Bra initiativ! Jag tror det är fler än jag som är nyfikna på vad som står i mejlet...
Jag känner tyvärr att detta program kommer att vara vinklad till travets nackdel (för hur ofta granskar denna genre branscher med avsikten att lyfta fram det positiva?) och det tråkiga är att oinsatt folk ofta tror på det blindt. Det ska bli intressant att se hur många tränare, kända för god hästhållning, som man låter komma till tals
Jag är
inte insatt i travvärlden. Under ridskoletiden blev man uppfostrad med att i ridsporten gjordes det enda rätta och att i travsporten plågades hästar av giriga ägare. Tyvärr en ganska vanlig syn.
Efter att ha hängt i ridsportsammanhang många år kan man ju dock konstatera att det händer oerhört mkt tråkigheter även där... Det finns som sagt rötägg överallt och det har mer med personerna att göra än med sporten i sig. En sak som dock är säker: Ju större pengar som är inblandade, ju fler rötägg dyker upp i hopp om att få tillgång till slantarna.
Jag har träffat mången "travgubbar" som behandlar sina hästar som bäbisar trots att de inte presterar i toppen. Det är deras livskall att ha travhäst och liksom de flesta som sysslar med djur har de en sund syn och insikt i att man sällan blir rik på djur - kostnaderna överstiger vinsterna och allt annat är enstaka undantagsfall. De åker på trav främst för gemenskapen med likasinnade och för att få prata travhäst och titta på andras. Har Kalla Fakta pratat med dem oxå eller hade man inte tillräckligt med sändningstid?
---
Varför granskar man inte också alla människor som i okunskap skaffar sig djur utan kunskap om hur de ska skötas för att må bra? Som tex har häst utan sällskap för att man inte ids skotta skit åt två, som rider omkring och tar till alla möjliga metoder för att tukta beteenden man inte ens vet varför de uppstår, som piskar sin häst runt en hinderbana i skogen tills den i paniken går omkull och trasar sönder sitt framknä, som inte inser att hästar behöver ordentligt med mat även under vintern och inte kan överleva på det hull de en gång per år får via betet..? (ja, allt detta har hänt på riktigt - samma häst och ägare alla exempel).
Varför granskar man inte detta inte alltför ovanliga problem och lyfter fram behovet av "körkort" på djurägande?