Kallblods betäckningar minskar....

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Aldermarin
  • Startdatum Startdatum
Sv: Kallblods betäckningar minskar....

För min häst är 3 lopp att välja på under en månad Lyx. I December har vi en enda prop och det är en uppanmälning. September hade vi en prop som var bra.

Självklart är svaret fler lopp. Och mer prispengar.
Man kan ju inte hoppas på att en ökning ska ske och då börja lägga mer lopp och prispengar, man måste först satsa och öka utbudet och då kommer ökningen av sig själv. Så är det ju med allt.
Då jag inte har några tävlingshästar utan agerar uppfödare så vet jag inte så mycket om propparna, men om det är så att det finns ett lopp i månaden så förstår jag att det är ganska tråkigt att ha ett kallblod att tävla med.

Någon som vet om det finns siffror på hur många som blir "miljonhästar" varje år?
För att prispengarna ska vara rättvist fördelade så borde ju antalet vara procentullet ungefär lika stort för båda raserna? (Då måste man visserligen räkna bort pengar som tjänats utomlands också, men på ett ungefär.)

Ja största problemet nu är väll att det finns galet lite lopp för kallblod. Om man kollar propparna för ett kallblod så finns det typ 3 lopp att välja mellan, kollar man för ett varmblod finns det minst 10 stycken för samma prisklass...

Jag förstår VARFÖR aveln inte fungerar så bra!

Jag håller INTE med. Jag tycker nog att det är svårare för ett varmblod att hitta starttillfällen än ett kallblod. Du måste ställa antalet lopp i relation till antalet hästar.

I snabbloppen för Varmblod här uppe är det start tillfällen nästan varje tävlingsdag, även dom med 0 poäng kommer med för det mesta.

Senast i Umeå: 25 hästar anmälda i Gullas lopp, 24 & 18 i övriga kallblodslopp. Och proppskrivaren säger att det inte är nog många kallblod som anmäls, för att skriva ut fler/bättre proppar...

Egentligen vill jag inte resa med henne, men annars hade vi inte haft något lopp på 1½ månad. Ännu längre för en bra propp.

I snabbloppen för Varmblod här uppe är det start tillfällen nästan varje tävlingsdag, även dom med 0 poäng kommer med för det mesta.

Senast i Umeå: 25 hästar anmälda i Gullas lopp, 24 & 18 i övriga kallblodslopp. Och proppskrivaren säger att det inte är nog många kallblod som anmäls, för att skriva ut fler/bättre proppar...

Egentligen vill jag inte resa med henne, men annars hade vi inte haft något lopp på 1½ månad. Ännu längre för en bra propp.

Håller med om att snabbloppen har alltför många starttillfällen i förhållande till antalet hästar. Ett känt problem sedan många år tillbaka, ändå lever det kvar. Å andra sidan gör FEM kallblod, varav FYRA från samma stall upp i ett lopp med 50.000 kr på söndag.

Ett annat känt fenomen är att det inte körs tillräckligt många lopp i förhållande till antalet hästar som "är i gång" under hösten. Lika känt som att det körs mycket trav på våren/sommaren, och det i vissa klasser blir hästbrist.

Men sett över hela året, tror du att det "tvångsstryks" fler varm- eller kallblod i snitt per lopp? (undantar unghästlopp för båda raser)

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hundhälsa Sedan vår hund drabbades av magomvridning (men som tur var överlevde) och vi fick lära oss hur akut och livsfarligt tillstånd detta är...
2
Svar
21
· Visningar
15 374
Senast: nilie
·
Äldre Funderade först på att posta i en av de många trådar som finns om migration och asylsökande i Europa men tycker att det är tillräckligt...
2
Svar
31
· Visningar
2 345
Senast: Tomas_S
·
Trav Halloj! Jag har alltid varit "med" inom travet och praktiserat/haft helgjobb i travstall och ridit mycket snabbjobb men även kört lite...
Svar
0
· Visningar
863
Senast: gucci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka