Kalklösning till vattenkokare?

GotAsecret

Trådstartare
Upptäckte att det är högtid att göra något åt den inte så fräscha vattenkokaren :eek:

Funkar citronsyra? Eller vad använder man? Hur gör man?
Vill ju inte ha massa kemikaliska smaker i téet...

Sv: Kalklösning till vattenkokare?

Jajo...men det är just ättika jag är skeptisk till...eftersmak och sådant.

Vi brukar göra rent vår perkulator med sån där tablett man har till diskmaskinen. Kör i genom med tabletten först sen kör vi igenom med vatten en 4-5 gånger efteråt för att slippa nå rester av tabletten kvar.

Jag brukar köra med citronsyra och det fungerar utmärkt.
Ibland står det ju i instruktionerna vad man ska använda och till vår kaffebryggare så står det just citronsyra.
Jag brukar köra igenom med bara vatten några gånger sedan för att vara på den säkra sidan.

Jag använder Melitta Anti Calc till allt: kaffebryggaren, vattenkokaren, tandbortsstället ...

5 dl vatten + en påse Anti Calc, låt koka upp i vattenkokaren, stäng av och låt stå i en halvtimme, häll ut, fyll kokaren med vatten, koka upp, häll ut. Klart.

Ättika funkar finfint! Koka ur med vatten ett par ggr efteråt så blir det garanterat ingen smak kvar!

Citronsyra funkar nog perfa! Själv brukar jag ta sånt citron koncentrat på liten plast flaska som ser ut som en citron, hälla i en rejäl skvätt och det funkar prima! Bor (och har bott förut) i väldigt kalkrika område. På förra stället (i Uppsala, med egen brunn så det var rejält kalkhaltigt vatten där) brukade jag köra med en skvätt ättika när det var riktigt illa och sen köra igenom med bara vatten en 3-4 gånger efteråt, lämnade ingen smak! :)

Jag kokar upp vattnet och släpper i en diskmaskinstablett (eller motsvarande mängd dito pulver). Får sedan stå över natten. Diskar, sköljer rent och kokar upp en omgång vatten som sista åtgärd.

Liknande trådar

IT & mobiler Ni som har bredband på bundet avtal hos Tele2, kolla eran mail!! Det har gått en propp i huvet på nån chef på Tele2 för de tänker höja... 2
Svar
25
· Visningar
953
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder... 3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 377
Senast: Kajsalisa
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
719
IT & mobiler Hjälp, please. Jag håller på med ett litet, väldigt simpelt projekt i iMovie och ska nu lägga till musik. Jag skaffade konto på...
Svar
2
· Visningar
297
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka