ett förslag från KRAFFT där de räknat en foderstat till mig, frågade dem för skojs skull för att se hur de tyckte. Jag fick följande förslag:

8 kg hö
1 kg KRAFFT Lusern Pellets
1 kg KRAFFT Rehab
0,4 kg KRAFFT Protein
0,3 kg vetekli
50 KRAFFT Miner Blå

Vilken låter bäst utav den och HelenaHandbergs:

Hö 8 kg
Lusern pellets 2 kg
Vetekli 0,3 kg
KRAFFT Miner Blå 100 gram
KRAFFT Protein 0,1 kg

Jag vill ju ha en foderstat som hästen inte blir alltför laddad på, samt lägger på sig så mycket. Jag vill kunna få henne lite mindre rund om magen. Hon är dock inte tjock, bara bukig. Revbenen syns inte, men man kan känna dem om man går igenom kroppen med händerna.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Marie
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 342
Senast: mily
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp