Kallblodstravare?

N

nalle

Någon som rider och tävlar western med en kallblodstravare? Vilka grenar kan man träna/tävla med en sån? Jag vet att de har sina begränsningar men tror ändå att man komma en bit med mkt utbildning. Har en 5 åring som aldrig startat på trav (dock tränad) som jag börjat rida in men eftersom han har ganska mkt nerver och är känslig så har jag bestämt mig för att lämna han till en westerntränare under en månad för en ordentlig inridning.
Han är ca 155cm och ganska grov typ.
Sen undrar jag, till er som har kallblodstravare, vilken bomvidd samt märke på sadel ni har. Eftersom min är ganska grov så tror jag han ska ha full QH om inte X-full QH. Jag ska snart köpa en sadel till han då den vi har är lite trång åt han. Och w-tränaren kan nog hjälpa mig hitta en som passar, dock är inte plånboken alltför tjock just nu så det måste nog bli en beg.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kallblodstravare?

Jag rider western på min kallblodstravare. Han fungerar jättebra och är mkt arbetsvillig och lyssnar bra. Tyvärr är han rätt grov och blir då lite klumpig, och galoppen är lite svår så tävlar gör jag inte med honom. Annars är han jättelätt i handen, flyttar lätt för skänklar och stannar för rumpan, duktig i trail!

Han har en Double C Classig Reiner, lite osäker på bomvidd eftersom det är utprovad av sadelutprovare så det låter jag vara osagt. Andra kallblodstravaren i stallet har en Double C Trail Rider.

Tycker du gör rätt i att skicka din häst till tillridare om du känner att du behöver hjälp. Vet en superduktig tränare, PMa om du vill veta mer:)

Kallblodstravare har goda förutsättningar till att bli mycket bra westernhästar med rätt träning, som med alla hästar. Fördelen med just kallblodstravaren är ju att dom likt de amerikanska raserna föds med en viss muskelfärdighet som gör dom starka redan från grunden. Dock finns inga genvägar utan rätt grundarbete är a - o. Bra tänkt att lämna iväg den om man inte fixar det själv.

Rasen är sen begränsad i tävling till "all breed"- klasser men det är ingen nackdel. Även om jag hade rent amerikanskt skulle jag nog tävla i de klasserna just för att få mäta mig med andra raser så att man inte fastnar.

min syrra har en kallblodstravare som hon tävlar med och har gjort de i ca 4 år. Ligger på D- och C-nivå. Den hästen passar väldigt bra till de olika trail-klasserna. Har vunnit flare också :) Många kallblodstravare som jag har sett på tävlingar runt omkring mig är väldigt smidiga och är hästlängder före många andra raser inom trailen :) En som jag känner till tävlar i de flesta grener med sitt kallblod all ifrån Reining och western horsemanship till Ranch trail. så det är bara din träning som kan sätta stopp för vad du ska tävla i. Oftast så lyckas man få till hästen i den gren som man själv tycker är kul att tävla i.
På våran kallblodstravare har vi en X-full quarterbom av märket Double C Trail rider.
Hoppas att du får till din häst bra och att ni kommer att lyckas på tävlingar om du ska ut på dem... :)

O ja, både tränar och tävlar kallblodis. Alla grenar på D-Cnivå utom pleasure eftersom han kan bli lite het i galoppen när han fått galoppera några varv. Men favvogrenen är reining och där skulle han kunna bli jättebra om jag bara hade säkra byten på honom. Tyvärr missar han ibland och då blir det travavbrott och många minus förståss.
Många har ganska "hett blod" och därför kan dom ha svårt för att gå från 100 till 0 om du förstår vad jag menar. Svårt att varva ner, vill mer hela tiden. Har säkert med adrelaninpumpen att göra....Men i övrigt en underbar ras - har ridit flera. Starka, ambitiösa, lättlärda, arbetsvilliga, uthålliga. Men styrkan kan ju åxå vara en svårighet om man inte klarar att hantera den och dom är ofta rätt hårda med egna idéer. Men har du väl fått en kallblodstravare som arbetskamrat så sviker den inte!!!
Sadel - ett elände att hitta nån som passar. Jag har just nu en Premier med haflingerbom men är på G att byta igen. Inte 100% nöjd med den.... Bara å leta på...! Lycka till!

Tack för alla svar. Är ju nybörjare inom western men tycker trail, reining och pleasure är intressanta grenar, men det kommer nog att ta ett par år innan man törs tävla. Han ska till tränaren under juni månad och jag har bara tänkt att träna upp muskler och kondis under detta år. Han har väl rätt så bra kondis men saknar såklart ridmuskler så jag får ta det lugnt. Jag har haft flera kallblodstravare förut men denna kille är den absolut gosigaste häst jag haft. Man får sån otrolig kontakt med han och han är så otroligt snäll att hantera, sen är han så vacker också. Har hingstnacke (trots att han bara var hingst till 2årsåldern) och huvudet påminner lite om arab. Har skrittat han 7ggr med ledare men antagligen är sadeln antingen lite för trång Och/eller för lång (han har väldigt kort rygg) då han "dansar" lite varje gång man svänger med han. Om jag visste hur man gjorde så skulle jag lägga in en bild på han. Ni som kan det, kan inte ni lägga in bilder på era vackra "travare"??

jo, det är en travare, men här där jag bor brukar man säga både travnordis (eller bara nordis) eller kallblodstravare eftersom det inte nästan finns någon bruksnordis här... :d

I stallet där jag rider finns det iaf 1 nordis travare, han är duktig på det mesta och har efter mycket om och men blivit himla fin.

Sen finns det ju andra grovisar;

Denne är korsning Nordis, Arab och ardenner
asiimg_0823.jpg

Och tävlas i roping mestadels, men även i trail och han är en hejare på barrel race :banana:

Athina skrev:
I stallet där jag rider finns det iaf 1 nordis travare, han är duktig på det mesta och har efter mycket om och men blivit himla fin.

Sen finns det ju andra grovisar;

Denne är korsning Nordis, Arab och ardenner
asiimg_0823.jpg

Och tävlas i roping mestadels, men även i trail och han är en hejare på barrel race :banana:

Det blev en läcker häst av den korsningen.... :)

Mmmm... Prinsen (Prince Emil), är du underbaraste hästen i hela stallet, såååå cool, snäll, mysig, busig, ja allt!:love:
Den här bilden kommer från stallets hemsida;
img_5901.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 025
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 731
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 646
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30