VIKTIG INFO om magomvridning

Jag har inte heller hört om någon hund som äter färskt som fått magomvridning. Jag har en ras där det förekommer relativt frekvent, alla jag vet som fått det äter torrfoder, men det förekommer kanske även på färskt.
Råutfodring och färskfoder är säkrast. Bakat torrfoder är säkrare än extruderat torrfoder.
Dr Glickman, Purdue University, har studerat magomvridning och torrfoder:
"The risk of bloat goes up 170% when dogs consume dry dog food containing FAT among the first four ingredients on the label.

• The risk of bloat goes up 320% in dogs eating dry dog food containing CITRIC ACID if the food is moistened

prior to feeding by the owners. (Citric acid is not Vitamin C.)

• The risk of bloat goes DOWN by 53% if it contains a rendered MEAT MEAL with BONE among the first four ingredients."

Citric acid, citronsyra, kan finnas i råvarorna och står då inte i innehållsförteckningen. En del Royal Canins foder har det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 262
Senast: Puffindog
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 440
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 552
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 562
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama