Kallhyra, vad SKA ingå?

N

Najja

Lösdrift där fri tillgång på hö/hösilage, vatten, ligghall då inte betestillväxt sker, hage och plats för utrustning ska ingå. Hästen ska tydligen stå endast i en hage under uppsägningsmånaden med endast vatten och platsen för utrustningen (grovfodret är borta helt) men stallägaren ska ändå ha fullt betalt. Vad fan? Sen så finns det kallhyra också men då kostar det 1000:- och då får man ingen plats för utrustning och hästen får inte ens stå kvar då. Vad i helvete? Om man bara har en jävla hage, vatten och en plats för lite utrustning i ett hörn så ska väl det räknas som kallhyra eller?


Så nu undrar jag vad fan som SKA ingå i en kallhyra?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Vad som ska ingå i kallhyra bör anges i kontraktet. Det är ju olika beroende på avtal och hur anläggningen ser ut.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Kallhyra är inte nämnd i kontraktet men det var via sms som stallägaren skrev att jag kunde välja kallhyra som då kostar 1000:-.

Men när inte hästen får stå kvar i kallhyran så blir jag fan helt jävla galen över hur folk kan vara så jävla idiotiska. Fan, jag ska väl inte betala för ingenting?


Ja, kallhyra är box, hage, vatten och plats för utrustning för mig.
Men i det här fallet då ej box eftersom att det gäller lösdrift.

Anläggning är bara en "bondgård" typ.
2-3km från närmaste busshållplats och över 2 mil in till stan.
(Karlstad, Värmland)

Det här har bara varit en tillfällig stallplats då jag bor i Örebro och hon ska hit + jag vill ha ridhus o.s.v.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Jag förstår inte riktigt vad du far efter.

Vad har du kontrakt på? Och hur har hela frågeställningen uppkommit?

(sedan är det inte trevligt varken att läsa eller att se så mycket svordomar, det är långt ifrån god netikett, se Bukefalos regler)
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det har uppkommit tack vare att min häst inte får det som ska ingå (fri tillgång på hö/hösilage) men ändå vill stallägaren ha fullt betalt.
Fri tillgång ska ingå enligt kontraktet och hon får inget.

Kan även tillägga att det står i kontraktet att stallägaren får i SAMRÅD med ägaren flytta hästen till en likgiltig plats men h@n flyttade utan att fråga mig och det är också fel.


Sorry för svordomarna men är väldigt frustrerad just nu.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Likgiltig plats? Likvärdig kanske?

Vad har stallägaren för förklaring till att kontraktsförutsättningarna inte fullföljs?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Ja, likvärdig ^^

Att h@n anser att gräs räcker men jag accepterar inte det om hela hyran ska betalas.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Men räcker gräset finns det väl ingen anledning att fodra med hö/silage? Kommer hästen ens att intressera sig för hö/silage om det finns gräs?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Lösdrift där fri tillgång på hö/hösilage, vatten, ligghall då inte betestillväxt sker, hage och plats för utrustning ska ingå. Hästen ska tydligen stå endast i en hage under uppsägningsmånaden med endast vatten och platsen för utrustningen (grovfodret är borta helt) men stallägaren ska ändå ha fullt betalt. Vad fan? Sen så finns det kallhyra också men då kostar det 1000:- och då får man ingen plats för utrustning och hästen får inte ens stå kvar då. Vad i helvete? Om man bara har en jävla hage, vatten och en plats för lite utrustning i ett hörn så ska väl det räknas som kallhyra eller?


Så nu undrar jag vad fan som SKA ingå i en kallhyra?

Om du nu kräver hö UTÖVER bete (det ÄR betessäsong nu) så får du väl betala extra för de ....

Bete ÄR ju fri tillgång på hö/hösilage fast i färsk form... Så hur du nu kan "gnälla" på de fattar jag inte ... Betala hela hyran och låt hästen gå i lösdriften som va sagt från början.

OM det mot all förmodan inte funkar med lösdriften, hästen funkar inte med flocken, behöver stödfodras eller nåt , så verkar ju stallägaren ha sagt att din häst får gå i en annan hage mot kallhyra. Och vad denne menar med det kan ju ENDAST stallägaren svara på. Om denne "ändrar" för att du ska bli nöjd fråga stallägaren INTE OSS vad denne menar ... Vi har ju inte en aning. För stallägaren kanske inte ens tänker kontraktsmässigt utan vill gå med på andra alternativ som då funkar bättre för dej än de som står i kontraktet.

Vad har hänt med folk ? Varför PRATAR man inte med varandra längre ?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

i kallhyra brukar inte foder ingå. däremot låter det ju underligt att du inte får ha hästen är om du betalar kallyra?? eller har jag missuppfattat nåt?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Efter en massa frågor men få svar får vi börja gissa.

Är det så att du sagt upp platsen och stallägaren plötsligt ändrat förutsättningarna? Du får nu inte ha hästen på lösdriften utan i en gräshage men utan något tillskottsfoder?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

I vårt stall får man inte heller ha hästen kvar om man betalar kallhyra. Kallhyran är åtminstone hos oss till för att man ska kunna behålla sin stallplats även om man åker iväg med hästen under en period, eller har boxen tom när en häst är såld men innan man har köpt nästa.

Om hästen ska stå i stallet och man ska ha tillgång till sadelkammare börjar det plötsligt gå åt saker som inte ingår i kallhyran och som kostar pengar. El till lampor, elaggregat och vattenpumpar. Vatten, om det inte är egen brunn. Bete i hagen. Dynga som ska forslas bort.

Att man betalar stallhyra under uppsägningsmånaden oavsett om hästen står där eller inte är normalt. Men då ska man å andra sidan ha tillgång till den service man betalar för enligt kontrakt.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det har uppkommit p.g.a av att min häst inte får det som ska ingå enligt kontraktet.
Alltså fri tillgång på hö/hösilage.

Just nu är det BARA en hage, vatten och ett litet hörn för utrustning som stallägaren vill ha fullt betalt för och jag anser att jag INTE ska betala fullt då jag/hästen inte får allt som ska ingå. Ingen ligghall. Det som är nu anser jag som kallhyra. D.v.s att jag går bara med på kallhyrekostnaden på 1000:-.

Jag ska ju inte betala lika mycket nu som jag gör när ligghall och hö/hösilage ingår.
INTE OK!

Jag föredrar en vanlig hage med fri tillgång på hö/hösilage före endast gräs.
Men det är mer en principsak att jag inte betalar lika mycket när hon inte får något.

Hästen ska flyttas från stallet om jag bara betalar kallhyra. Alltså så ska jag betala 1000:- för ingenting.

Jo, jag har försökt diskutera med stallägaren men det verkar inte funka så bra då h@n inte förstår.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Det verkar ju i originalinlägget som om grovfoder och ligghall bara ingår när det inte är betessäsong, stämmer det?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Efter en massa frågor men få svar får vi börja gissa.

Är det så att du sagt upp platsen och stallägaren plötsligt ändrat förutsättningarna? Du får nu inte ha hästen på lösdriften utan i en gräshage men utan något tillskottsfoder?

Eller är det så att TS är erbjuden bete men inte vill ha det, och att alternativet är att ha den i grushage men betala fodret själv?
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

På sommaren ingår hos mig bete, på vintern hösilage. Vill man fodra med hösilage på sommaren så får man betala själv. Så länge stallägaren ser till att hästen har foder i någon form kan du inte kräva en annan form, utan att betala extra. Varför skulle inte din häst klara sig på bete? Om din häst har problem att tillgodogöra sig foder så är det ditt ansvar, inte stallägarens, alltså får du betala de extra kostnaderna för din häst.

Saker går alltid att ordna för hästar med särskilda behov, men det är inte gratis och man kan inte förvänta sig att det ingår i normalhyran.

Kallhyra betalar man om man inte har någon häst i stallet för tillfället, det är grundkostnaden för att stallägaren inte ska hyra ut till någon annan. Om du har kvar hästen hos stallägaren kan du aldrig kräva att bara få betala kallhyra.

Får du inte de svar du vill ha i tråden kan det bero på att det är du som har fel.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Nej, det står inget om att hö/hösilage ska försvinna under betestillväxt.

Folk måste ju förstå att man inte vill betala samma summa under betestillväxten när man inte får allt som ska ingå. Folk brukar ju även säga att det blir billigare på sommaren när man har häst men i mitt fall blir det ju dyrare med tanke på att allt inte ingår längre men jag ska betala lika mycket.. Nej, nej och åter nej.

Om hon får gå i en annan hage med fri tillgång på hö/hösilage så är jag nöjd och betalar då hela summan annars endast kallhyra. Eller flyttar hästen och betalar 0:-.



Sen så verkar ingen här reagera på att h@n gjorde kontraktsbrott när h@n flyttade hästen utan samråd med ägaren (mig).
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Problemet verkar vara ett otydligt kontrakt eftersom ni tolkar det på olika sätt. Är det värt mödan att tjafsa om du ändå ska flytta hästen? Den frågan hade i a f jag ställt mig.

Sen vill jag kommentera detta att många förutsätter att stallhyran per automatik ska sjunka för att hästarna går på bete. Tror hästägare att beteshagar är gratis? Tror ni att hagarna/betet sköter sig själv kostnadsfritt??

Själv var jag mkt noga med att påpeka till min hyresgäst att stallhyran är densamma året om och jag har specificerat mkt noga vad som ingår på sommaren när det gäller ev strö och annat. Nu kommer vi väldigt bra överens och löser det mesta med att prata med varandra och sunt förnuft. Blir hästen ex vis sjuk under sommaren och behöver stallas in så ordnar jag självklart strö till boxen. Foder likaså. Visst gör jag färre inköp på sommaren men vintertid går jag egentligen +-0 så jag skulle kunna ha ökat stallhyran med 1000 kr vintertid och sänkt den en aning på sommaren. Kom dock fram till att det är enklare för alla inblandade om jag istället jämnar ut hyran och räknar ut vad den måste ligga på per månad året om. Jag tror också att det är ett bra sätt att undvika diskussioner.

Sen är det det här med att PRATA med varandra. Jag kan omöjligt ha folk i stallet som inte är på samma "planet" som jag - alla ska trivas. Inte alltid lätt men målet är detta i a f. Sen är det så att jag som stallägare alltid har sista ordet, så är det bara. Vill hästägaren styra allt på sitt eget sätt så är min rek att bygga sig ett eget stall.
 
Sv: Kallhyra, vad SKA ingå?

Men alltså, räcker inte gräset? Faller hästen ur på det? Varför fodra med hö/hösilage om gräset ändå räcker, bara för att? Gräs som räcker är ju fri tillgång, förutom att det inte är torkat eller ensilerat än.

För mig är det självklart att finns det gräs som räcker, men jag av någon anledning inte vill hålla min häst så att den klarar sig på det, under sommarmånaderna, ja då får jag lösa grovfodret själv. Annars har du ju hästen i fel typ av stall för det finns säkert stall som tillhandahåller grovfoder året runt då hästar som står installade även på sommaren behöver det.

Och normalt är väl också att man betalar under uppsägningstiden, oavsett om man har hästen på plats eller inte och ja, då kan det ju bli att betala för ingenting.

Häst på sommaren blir inte alls alltid billigare. :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan himla beslutsångest. Vi hade tänkt att bygga två uteboxar i kombination med ett vindskydd i den hagen hästarna går i nu...
Svar
12
· Visningar
1 384
Senast: Gimlan
·
Ekonomi & Juridik Jag har sagt upp min lösdriftsplats där jag enligt kontraktet har två månaders uppsägningstid. Skälet till min flytt är att det ska ingå...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 082
Hästmänniskan För ungefär 1 1/2 år sedan började planerna om att jag och min syster skulle renovera barndomsstallet hos grannen och ställa dit vår...
Svar
14
· Visningar
3 270
Senast: tara
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i...
2
Svar
20
· Visningar
6 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp