Källkritik

De jag ser som delar mest skit på Facebook är 40+. De verkar ha noll styrning på hur internet och sociala medier fungerar utan köper allt rakt av som de ser.

Jag är skeptisk till att detta skulle specifikt vara ett problem bland unga.
Jag är 40+ och ser samma problem som du. Ännu värre är de 60+ som gett sig in på sociala medier ganska nyligen.

I de ungas fall vet jag inte om det egentligen handlar om att de inte vet att de bör vara källkritiska, det verkar snarare handla om hur de ska värdera de olika källorna vilket ju av förklarliga skäl är ännu svårare när man är ung (och kanske är mer lättpåverkad).

"Vi unga är mer vana vid källkritik

När vem som helst har möjlighet att publicera mer eller mindre vad som helst då blir förmågan att söka och värdera information helt avgörande.

Källkritik handlar i grund och botten om att kunna avgöra en källas trovärdighet.

– Jag tror egentligen att det är den äldre generationen som inte har koll. Ta Facebook som exempel, 90 procent av allt det som delas där är bullshit, och många går inte ens in och läser artikeln. Vi som är unga är mer vana att vara källkritiska eftersom vi har fått lära oss det, säger Daniel Norrlin som går sista året på Sportfiskegymnasiet i Forshaga.

En filterbubbla på Facebook kan exempelvis uppstå när informationssökningar enbart ger resultat baserade på information om en användare, användarens tidigare sökningar och vad denne visat intresse för. Filterbubblan skapas av en algoritm för att ge användaren en skräddarsydd upplevelse men konsekvensen kan också bli att den information som användaren tar del av blir mycket ensidig."

Resten av artikeln:
http://www.vf.se/nyheter/allman/vi-unga-ar-mer-vana-vid-kallkritik

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka