Kallblodsfolk hjälp mig!

Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Jag tror, som många andra i tråden, inte att det är svårt att hitta en nsv som bär upp din längd bra. :)

Men säger även som någon annan att kika på tori om du inte hittar en nsv som passar. Har träffat och ridit en hel hög och det är mycket trevliga hästar. :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Kallblodstravare finns av alla varianter :)
Mitt kallblodstravarsto på 159 cm bär upp stora och långa ryttare med bravur. Min man, som är 187, ser inte lång ut. Inte heller portugisen som är minst 190.
Mitt yngre kallblodstravarsto, som vi tyvärr förlorade i tarmvred under slutet av förra året, var något högre, ca 164 cm. Hon var också lite mer kvadratisk i formen (högre ben), och jag tycker hon såg ut som halvblodsstona gjorde på 60- och 70-talen.
Min mans 5-åriga valack är ca 155 i mkh och ska helst bara ha små tunna och lätta ryttare på ryggen (han är körhäst annars). Portugisen har suttit på honom, men jag tyckte han såh väldigt lång ut.
Vårt 4-åriga sto idag 154 i mkh, saknar allt vad muskler heter, men kommer med största säkerhet att bli både viktbärande och längdslukande.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Varför inte en P.R.E/ Andalusier. De är grövre än halvbloden och fina i dressyr och kan hoppa bra. Man köper denna sortens häst för deras underbara psyke. många avlar in PRE i halvbloden för att få lite bättre hållbarhet, tyngd och lynne. Eller förädlar nordisarna...
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Det finns stora nordsvenskar om du tittar på bruksnordis. Dessutom upplevs dom mkt större än ett hbl med samma mkh. Hade en bruks hos oss som var runt 165 och han kändes jättestor för det var ju så mkt häst. Min är 155 och jag hade gärna sett att han varit mindre, jag är bara 171 cm dock.

Annars kanske Tinker kunde vara nåt.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Kul att höra att det funkar fast du är lika lång som mig. Jag får väl prova helt enkelt! :)
Tycker ju att nordsvenskar är riktigt fina!
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Nä jag bara tror jag kommer känna mig lång som rider min herre på 176 cm i mankhöjd idag men han är ju väldigt lätt i typen, hopphäst med mest långa ben ;)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Ja men då tycker jag absolut att du får ge dig ut och prova! Det blir en helt annan sak när de är grövre byggda. Min andra häst som är en "vanlig" häst är bara 5-6 cm lägre än nordsvensken, men skillnaden mellan dessa är jättestor :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

jag är också 182 och det är stor skillnad på vilken modell av häst man rider på.

Här rider jag t.ex. en tinker som är runt 150 hög. Inte alls särskilt stor men tar mycket längd.



och här sitter jag på min treåring som är 170 i mkh.



Själv tycker jag att jag inte är för stor för tinkern men att jag nästan ser stor ut på min treåring. =)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Jag har också tröttnat på porslinshästar, nästa häst kommer absolut att bli ett kallblod av något slag. Eftersom jag gillar små hästar är det dessutom helt perfekt eftersom ett mindre kallblod funkar även om man inte är pytteliten. Jag är inte lika lång som du (172) och jag tänker att ett kallblod på runt 145, max 150 cm vore rätt lagom för mig.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Vill du ha tungt kallblod eller lite lättare? Har du tittat på Irish Draught? Jättetrevliga hästar med superpsyke, jag har en 6-åring som nu går LA dressyr och 1m hopp utan problem. Inte den ömtåliga sortens häst, utan tålig och stabil utan att bli tungriden. Bär upp längd bra, jag är 178 lång och känner mig inte lång över huvud taget, hästen är ca 162 i manken.

photo-1.jpg
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Lite lättare typ får det ju vara om den ska kunna hoppa också. Så fin din häst är! Finns ju massa raser man inte känner till alls!:D
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Mmm mitt stackars halvblod frös när det regnade häromdagen, det var 16 grader ute. Han måste verkligen alltid ha täcke så fort det regnar eller blåser annars fryser han :meh:
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Hade en kallblodstravare förr i tiden,ca 150 hög,jag är 172 och kände mig aldrig stor på henne. Nuvarande "porslinshäst" på 162 känner jag mig för stor på,men han är bara tre år så jag hoppas det känns bättre när han musklat sig lite.

Hade tyvär ingen ridbild på kallisen,men hittade en med sadel,som du ser så hänger inte ens mina stigbyglar under magen på henne,och jag red med låååånga läder,iofs så var hon riktigt fet här,men endå: :o

309596_2431573622940_2085811424_n.jpg


Red mycket barbacka,men aldrig att jag kände att jag var för lång!

199872_1779042510070_1111193_n.jpg


Vilket personlighet hon hade,fina tanten! Fick nästan 11 underbara år med henne,även fast hon var egensinnig och envis som en åsna så är det med stor glädje jag minns henne! :love:
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Jag säger bara en sak.

Pröva Welch Cob, du kommer inte att ångra dig. Finns de som vuxit över också.

Sunda rejäla hästar. Gör sig både på hopp- och dressyrbanan. Är som kallblod i kroppen och arab i huvudet :)

Annars är nordsvensk som andra föreslagit en bra idé.

Har du gott om pengar hade jag röstat på PRE.

Mitt bästa tips är att du åker ut och provrider. Våga pröva dig fram. Kallblod känns mycket större än spinkiga, långbenta porslinshästar.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Jag tror inte att en nordis är för liten för dig :) stallkompisen har en på drygt 160 och han både ser ut och känns som en större häst. Han löshoppar lätt 110 och en gång hoppade han över paddockstaketet med ryttare på, så nordisar kan allt hoppa lite de också :) själv är jag 175 och har fjording!
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Här är min medryttares blogg (tyvärr på finska) med massor av bilder på henne ridandes på minä finnhästar. Min bästa häst går Msv B under en skicklig ryttare, alla andra (förutom unghästarna) åtminstone Lätt A. De hoppar upp till 100cm (utan trippel etc). Rekommenderar rasen. Det går att hitta individer på 165- 170cm i mankhöjd.
Är själv 172cm och trivs bäst på min finnhäst som är ca 165 i mankhöjd.
http://ponihanna.wordpress.com/
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Welsh cob är ju absolut intressant och nordisar med. Jag får helt enkelt prova!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
986
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 667
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 896
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 871
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp