Blackberry

Trådstartare
Precis som många andra föll jag för travsportens tuffa värld. Men inte nog med det, jag föll även för kallblodens charm. Hade tänkt försöka att starta en ny tråd om STC:s förhålande till diskrimineringen av kallblod. Ta en titt i prepositionshäftet så förstår ni vad jag menar. Det är hästar med stark personlighet och de är en fröjd för ögat att se bl.a Järvsöfaks, Eldings och moe odins avkommor tävla på de banor som faktiskt kör kallblodslopp. Vad är det som gör att varmbloden helt naturligt ska äga majoriteten av alla lopp? :confused:

Sv: Kallblod

Vill du ha fler kallblodslopp? Det finns ju knappt hästar att köra de kallblodslopp som finns.

Självklart ska det finnas fler varmblodslopp, det finns ju många gånger fler varmblod. Dessutom gissar jag, utan att ha kontrollerat fakta, att spelet generellt är mycket högre i varmblodslopp än kallblodslopp.

Jag tycker det ändå är på god väg nu när man får 20 000 för premie och 15 000 för inkvalad treåring.
detta fick då mig och min sambo att skaffa ett kallblod.

sen som solros skrev så finns det fler varmblod = fler lopp för varmblod.

om man ser på t.ex. anmälningslistor till solänget på fredag är inget av dom tre kallblodsloppen som körs fullt.

måste ju vara ruggigt skönt att i princip alltid komma med i dom loppen man anmäler till även om man har noll poäng :)

Som kallblodsfrälst själv kan jag ändå inte hålla med dig. Det finns lopp för kallbloden och det är faktiskt lättare att få med kallblod än varmblod som det är i dag. Så jag kan inte på något sätt påstå att STC skulle missgynna kallbloden ur det perspektivet.

Däremot är jag lite ledsen över att stora fina kallblodslopp får så lite utrymme i trav-tv... om jag inte minns fel visades inte ens elitkampen på tv under elitloppshelgen och det är ju väldigt tråkigt. Jag var i och för sig på plats men alla som inte var där kanske också ville få se detta fina kallblodslopp? Eller rätt många i alla fall det FINNS ju de som hävdar att kallblodstrav är en pseudosport också :devil:

Sedan undrar jag ofta över hur det kommer sig att det bara är "norr om Stockholm" man tävlar med kallblod? Någon som vet varför det blivit så?

för mig som värmländsk är resorna nackdelen. 60 mil till Bergsåker :cry: ibland kör Färjestad något lopp, men precis som du undrar jag varför det är så att de flesta kallblodslopp körs i norr?? :confused: Ett undantag är sommarbanorna Linde, Arrvika och Åmål, men de är ju just det sommarbanor

för mig som värmländsk är resorna nackdelen. 60 mil till Bergsåker :cry: ibland kör Färjestad något lopp, men precis som du undrar jag varför det är så att de flesta kallblodslopp körs i norr?? :confused: Ett undantag är sommarbanorna Linde, Arrvika och Åmål, men de är ju just det sommarbanor

Det finns i stort sett inga kallblod i träning i södra Sverige så när det körs kallblodslopp på t ex Åby så blir det ju jättelånga resor för många... Jättedumt när hela fältet åker 100 mil söderut för att tävla. :grin:

Jag tycker det ändå är på god väg nu när man får 20 000 för premie och 15 000 för inkvalad treåring.
detta fick då mig och min sambo att skaffa ett kallblod.

Detta är ju bara konstgjord andning. Kallblodssporten stöttas likt galoppen för att få mångfald men finns det ingen efterfrågan egentligen så gör nog inte lite stödpengar så stor skillnad.

Det öppnar för oseriös verksamhet som att skaffa 10 ettåringar ingen vill ha, har dem så billigt som möjligt och kör premie och kval. Sedan säljs de eller slaktas beroende på kunnande. Är det så vi vill ha det? Det finns inte så dåliga kallblod att de inte kan gå premie. Det är bra med premiepengar, men premietiden för kallblod är ju löjligt långsam.

det kan ju bero på att banorna söderut inte kör kallblodslopp...vilket är tråkigt då jag tycker att kallbloden är en jättetrevlig amatör/familjehäst...

det kan ju bero på att banorna söderut inte kör kallblodslopp...vilket är tråkigt då jag tycker att kallbloden är en jättetrevlig amatör/familjehäst...

Tycker du? Vad gör kallblod mer lämpliga som amatörhästar än varmblod? Generellt sett är de mycket besvärligare och kan inte trava.

Men som värmlänning har man ju underbara startalternativ i Norge i stället, där 40 % av alla lopp är kallblodslopp. Framförallt är det ju nära till Momarken - om du inte bor i norra Värmland förstås, då har du väl närmast till Biri.

Tycker du? Vad gör kallblod mer lämpliga som amatörhästar än varmblod? Generellt sett är de mycket besvärligare och kan inte trava.

Jag har inte träffat på särskilt många kallblodstravare.
Men de jag har träffat har varit ruggigt buffliga och jobbiga.
Kan inte påstå att jag tror att de är bättre för amatörer, än en trevlig lätthanterlig varmbloding.

KL

Jag är lite halvtrött på det i mitt tycke ständiga gnället från många kallblodsentusiaster: De får ingen uppmärksamhet, det är för dåliga prispengar, för lite starttillfällen, de får ingen mediaexponering osv.

Fan, det är ju massor av kallblodslopp! Ovanför Dalälven så är ju nästan hälften av loppen för kallblod, så även när de tv-exponeras på DD-dagar (exkl. V75).

Personligen tycker jag att de får betydligt mer uppmärksamhet än de förtjänar. Visst, Järvsöfaks är ett fenomen, och ekipaget gör en stor pr-insats för travet. Men de övriga då? Skittrist att titta på om ni frågar mig....

Kallblodstravet verkar vara någon slags helig ko, som inte får ifrågasättas, inte kritiseras. Gud nåde den som försöker. Kallbloden var ju faktiskt först ut i med trav i detta land!

Men allt som var bra förr är inte per automatik bra nu. Det kallas utveckling.
Vare sig vi vill det eller ej.....

snacka om att vara ruggigt negativ till kallblod :)

visst, det är många kallblod som inte har samma flyt i travet som varmblod men det är ju faktiskt en helt annan ras.

och många kallblod är riktigt buliga men det kan faktiskt ha sin charm ibland :p
vi har fyra kallblod i stallet och dom är snälla och fina att ha och göra med.

här i umeå är tre av tio lopp (+ -) kallblodslopp vilket då jag tycker är lagom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka