Kallhyra under uppsägningstiden?

ffengvall

Trådstartare
Hej! Skulel behöva lite hjälp från er på buke. Vet att det finns massvis av trådar omdet hä. Men det är så rörigt och jag behöver något svar ganska snabbt :) Är det någon mer ni vill veta för att kunna säga något, fråga gärna! Men SNÄLLA hon en god ton annars så är de titne nödvändigt.

Det är så att vi har stallplats på ett nytt stall den 27/11 och sa upp våran gamla stallplats den 27/10. Men eftersom stallet var så dåligt så flyttade vi till ett stall emellan som vi fick tillgång till. Men det är inte det viktiga.

Men det viktiga är:
1.Undet uppsägningstiden, är det kallhyra man då ska betala? Det är ju mest vettigast att man betalar för boxen, men inte för hö, halm, hage, osv. efterosm man itne använder det.
2. Jag tycker 2500 som kallhyra är lite för högt! Vi betalade 2900 normalt, och då ingick FRI tillgång på grovfoder, kraftfoder, salt, mineraler, hage, tillgång till ridbana osv. Är det bara jag? De tkänns som hon bar alägger på lite pengar för att hon kör med oss. (mig och min kompis).

Anledningen till att jag itne bara tycker kallhyrepriset är okej, är att hon inte sagt någon kallhyra förut. Det är ltie komplicerat, men när vi flyttade in hade hon ett par priser som hon sa att hon skulel ändra sen då hon itne tänkt igenom allt (det är nytt). Vi har muntligt kontrakt, men går efter ett papper som vi fått. Altså det som itne står i kontraktet är ju kostnaderna. Men hon har ändrat kostnader, och sånt som ingår i månadshyran , UTAN att berätta för oss (det ahr vi fått se själva liksom). Sen när vi skulle flytta sa hon att kallhyran bara var 2500. Men på hemsidan förut har jag för mig att kallhyran låg på ett tal mellan 1000-1900. KOmmer itne på mmer vad jag ska skriva, men fårga gärna om ja ska säga mer!

Mvh

Sv: Kallhyra under uppsägningstiden?

Hejsan!
Jag förstog inte riktigt tror ajg? men jag försöker.
först och främs låter det som att du INTE står i ett kallstall.. Kallhyra ingår endast boxen, vatten och ström inge annat, sen blir det HALV inackordering sedan HEL inackordering.
Ska du flytta så betala MAX halva hyran, inge mer eftersom du inte får forder, spån och hö med.

Det låter som att hon kör med er.. Jag skulle bli tokig om hon som jag hyr av skulle säga nå dyligt. Hon akn inte ändra på det som står skrivet på ett papper utan att ni diskuterat och skrivit ner saken.

Har jag fattat det hela rätt då?

Mvh E

Nej vi står i ett inackorderingsstall, men eftersom vi inte står i stallet nu, men har uppsägningstid så :) Vi sa upp stallplatsen den 30/10 (skrev fel först) och vi flyttade den 9:e. Och då tycker jag det låter ganska rimligt att betala någon slags kallhyra för de dagarna vi itne står där och vanlig kostnad de dagarna vi stod där. (är ju bara att dela månadskostnaden med månadens dagar och sen multiplicera med antal dagar).

Alltså det står inget pris på kontraktet, och vi har itne skrivit på. men det blev muntligt (vilket inte är smart jag vet), men vi har ju likosm gått efter kontraktet. Anledningen att vi inte skrev på det innan flyttade in var att hon inte bestämt priserna då. Sen sa hon 2900 till och och då skulle insläpp, foder och allt sånt ingå. Sen har hon ändrat lite hejvilt men..

Ja, hon körde helt klart med oss och sen en dag stod det att vi skulel ta 3 stallpas/var i veckan och sen 6/var.
Hon säger att det kostar 2500 för henne att hålla en box öppen i månaden, men det är konstigt eftersom det stallet ligger utanför stan (kanske 20 min) och stallet vi ska flytta till ligger I STAN med ridhus osv. och kostar 2100 (+300 m täckesbyte). Sen är det fler stall som ligger på ungeför samma I stan.

men egentligen var väl frågan om man brukar/ska/vanligtvis betalar kallhyra under uppsägningstid när man INTE står i boxen. :)

Man ska betala enl kontrakt, har amn inget och vilkoren ändras hela tiden så blir det svårt att veta.

Så här ser jag det: Det beror ju på vad som har sagts från början, är priset 2900 kr inkl foder och strö så är det det priset som jag får betala om jag säger upp mig och flyttar hästen i förtid. Har man däremot avtalat att 1500 kr är kallhyra och att man där utöver betalar vad hästen äter, så är det 1500 kronor som gäller.

I ditt fall, som jag har tolkat det så är det 2900 kronor som du ska betala.

Eftersom det är varmhyra, dvs ni betalar allt på ett bräde och inte har någon kallhyra så är det 2900 kr ni ska betala. Hade ni hyrt kallt så hade det varit det ni skulle betala. Alternativet att hyra kallt finns ju inte hos er så då är det 2900 kr som gäller anser jag.
Man kan inte kräva att få betala mindre bara för att man flyttar under uppsägningstiden.

Sånt här ska regleras i kontrakten men stallägaren har full rätt att utkräva hela stallhyran tills uppsägningstiden har gått ut, om inget annat är avtalat. Dock kan han/hon inte hyra ut din box förrän uppsägningstiden har gått ut. Tar han/hon in en ny hyresgäst i din box så slipper du betala.

Mvh JV

Betala enligt kontrakt. Dvs står det 3 månader uppsägning med full hyra. Så betalar du det. JAg har betalat full hyra när jag sagt upp stallplats. Trots att jag ej haft häst i stallet.

Men tar stallägaren in ny häst i "dinn" box är du inte skyldig att betala någon uppsägning.

Står det inget i kontraktet om kallhyra är det full hyra som gäller under hela uppsägningstiden, oavsett om du har häst där eller flyttar tidigare.

Beror oxå på vad som står i kontraktet, står det att hon hyr EN box så räcker det att det finns en box ledig i stallet. När vi har haft inackorderingar har vi inte hyrt ut specifik box utan en box.

Hej!

Men det om att om nån annan tas in och står på ens plats.. Beror inte det på vad som faktiskt står i kontraktet?

Jag har alltid fått betala kallhyran hela uppsägningstiden- enligt kontraktet och oavsett om där stått nån annan. Dessutom har jag i senaste kontraktet inskrivet att jag inte har rätt till boxen när jag flyttat ut?? Det måste ju ändå vara giltigt, eller?? (ser en chans att inte behöva betala mer:) och dessutom få tillbaka pengarna eftersom platsen varit upptagen en månad redan).

/Lavinia, mest nyfiken på vad som gäller

Men tar stallägaren in ny häst i "din" box är du inte skyldig att betala någon uppsägning.

Jag har ingen koll på just det här med uppsägning så jag är lite nyfiken, var finns det här bestämt? I ett enskilt avtal eller är det något allmänt?

Alltså ni har inget skrivet kontrakt och du flyttade hästen i förtid för att stallet var så dåligt?
På vilket sätt var stallet dåligt?

Jag har haft jurist en gång när jag sa upp ett boxkontrakt.
Stallägaren ville ha ut hela boxhyran i 3 månader, samt kostnader för skötsel, foder och ridhus.
Stallägaren förlorade och jag behövde bara betala en beräknad kallhyra för boxen eftersom hästen inte längre vistades där.
Man kan alltså inte ta betalt för något man inte får, så sa min jurist.

Anledningen att jag drog detta vidare var för att jag och en annan inackordering kom på stallägaren med att bara ge sina hästar natthö.
Vi ställde stallägaren mot väggen och då sa han bara kallt:
- Passar det inte så flytta!
Vilket vi då gjorde dagen efter. Vi delade på juristkostnaden...

Du kan inte hyra ut något som du inte kan erbjuda.

Har du en hyresgäst som flyttar innan uppsägningstiden gått ut skall det finnas en tom box (i rätt storlek) tillgänglig. Du får inte sälja samma sak två gånger. Du säljer rätten till att använda boxen under en viss tid.

I ditt fall regleras det ju tyvärr om det står att du inte längre har rätt till boxen, gissar jag.

Jag skulle betalt vad hon begärt, ryckt på axlarna och avslutat det hela i gott humör.
Du har visserligen inte utnyttjat foder, tjänster et c men om du köpt "tjänsten" helinackordering så är det rimligt att betala resten av avtalsperioden, särskilt om det inte finns något specificerat.
Det handlar ändå bara om 2500kr, och med så små summor är det ingen vits att bråka.

Jag är beredd att hålla med, särskilt med tanke på att slutnotan efter 3 månaders uppsägningstid hamnar på 7500;- vilket är pengar som hade räckt till ganska mkt, åtminstone för mig. Det ger däremot inte rätten att låta bli att betala om kontraktet säger att hyresgästen ska det. Det var i så fall något som hyresgästen fick vetskap om redan före uppstallningen.

Mvh JV

Men så har din förra hyresvärd annonser ute JÄMT... på 3 boxar...

alltså hyr man en plats så har man rätt att nyttja, om man inte har den, då betalar man inte.

om jag vore TS så skulle jag ta foder och strö enl. normalförbrukning... Blir så j*a trött när det är samma priser.

Vi har 2700, 1000 i kallhyra. Det är rimligt! Sen får man lägga till om man vill ha mer strö än vad som ingår. Foder är ingen bestämd mängd på, men alla äter ungefär lika å "normal"-mycket... Kraftfoder köper man själv förutom havre och betfor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Valp 2025
  • lagom smakligt men bra torrfoder

Hästrelaterat

Tillbaka