Kallblodsfolk hjälp mig!

Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Kolla in de finska kallbloden! Finns flera olika typer (trav, arbets, rid och ponny) så de finns i flera storlekar. Mitt sto är ca. 152 cm mkh och brukade gå som travhäst i sina yngre år. Nu hoppas hon 1 meter med ryttare, går lättare dressyr och är helt underbar. En underbar ras som jag rekommenderar starkt! :love:
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Både kallblodstravare och nordsvensk borde fungera.
Jag hade en travarnordis på 152 cm som min 185cm sambo inte såg för stor ut på.
Hon var född -71 så hon var av kraftigare modell. Men hennes dotter på 157 cm gick också bra för honom, trots att hon var av lättare modell.
De båda raserna har båda oftast en mycket bra hoppteknik.
Jag hade kompisar som för länge sedan tävlade sina i LA hoppning med placeringar. En annan kompis tävlade sin t o m LA dressyr.

Hittade en film på youtube, jag vet dock inte hur stor häst och ryttare är men den visar på hur fin en omskolad travare kan bli.
http://www.youtube.com/watch?v=LSMfxbebO5Q

Om annan ras så en rejäl welsh cob. Hade en sådan på foder ett tag. Hon var drygt 160 har jag för mig och sambon passade bra på henne. Tror inte att just hon var någon hopptalang, men det är ju individuellt.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Apropå någons kommentar om höjden de hoppar.
Jag såg för några år sedan en tung brukshäst löshoppa en oxer på 130 cm. Det var mäktigt!
Det kändes i manegegbotten när han kom galopperandes och efter varje hopp visade han hur kul det var och hur nöjd han var med sig själv.
Jag tror inte att någon som tittade på glömmer det i första taget.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Min bruks hoppar 130 med ryttare, har bild men tyvärr togs kortet precis innan hon är över hindret. Det är dock inget som görs till vardags, men 110 banor har vi hoppat.

Bara som inflik på hoppande brukshäst :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

På tal om längd på ryttare o sådär. Har fått ett par bilder på mig och "min" fjording nu. Vet inte exakt hur hög hon är, men under ponnymått i alla fall. Jag är 175.

annika1_zps3eb1b6a9.jpg
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Håller med om att en bruksnordis nog vore bra, spec vallackerna kan ju vara större. Min är 160 cm mankhöjd. Sedan det där med skador så känns det som att det ligger något i att de är tåliga. Jag har ridit min i 5 år och han har varit skadad en gång :) Haltade minimalt i en vecka efter en sträckning. Det är allt.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Just det en sak till, på min bruksnordis på 160 cm har min pappa ridit. Han är 190 cm lång och han såg lagom ut på hästen :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Finns ju flera riktigt fina kallblods ekipage som tävlar . Faktiskt finare än ditt exempel tycker jag välkända Hanna och nordisen Turbo är

http://youtu.be/Rj8sPz3LNKw

Vaggvisa här på buke har ju en super superfin fjording också :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

http://data.whicdn.com/images/48844677/PRE_Napoleon209140_large.jpg

Det var ingen som reagerade på mitt inlägg:( Kanske en bild kan få er att intressera er lite mera för detta alternativ till halvbloden:D Jag har haft fullblod och halvblod. Känner väl till trasiga hovar, ryggömhet, hovbölder med mera ...
När jag träffade min första PRE var jag fast. De användes i OS i dressyr och är avlade för lynne och typ. Typen är fyrkantig barock för bästa hållbarhet.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!



Min finnhäst av ridmodell, 5 år.
Hoppade 110 på löshoppning som 3-åring.
Är ca 158 hög och ryttaren på bilden 1,60 så de bär upp mycket längd :).
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Det var ingen som reagerade på mitt inlägg:( Kanske en bild kan få er att intressera er lite mera för detta alternativ till halvbloden:D Jag har haft fullblod och halvblod. Känner väl till trasiga hovar, ryggömhet, hovbölder med mera ...
När jag träffade min första PRE var jag fast. De användes i OS i dressyr och är avlade för lynne och typ. Typen är fyrkantig barock för bästa hållbarhet.
Dom är givetvis snygga många av dom men jag skulle inte tycka dom har så mycket mindre problem än halvbloden av vad jag märkt. Har träffat ett par av dessa som både varit skygga och nerviga med stora hovproblem och ryggproblem etc och många har fettnackar.

Tror när det kommer till det där är mycket upp till hur hästen är skött. Allt det där går ju att förebygga, oftast iallafall oavsett ras det är.

Men det finns många trevliga exemplar också men min erfarenhet är att dom nästan har lika mycket problem som "vanliga" hästar har.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Kolla efter en Welch cob eller en större kallblodstravare dom har ofta ett utmärkt psyke också och är lite lättare och skola om är varmbloden! Finns rätt stora inom det kategorin också. Men bruksnordisar är också jätte fina:):D
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Finns ju flera riktigt fina kallblods ekipage som tävlar . Faktiskt finare än ditt exempel tycker jag välkända Hanna och nordisen Turbo är

http://youtu.be/Rj8sPz3LNKw

Jag tog fram Olle därför att jag tror att Turbo är mer känd - dessutom är det två skilda raser numera.
Turbo är nordsvensk och Olle kallblodstravare - eller som det tidigare hette; nordsvensk brukshäst och nordsvensk travare.
Olle är dessutom omskolad travhäst och det är kul att kunna visa en sådan också. Turbo har inte behövt lära om sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
986
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 667
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 896
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 871
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp