Kallstall och vatten

Vaggan

Trådstartare
Jag har min häst inackorderad i ett kallstall och betalar dyr stallhyra. Nu på vintern har jag fått lära mig att det inte fungerar att stå i ett kallstall där man inte får någon som helst hjälp av stallägare med vatten i boxarna/hagarna. Om jag är där på förmiddagen har vattnet i både boxen och hagen fryst tills det är dags att ta in hästarna vid 18-tidenoch detta innebär att min häst inte får i sig tillräckligt med vatten på en dag.
Jag ser alltid till att isfritt vatten finns i hagen när jag är i stallet och kanske inte räknar med att stallägaren ska fylla på med vatten där. Men hur gör jag med boxen?! Har byggt en isolerad vattenbehållare men nu när det är så extremt kallt håller den inte hela natten vattnet isfritt. Önskar att stallägaren kunde fylla på med varmvatten när de nattar men det är helt otänkbart för dem.
Tycker ni att jag har orimliga krav på stallägaren? Vill också säga att jag alltid brukar hjälpa till med t ex ta in hästar på kvällarna om jag är där mm.
 
Det kanske skulle gå att ställa en fylld hink i ett uppvärmt utrymme som sen den som tar in hästarna sätter upp i boxen.
 
Verkar det helt otänkbart att ordna med elektricitet till stallet, för att kunna använda en uppvärmd vattenho?
 
Jag har min häst inackorderad i ett kallstall och betalar dyr stallhyra. Nu på vintern har jag fått lära mig att det inte fungerar att stå i ett kallstall där man inte får någon som helst hjälp av stallägare med vatten i boxarna/hagarna. Om jag är där på förmiddagen har vattnet i både boxen och hagen fryst tills det är dags att ta in hästarna vid 18-tidenoch detta innebär att min häst inte får i sig tillräckligt med vatten på en dag.
Jag ser alltid till att isfritt vatten finns i hagen när jag är i stallet och kanske inte räknar med att stallägaren ska fylla på med vatten där. Men hur gör jag med boxen?! Har byggt en isolerad vattenbehållare men nu när det är så extremt kallt håller den inte hela natten vattnet isfritt. Önskar att stallägaren kunde fylla på med varmvatten när de nattar men det är helt otänkbart för dem.
Tycker ni att jag har orimliga krav på stallägaren? Vill också säga att jag alltid brukar hjälpa till med t ex ta in hästar på kvällarna om jag är där mm.

Enligt djurskyddslagen ska hästen få dricka sig otörstig två gånger per dygn.
det innebär att man följer regelverket utifrån hur du beskriver det.

Mina hästar har heller inte isfritt dygnet runt i det här vädret men är inte särskilt "på" när jag fyller på nytt vatten.
 
Jag hade:
Luftat frågan med stallägaren lugnt men sakligt
Kollat med andra inackorderade om man kan hjälpas åt.
Sett mig om efter en ny stallplats och fram tills flytten åkt till stallet 2 ggr/dag för att se till att kusen säkert har vatten.

I den ordningen
 
Jag hade:
Luftat frågan med stallägaren lugnt men sakligt
Kollat med andra inackorderade om man kan hjälpas åt.
Sett mig om efter en ny stallplats och fram tills flytten åkt till stallet 2 ggr/dag för att se till att kusen säkert har vatten.

I den ordningen
Ja, idag är vi två som hjälper varandra och tyvärr verkar det helt otänkbart för stallägare att installera någon typ av värmeslingor eller liknande (kostar ju pengar...). Har faktiskt börjat leta efter ny stallplats då jag känner att situationen är ohållbar. Tänker dock påtala lagstiftningen som Kryddelydd hänvisar till och se om det kanske kan hjälpa..
 
Huruvida stallhyran är dyr eller inte är ju inte av betydelse, det är ju vad som ingår, vad det är sagt att du respektive stallägaren ska sköta som är av betydelse. Står stallägaren för t.ex ut- insläpp och fodringar men du ska sköta resten kring hästen, ja, då är det ju faktiskt upp till dig att se till att hästen får isfritt vatten på kvällen.

Som det skrevs innan så är det väl att åka till stallet så många gånger det krävs för att sköta hästen eller se sig om efter en annan stallplats. Handlar det om tjänster/gentjänster får du väl ta upp just det med stallägaren, att du skulle önska att kunna få lite extra hjälp av denne i och med att du hjälper till med t.ex insläpp.
 
Jag har gjort isolerade tunnor. Där i lägger jag en femliters dunk (petflaskor funkar inte för plasten är för tunn och det blir för liten volym så dom kallnar för fort ) med varmvatten samt fyller på en hink med varmvatten varje dag. Den som släpper ut sätter på locket och den som tar in tar av det. Det har funkat klockrent och jag har nu frysfritt vatten dygnet om på logen ända ner till -22 grader. :up: :banana:

9A2BD133-3A86-44B3-BE7F-4EC05559F2AE.jpg
 
Ja, idag är vi två som hjälper varandra och tyvärr verkar det helt otänkbart för stallägare att installera någon typ av värmeslingor eller liknande (kostar ju pengar...). Har faktiskt börjat leta efter ny stallplats då jag känner att situationen är ohållbar. Tänker dock påtala lagstiftningen som Kryddelydd hänvisar till och se om det kanske kan hjälpa..
Fast det hjälper ju inte att påtala en sån lagstiftning om det är din uppgift att se till att hästen har vatten? Ingår inte den skötseln i hyran så är det ju upp till dig att följa den lagen.
 
Har man kallstall, och det är kallare än -15, så är det problem med vattenhinkar som fryser. Finns det ingen el (lampor, eluttag) i stallet? Man kan ha en elvärmd thermobar i stallet, eller en isolerad thermobar utan el, det finns också ett märke av isolerad hink. I bägge fallen så är det relativt dyrt. Thermobar eller hink utan el, borde hålla ljummet vatten flytande längre än en "vanlig" hink.

Du skulle ju kunna skaffa en egen thermobar/isolerad hink till din box?

Att skaffa en Thermobar eller motsvarande till hagen, kostar några kronor, men borde delas av alla hästar i hagen, som man kan fördela kostnaden på. Där kan man tycka att stallägaren skulle kunna fråga hästägarna, om de är villiga att ge en engångsbetalning på karets (plus sladdar) kostnad delat med antalet hästar.

Normalt kan man dra ut en skarvsladd (230v) till någon lämplig punkt, där transformatorn till 24v sitter, och så står karet i hagen.
 
Ja, idag är vi två som hjälper varandra och tyvärr verkar det helt otänkbart för stallägare att installera någon typ av värmeslingor eller liknande (kostar ju pengar...). Har faktiskt börjat leta efter ny stallplats då jag känner att situationen är ohållbar. Tänker dock påtala lagstiftningen som Kryddelydd hänvisar till och se om det kanske kan hjälpa..

Värmeslingor (cirkulerande varmvatten med vattenkoppar) är inte bara dyrt, det är också relativt riskbenäget avseende frysrisk och läckage. Har man inte en stor anläggning med heltidsskötsel, eller sitt eget privatstall där man har mycket bra koll, ska man nog avstå.

Thermobarslösningar med el, eller isolerade tunnor/hinkar (hembyggen utan el) är betydligt mindre riskabla och inte särskilt kostsamma.

Jag tycker dock att det är mycket märkligt, att det på marknaden för hästprylar bara finns två lösningar för isolerad hink utan el att ha i stall, Thermobars vattenkar och en isolerad hink.

Varför gör inte några fler tillverkare av hinkar, en "vanlig" hink med flat baksida på ca 20 liter, men som har en isolering runt om?
Jag skulle gärna betala mer än 500 kr/st för en sådan, som skulle bidra till bättre miljö i mitt kallstall.

Mina hästar går på lösdrift, med en 250 liters elvärmd Thermobar med automatisk påfyllning. Installationskostnaden för en sådan lösning, var för mig ca 10.000 kr. Men jag har så många hästar, så att bära vatten är inte realistiskt, jag vill ägna mig år hästarna, inte bära vatten.

En enklare mindre balja, som man bär vatten till, blir betydligt billigare. De billigaste baljorna kostar ca 2000 kr plus 24 volts sladd...

I stallet har jag vanliga hinkar som jag ställer i bädden när det är minusgrader och någon häst (med sällskap) måste stå inne. Fyller jag då med ljummet vatten sent på kvällen, så brukar det hålla rimligt.
Men isolerad vattenhink skulle jag vilja ha!
 
I vårt stall brukar de som släpper ut, tömma alla vattenhinkarna i boxarna och sen ställa in hinkarna i samma rum, som vattnet är, för där är uppvärmt. Sen står hinkarna där inne tills kvällen, då fylls de upp och hängs tillbaka, precis innan hästarna kommer in.
Likadant ställs en hink ut i hagen och varje person som åker till stallet ska kolla så det finns vatten, annars byter man hink med en som står i vattenrummet osv. Funkar helt okej. Tror vårt stall räknas som kallstall också, enda värmen där är hästarna själva typ.
 
Jag har min häst inackorderad i ett kallstall och betalar dyr stallhyra. Nu på vintern har jag fått lära mig att det inte fungerar att stå i ett kallstall där man inte får någon som helst hjälp av stallägare med vatten i boxarna/hagarna. Om jag är där på förmiddagen har vattnet i både boxen och hagen fryst tills det är dags att ta in hästarna vid 18-tidenoch detta innebär att min häst inte får i sig tillräckligt med vatten på en dag.
Jag ser alltid till att isfritt vatten finns i hagen när jag är i stallet och kanske inte räknar med att stallägaren ska fylla på med vatten där. Men hur gör jag med boxen?! Har byggt en isolerad vattenbehållare men nu när det är så extremt kallt håller den inte hela natten vattnet isfritt. Önskar att stallägaren kunde fylla på med varmvatten när de nattar men det är helt otänkbart för dem.
Tycker ni att jag har orimliga krav på stallägaren? Vill också säga att jag alltid brukar hjälpa till med t ex ta in hästar på kvällarna om jag är där mm.
Der är ju för hästarnas skull så det tycker jag inte är orimligt om det inte står typ 30 hästar. Fråga om du kan betala extra för den tjänsten? Det är ju rätt tungt att fylla vatten till massa hästar men mot betalning borde de gå att lösa.
 
jag hade häst i utebox ett tag och då gjorde vi så att vi fyllde på vatten i hinkarna på kvällarna - och sen hade vi isolerade vattenbaljor ute.

Om det bara är 2-3 hästar i stallet är det konstigt om inte stallägarna och de inhyrda kan hjälpas till att se till att hästarna har vatten. Men om det är flera hästar i stallet så har jag förståelse för att stallägaren inte vill ställa upp. Det är ju många praktiska aspekter som att finns det överhuvudtaget varmt vatten i stallet? - att fylla 8 hästars vattenhinkar med tex vatten från en vattenkokare tar en hel del tid. att använda frostkyddskabel eller annat för en vattenkopp/hink som inte är anpassad för det skulle jag aldrig våga inne i stallet. - om man inte bygger in det i en specialanpassning - det cirkulerar ju ett antal tips på bla FB om hur man gör sånna baljor. Att installera uppvärmda vattenkoppar är inte en billig lösning för stallägaren och görs inte på en dag.

I ditt ställe skulle jag satsa på en uppvärmd värmebalja ute - om det går att lösa med el. eller iallafall en isolerad balja. och att fylla på så att hästen har vatten på kvällen - det tar trots allt ett tag för hinken att bottenfrysa.

- tänk även på att ju större hink du har desto längre tid tar det för den att frysa.
 
Jag har min häst inackorderad i ett kallstall och betalar dyr stallhyra. Nu på vintern har jag fått lära mig att det inte fungerar att stå i ett kallstall där man inte får någon som helst hjälp av stallägare med vatten i boxarna/hagarna. Om jag är där på förmiddagen har vattnet i både boxen och hagen fryst tills det är dags att ta in hästarna vid 18-tidenoch detta innebär att min häst inte får i sig tillräckligt med vatten på en dag.
Jag ser alltid till att isfritt vatten finns i hagen när jag är i stallet och kanske inte räknar med att stallägaren ska fylla på med vatten där. Men hur gör jag med boxen?! Har byggt en isolerad vattenbehållare men nu när det är så extremt kallt håller den inte hela natten vattnet isfritt. Önskar att stallägaren kunde fylla på med varmvatten när de nattar men det är helt otänkbart för dem.
Tycker ni att jag har orimliga krav på stallägaren? Vill också säga att jag alltid brukar hjälpa till med t ex ta in hästar på kvällarna om jag är där mm.
Vad kom ni överens om när ni flyttade in/ skrev kontrakt?
Det kan ju vara så att stallägaren inte vill ha något att göra med själva skötseln? Jag har sett flera annonser där det hyrs ut bara lokal och hage utan service,
Så det går inte att säga om det är rimligt eller inte att säga att stallägaren ska ge service.
 
Har hästarna hemma och det är bara mina som står här. Jag gör iaf så att jag knackar hål på det lilla islager som blivit i hinkarna när jag tar in hästarna. Tar ca 5 sek extra vare dag. Ena hästen har en lite större tunna på golvet som jag sparkar till, den andra en upphängd hink och en på golvet. Funkar för mig, tar ingen tid och jag ser att dom dricker. Sen är det ju en självklarhet att hålla dörren stängd under dagen så det inte fryser mer än nödvändigt
 
Vad bestämmer om det är stallvärden eller hästägaren som är skyldig att se till att hästen får vatten enligt lagar och bestämmelser? Ofta glöms nog frågan i hyreskontraktet, så finns det någon "regel"?

Om man tex har helinackordering i veckorna där fodringar, mockning, iordningställande av mat osv ingår. Ligger det då på stallvärden att även vatten erbjuds hästarna vid fodring, eller måste man som hästägare åka ut två ggr om dagen för att ge hästen vatten?

Eller om man tex står inackorderad och stallvärden sköter fodringar men du får göra iordning maten och mocka själv. Ligger det då på stallvärden att ge vatten eller måste du göra det själv? Förutsatt att inget avtalats i frågan.
 
Vad bestämmer om det är stallvärden eller hästägaren som är skyldig att se till att hästen får vatten enligt lagar och bestämmelser? Ofta glöms nog frågan i hyreskontraktet, så finns det någon "regel"?

Om man tex har helinackordering i veckorna där fodringar, mockning, iordningställande av mat osv ingår. Ligger det då på stallvärden att även vatten erbjuds hästarna vid fodring, eller måste man som hästägare åka ut två ggr om dagen för att ge hästen vatten?

Eller om man tex står inackorderad och stallvärden sköter fodringar men du får göra iordning maten och mocka själv. Ligger det då på stallvärden att ge vatten eller måste du göra det själv? Förutsatt att inget avtalats i frågan.
Det är avhängigt av vad avtalet för uppstallningen säger. Men generellt så är hästägaren den som har det yttersta ansvaret. Om avtalet inte innehåller något om någon skötsel utan det är som att hyra en lagerplats/garage så har inte den som hyr ut något ansvar alls utan det ligger då helt på hästägaren. Vi är då i hyreslagstiftningen och samma regler gäller stallplats till häst som garageplats till bil. Ingår det skötsel av något slag i avtalet så får stallägaren ansvar om hästägaren brister, d v s om inte hästägaren ser till så att hästen får vatten minst två gånger er dygn är det upp till stallägaren att se till det. N har vi va som juridiskt kn kallas ett upptallningsavtal och stallägaren har då enligt Djurskyddslagen ansvar att se till så att hästen får det den behöver om ägaren inte gör det.
 
Vad bestämmer om det är stallvärden eller hästägaren som är skyldig att se till att hästen får vatten enligt lagar och bestämmelser? Ofta glöms nog frågan i hyreskontraktet, så finns det någon "regel"?

Om man tex har helinackordering i veckorna där fodringar, mockning, iordningställande av mat osv ingår. Ligger det då på stallvärden att även vatten erbjuds hästarna vid fodring, eller måste man som hästägare åka ut två ggr om dagen för att ge hästen vatten?

Eller om man tex står inackorderad och stallvärden sköter fodringar men du får göra iordning maten och mocka själv. Ligger det då på stallvärden att ge vatten eller måste du göra det själv? Förutsatt att inget avtalats i frågan.

Jag vet inte om det finns någon regel. Har alltid sett det som att hästägaren är ytterst ansvarig för hästen och för mig är det helt främmande att man förväntar sig att någon annan ska göra sådant. Om det inte finns tydligt avtalat i kontraktet.
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 069
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp