jarakamandan

Trådstartare
På måndag åker jag och en god vän till Kalmar på årets Läsresa. Vi kommer komma fram vid tretiden på måndag eftermiddag och lämnar Kalmar igen vid fyra på onsdag eftermiddag. Vi ska besöka länsmuséet och i övrigt (naturligtvis) framförallt läsa böcker, eftersom det är det själva resan går ut på. MEN finns det något vi inte bör missa? Och var ska vi lämpligtvis äta? Vi vill gärna ha tips både om schyssta restauranger och caféer. Och ställen där det är trevligt att sitta och läsa ;)

Slottet och Kalmarsundsparken. Trevligt att sitta och läsa vid fint väder. Äta på kvällen är trevligt på någon restaurang kring Larmtorget (personligen gillar jag Lilla Puben och Kött o bar), Park Hermina eller Söderport. Larmtorget har gratis musik på tisdag kväll - Lars-Kristerz. Så ni kan gå dit eller hålla er undan beroende på musiksmak.
Lite dyrare är Slottsrestaurangen och Gröna Stugan. Trevligt café är Kullsenska. Gamla anor och god fika.
Finns guidade stadsrundturer om man vill, kolla turistbyråns hemsida.

Kanske kommer på mer sen, nu ska jag på konsert i Borgholm!

Bästa restaurangen i stan skulle jag säga är Gröna stugan, Postgatan gillar många med!

Vad gäller cafeer så skulle jag rekommendera Kullzenska och Krusenstiernska trädgården. Om ni åker över till Färjestaden på Öland så skulle jag varmt rekommendera kardemummabullarna på Fredriks bröd & bakverk.

Om man vill ha en "guidning" så finns Kalmarflundran, en liten båt man kan åka runt Kalmar och samtidigt få lite historia berättad för sig.

Både och, tänker jag nog. Det beror ju lite på vädret också.
Kalmar är ju en sommarstad med en hel del gröna ytor, så uteplatser finns det nog gott om. Stadsparken (mellan slottet och centrum) är mysig. Kalmarsundsparken (andra sidan slottet) mer öppen, med badmöjlighet.
Skälby en bit från centrum, där finns en 4H-gård och en stor grönyta med lekplats och en del parkbänkar. Stensö kanske? Svinö (ön där Ölandsbron börjar...) erkänner att jag har väldigt dålig koll på hur det finns sittplatser på dessa öar...
Cafeerna har jag tyvärr dålig koll på.
Men generellt finns det mängder med både cafeer och restauranger av allehanda slag i Kalmar...

Vad kul, berätta vad du tyckte?!

Nu är jag hemma igen. Kalmar var verkligen jättemysigt!

När vi kom till Postgatan visade det sig att jag hade lyckats boka bord den 29:e augusti istället för 2:e... Men det ordnade sig och vi fick ett bord och maten var verkligen helt fantastisk!

I övrigt hann vi med ett besök på Kalmar läns museum, en båttur till Öland med besök på Paradisverkstaden och kardemummabulle på Fredriks bröd och bakverk, samt en massa fika. Eftersom vi samtidigt läste bokcirkelboken Kalmars Jägarinnor blev det bland annat fika på Fiesta och Holmgrens. Sammantaget en mycket trevlig Läsresa! Tack för alla tips!

Liknande trådar

Kropp & Själ Den korta versionen: Jag har inte tagit gynekologiskt cellprov på 8 år och har nu drabbats av dödsångest. Den längre versionen: Jag...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 659
Senast: Voeux
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 752
Senast: cirkus
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 517
Senast: Intejag
·
Tjatter Året är 2517, planeten “Jorden-Som-Var” har länge varit obeboelig och människorna har spritt ut sig i universum till ett nytt solsystem...
53 54 55
Svar
1 085
· Visningar
35 516
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar