Kalk=farligt?

SoffiProppi

Trådstartare
Jag har bädd till min häst och använder ganska mycket kalk för att minska lukten. Men idag kom en och sa till mig att kalk är farligt för hästen att få på sig o på hovarna. :confused: Stämmer det? Verkar konstigt eftersom vissa ger kalk som mat till hästen... :p

Sv: Kalk=farligt?

har inget svar till dig - jag bara funderade på om det verkligen är bra för hovarna med kalk... de borde ju torka ut....

som sagt så fodrar man ju med foderkalk, och det tror jag knappast är farligt. Däremot har jag också hört att sån kalk man har i bäddar är farligt för hästen, dock har jag inte funderat så mycket mer på det då mina hästar inte står på bädd.

Allt är farligt i fög höga doser...diväteoxid i förhöga doser är direkt dödligt(diväteoxid=sketet kranvatten...)

haha, nej det är väl rätt logiskt kanske. Men jag vet faktiskt inte så jättenoga, har hört att "nåt" sorts kalk ska vara farligt. Men jag är, som sagt, inte säker :crazy:

jag sprider det ju inte i hela boxen, bara i bottnen och där jag ser att han har kissat mkt... Annars får jag väl hålla koll på hans hovar så att de inte torkar ut... :idea:

ja, håll koll på hovarna :). För jag kan inte tro att det skulle vara superfarligt, eftersom det är så pass många som använder sig av kalk i bädden.

ja, håll koll på hovarna :). För jag kan inte tro att det skulle vara superfarligt, eftersom det är så pass många som använder sig av kalk i bädden.

Det är också jättemånga som kör alkoholpåverkade, dricker alkohol, tittar på Bingolotto och knarkar så då kan ju inte det heller vara farligt?:angel:

haha det har du rätt i. Men det känns som det är lite annorlunda på nåt sätt ändå, jag tror inte jag är ensam om att jag inte skulle vilja lägga in kalk hos min häst om jag visste att det var farligt :p

haha iofs, fast spelberoende förknippar jag mest med keno och sånt där. Men såklart kan man bli beroende av bingolotto också :D

Tänk att dö av en överdos Leif Loket olsson eller vem det nu är och/eller lyckohjulet???

Den sortens kalk som man använder i syfte att hindra mögel o ohyra kan vara frätande. Alltså släckt kalk. Foderkalk är något helt annat.

Den sortens kalk som man använder i syfte att hindra mögel o ohyra kan vara frätande. Alltså släckt kalk. Foderkalk är något helt annat.
Den kalken som är frätande skulle jag aldrig använda inne i hästbox,inte ens under bädden.
Jag har själv erfarenhet av denna kalk använt hos annat djurslag och jag själv blir jättedålig om denna kalk dammar bara det minsta i min närhet.
Jag får röst som Kalle Anka och får svårt att andas.
Just därför skulle jag inte utsätta min häst för denna kalk ,då de säkert kan reagera likadant.
Inte låta som Kalle Anka:rofl: men få problem med luftvägarna:confused:.:crazy:
Jag har även sett en ko som fick som typ brännskaor av denna kalk..:cry:(Båspallen hade kalkats)

Vill man minska ammoniaklukten kan man ju använda vanlig ofarlig foderkalk eller Stallosan (fast den kan kanske irritera vissa indvider också?)

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 145
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka