Kallblodsfolk hjälp mig!

gicageli

Trådstartare
Jo jag har efter år av skador på mina halvblod tröttnat på det och tänker mig att jag ska skaffa mig ett kallblod. (Jag förstår att även ett kallblod kan skada sig, jag vill bara byta hästtyp ett tag ;))

Problemet är att jag är 182 cm lång så jag kan inte ha en för liten häst. Jag vill rida ut, rida lättare dressyr upp till kanske LA och hoppa upp till 1 meter. Vad ska jag ha för häst? Tittat lite på nordsvensk men är ofta för små även om jag älskar deras utseende. Tacksam för tips...
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Det finns ju lättare individer inom dom större raserna, en mindre shiretyp kanske? Dom är ju inte alltid så tunga i kroppen även om dom såklart är grova. En polishäst tex som är shire här så dom kan säkert lätt fungera på LA nivå.

Hoppningen är det väl lite värre med om man ska hoppa aktivt, dom är ju inte byggda riktigt för det och jag kan tänka mig att dom kan få problem pga det när det gäller hopp.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Om det inte måste vara kallblod så finns ju welsh cobarna, av den större modellen. De ligger ju på 155-160 cm, och är ju byggda så att de bär upp långa ryttare ganska väl ofta. Bara en tanke, eftersom det ju är en tålig och robust typ av häst?
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Ja just det en större sådan skulle man ju kunna nka sig. Det är typiskt att man är så lång. Vill ju ha en mer robust häst än mitt skraltiga hoppstammade halvblod :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Mm precis säkert lite problem med hoppningen men de är ju riktigt fina.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Om du vill ha mer alternativ (än kallblod) kan jag föreslå en Lipizzaner (någon av de större individerna då).

Beroende på vad du gillar för psyke på hästen då.... ;)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Nordsvenskar bär då upp längre ryttare bra, ser inte hur en ryttare på 182cm skulle känna sig för lång faktiskt :)

Min bruks är 154cm och hoppar banor på 110cm och rör sig bra.
De finns ju i många former och varianter.


Annars finns det ju cobbar i större modeller också, dom är tåliga och vackra. Finns det inte en användare som heter welshcob som föder upp större modeller, det har jag för mig!
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Jag är också 182, red tidigare ett brukssto på 152 modell lite fet dock (inte min) men kände mig aldrig liten. Nu har jag köpt mig en kbl travare, på 160 ifrån banan, och med lite mer muskler så kommer det bli kanon! Min är av den nättare typen.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Finsk häst är en väldigt mångsidig ras och de större ridhästarna bär lätt upp en längre ryttare. Finns de som går msv dressyr och hoppar 130 cm så att hitta en som går LA och hoppar 1 m är inte så svårt. Vet inte hur många hästar det finns av rasen i Sverige, dock.

Själv är jag mer förtjust i fjordhästar... synd att de är så små.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Håller med om att det finns riktigt fina kallblodstravare faktiskt , om man är villig att lägga ner jobbet på dem om de tävlat trav !
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Min förra häst var korsning vbl/nsv och ca 155. Är själv 185 cm och det var aldrig nåra problem. Kände mig inte alls för lång.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Tror du kan hitta flera som passar dig, det är ju en annan kroppsform som oftast bär upp längre ryttare mycket bra.
En nordis på 155 lär inte vara några som helst problem.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Tycker du ska titta på Tori!

Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Torihäst

Visserligen inget kallblod men en grövre varmblodig häst.
Vänligt temperament och mjuka bekväma gångarter. Sväljer mycket längd också.

(Lånad bild)

tori.jpg
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Håller med övriga ang nordsvensken.

Här är jag 176 lång, på min förra nordis ca 153-155 hög.
Jag utbildade honom LA (vissa MSV-rörelser) i dressyren innan jag var tvungen att sälja. Han gick utan problem banor på 80 cm, och hade med lätthet kunnat gå högre med träning (hopprädd ryttare).


skrmbillede20130416kl21.png

dsc0028red.jpg

skrmavbild20120810kl145.png






Annars kanske haflinger? Eller någon halvblod/cob/fjording/annat kallblod-korsning eller liknande?
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Som några tidigare nämnt, så bär kallblod som exempelvis NSV Brukshäst upp längre ryttare väldigt bra, pga kroppsformen. Så en ryttare på 1,80-1,90 fungerar utmärkt på ett kallblod med en "beskedlig" mankhöjd på 1,55 eller så.
Men vill man absolut ha en större häst, så är det inte ovanligt med NSV valacker på 1,60.

Temperamenet hos de flesta NSV bruks är allt annat än segt och sävligt. De är ofta betydligt "varmblodigare" i arbete än vad många tror. De är dock sällan "hoppiga", "tittiga" eller "stirriga", utan trygga och utan "spökrädsla".
Många har också en mycket trevlig och mjuk galopp.

Att hitta en färdigutbildad Lätt A nordis, som dessutom utbildats i hoppning är kanske inte så lätt. Man får nog snarare köpa en unghäst och utbilda själv.

Här är ett exempel på en framgångsrik NSV Brukshäst inom dressyr, Turbo som tävlar MSV.
http://blogg.hannashastservice.se/#home

Jag känner också till några NSV Brukshäst som tävlat hoppning upp till 1,20, men ska man välja en NSV brukshäst och tänker träna mycket hoppning ska man nog försöka leta reda på en som är av den lite "lättare" typen.
Annars brukar nordsvenskarna gilla att hoppa när dom får tillfälle.

Det kan också vara bra att komma ihåg att Nordsvenskar sällan är färdigväxta i kroppen före 5-6 års ålder. Den sista tiden av tillväxt så breddar dom sig och en häst som ser väldigt "gracil" ut som 3-4 åring kan bli riktig grov något år senare. Så vid val av unghäst, så är det en fördel att titta på föräldrarna samt äldre hel- och halvsyskon för få en aning om hur hästen antagligen blir som vuxen.
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Jag gjorde precis det "bytet" för två år sen och ångrar mig inte. Peppar peppar ta i trä så verkar jag ha fått tag i en sund allround familjehäst som jag har mkt roligt med!

Min är en nordsvensk bruks, 160 cm hög och högbent, inte så tung för att vara nsv. Jag skulle väl egentligen haft en som var lite mindre typ 145-155 cm men han är så go :) (jag är 157 cm "lång").

309928_10151476696159635_1662767145_n.jpg


405886_10151476384069635_1393984069_n.jpg


Han fyller 5 år snart :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

En trevlig cob givetvis! :D
Finns i olika storlekar och modeller, men för det mesta har de en trevlig (om än något egensinnig) personlighet. Skaffar man en lite lättare typ tar den ändå mycket längd, men hoppar okej.
Och cob behöver inte alls betyda det ni kallar "tinker" i Sverige.
Så de behöver inte se ut såhär (även om den här är trevlig):
fairy-tale-cob-horse-1024x681.jpg



En sån här!
cob-horse.jpg


Längdmässigt så kan jag säga att jag är 163cm, den här hästen är runt 165cm hög.
541479_10151551909687214_365052533_n.jpg
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Har du provat rida nordsvenskar eller tror du bara att du kommer känna dig lång? Vår nordsvensk är ca 163 och relativt lätt i modellen. Han bär upp min man som är 185 cm jättebra, det ser inte alls konstigt ut :)
 
Sv: Kallblodsfolk hjälp mig!

Jag har fjording, hon är ca 1,40 hög. Jag är absolut inte stor på henne, till och med min dressyrtrännare säger att det ser bra ut. Då är jag ändå långbent. Finns ju individer som ligger som maxade eller strax över.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
986
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 667
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 896
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 871
Senast: Raderad medlem 149639
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp