Kallhyra??

panzy

Trådstartare
Kommer förhoppningsvis få en inackordering i vinter. Ägaren kommer isf bo 100m alt. 1km från stallet (beroende på vilket hus i byn hon ska hyra).
Hon kommer bara hyra boxen, utan grovfoder och strö, då vi inte fick in mer hö än att vi precis klarar oss. Ev. kan det ingå halm.

Jag släpper ut på vardagarna, fixar täcken osv. Tar in på kvällen och fodrar. Hästarna får, om de inte går på fri tillgång, också hö i hagen mitt på dagen.

På helgen tänkte jag att vi kunde dela både in och utsläpp.
Stallet har stora fina hagar med bra staket, fina ridvägar men ingen paddock, dock finns det alltid någon åker som jag använder som ridbana.

Vad tycker ni jag kan ta i månaden???

Sv: Kallhyra??

Det beror på vart stallet finns någonstans. Alltså, nära en storstad eller långt ute på landet?

Vid en storstad skulle du nog kunna ta ca 1500kr (det är vad jag kommer betala för min kallhyra, dock så finns det paddock med hindermaterial och nära till ridhus)

Ute på landet blir det några hundra lappar billigare.

en mil utanför liten stad. bra vägar ut. Personen ifråga kommer som sagt bo max 1km från stallet, kommer inte hyras ut till nån annan (har försökt ock får inget svar).

Jag hade inte betalat mer än runt 500 i månaden i kallhyra om inte strö eller grovfoder ingår.
Jag har bott i "halvstora" städer och betalat 750 som mest i kallhyra, men då hade jag ridhus och paddock på gården. Annars har jag betalat runt 500:-/mån.

Jag tycker det är jättedumt att jämföra vart stallet ligger..dvs nära en stor stad eller på landet. VARFÖR ska just dina tjänster vara så mycket billigare just för att det ligger på landsbygden ?? Nära en storstad får man ju nästan aldrig någon service utan att betala för det, varför ska då dom som har stall längre bort hyra in folk samt ge tjänster nästan gratis ?? Tusen spänn anser jag...du ger ju en massa service samt blir det ju slitage, elkostnad, materialkostnad osv...

knyttet skrev:
Jag hade inte betalat mer än runt 500 i månaden i kallhyra om inte strö eller grovfoder ingår.
Jag har bott i "halvstora" städer och betalat 750 som mest i kallhyra, men då hade jag ridhus och paddock på gården. Annars har jag betalat runt 500:-/mån.

Men ingick det då samma som panzy har att erbjuda?
Alltså, utsläpp med täckesservice, insläpp och fodrar på vardagar, ev halm skulle ju också kanske ingår.
I kallhyran ingår det ju också elkostnad, material, m.m

Ja, utsläpp vardagar, fodring morgon och middag och täckesbyten ingick. Kvällar och helger skötte vi på rullande schema.

Häromkring kostar en boxplats allt från 0kr-400kr. Då brukar in och utsläpp ingå, morgon och kvällfodringar. Ev täckesservice också, men inte så ofta.
Den som hyr in sin häst brukar även få hjälpa till nån gång/helg.
Alltså betalar den som hyr boxen allt till sin häst, vill den att hästen ska få luchfodring får man ordna det på egen hand.
Det finns gott om ridvägar, nära till olika ridbanor.
Det är ca 3 mil till närmsta stad, men det finns lite småbyar runt. Egentligen är det ute i ödemarken. Så är det i stallen runt om oss iallafall.

men då borde ju 400-500 bli lagom. ev. ska hon även ha sin shettis här också(det andra är ett halvblod), tänkte att man kan ta mindre för den eftersom den troligtvis inte ska ha täcke lika mycket och sen tar den ju inte upp lika stor yta. Så om man tar kanske 600:- för båda, blir det bra?? vill inte ta för mycket då det finns billigare i närheten fast då är hon själv och måste göra allt själv...

Jag kommer att hamna i ett kollektivt stall (jag och en annan tjej) jag har en häst, och hon har tre hästar, och jag kommer att betala 700:- i kallhyra (ungefär) utan någonting till. Så nog kan du ta ett pris runt 5-700:- för halvblodet och 3-500:- för shettisen. =)

(Läste nu vad du skrivit i ditt sista inlägg, jag hade nog tagit mer i stallhyra än 600:-. Det är mycket jobb du kommer att lägga ut! Jag skulle nog ta åtminstone 800:- för båda. Men om du är rädd för att han går någon annanstans så ska du självklart ta det priset du tror hon accepterar utan rynk på näsan.)

Senast ändrad:

Jag har min häst inhyrd med och betalar 1100 kr/månad. Och då ingår ALL mat, in/ut släpp, paddock osv....
Att betala 1500 kr i kallhyra låter för mig väldigt dyrt. Vet folk häromkring som betalar 400 kr och då ingår täckesbyte, in/utsläpp och fodring.
Men vi bor också "mitt ute i ingen stanns" :D

ok. tack för alla svar
nu vet jag ungefär vad som är rimligt iaf... får väl se vad hon är beredd att betala också... och hur mycket hon vill att jag ska göra...

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar.. Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
12 814
Senast: ako
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 725
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 296
Senast: kattan1974
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud