Kaloriintag för häst

Sv: Kaloriintag för häst

KRAFFT rehab är helt OK till din häst. Mitt ngt krystade förrslag byggde på att du ville använda de fordermedel du hade hemma och inte köpa nytt. Tycker fortfarande att om man ska göra ett försök med havrefritt för att se om det ger effekt på humöret bör kraft protein minimeras.
 
Sv: Kaloriintag för häst

HelenaHandberg skrev:
KRAFFT rehab är helt OK till din häst. Mitt ngt krystade förrslag byggde på att du ville använda de fordermedel du hade hemma och inte köpa nytt. Tycker fortfarande att om man ska göra ett försök med havrefritt för att se om det ger effekt på humöret bör kraft protein minimeras.
Ok, nja jag har funderat väldigt mycket på det här med foder eftersom det är ett stort problem för mig. jag fick höra talas som KRAFFT Rehab och tänkte i alla fall bara kolla om det skulle kunna vara en bra alternativ till min häst, eftersom hon inte jobbas speciellt hårt men jag ändå inte vill att hon skall lägga på sig eller bli så otroligt hetsig. Hon är ganska bukig, gör KRAFFT Rehab hästarna tjocka?

Går det att minimera KRAFFT Protein till en väldigt liten giva i denna foderstat och samtidigt kanske öka någon annan utav fodersorterna:
8 kg hö
1 kg KRAFFT Lusern Pellets
1 kg KRAFFT Rehab
0,4 kg KRAFFT Protein
0,3 kg vetekli
50 KRAFFT Miner Blå

Jag är så glad att så många har hjälpt mig, stort tack till HelenaHandberg som orkade täkna på foder till hästen. Jag förstår att många blir trötta på alla dessa beräkningar som skall göras eftersom det är så många som frågar efter just foderstater.
:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Måste lägga till en fråga om någon vet vad KRAFFT Rehab kostar?
 
Sv: Kaloriintag för häst

Utifrån denna foderstat:
8 kg hö
1 kg KRAFFT Lusern Pellets
1 kg KRAFFT Rehab
0,4 kg KRAFFT Protein
0,3 kg vetekli
50 KRAFFT Miner Blå

Måste man ge så mycket KRAFFT Rehab och KRAFFT Protein eller kan man istället öka på Lusern-pelletsen?

Mvh Marie
 
Sv: Kaloriintag för häst

Då blir det en lägre kvot i foderstaten; KP innehåller 330 g smb rp/ kg, Rehab 110 och Lusernpelletsen 105. Så just KP:n är väl medräknad för att fixa proteinnivån i allafall.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 940
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 342
Senast: mily
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp