Kalasaktiviteter, femårskalas, tips önskas!

ako

Trådstartare
Ludvig fyller fem om några veckor (herregud vad tiden går, nyss kom vi ju hem med bebisen från BB ju :crazy:). Tidigare år har vi visserligen haft barnkalas, men då med barn ur vår egen bekantskapskrets, inte dagiskompisarna. Nu i år känns det dock som självklart att det är dagiskompisarna ( eller ja, inte alla, men de som är födda samma år) och två eller tre barn till, så totalt runt 10 barn.

Tidigare har vi ju haft färre barn och föräldrarna har varit med men det här kalaset blir ju FF så när som på oss, och såklart om något barn vill ha sina föräldrar kvar. Då har vi bara ätit o fikat o haft ganska fri lek o sen avslutat med fiskdamm, men nu behöver det bli lite mer uppstyrt, inte minst då 7 barn känner varandra väl o går på dagis i hop o 2-3 kommer lite utifrån o bara känner födelsedagsbarnet själv.

Jag tänker mig ca två timmar, börja med lite mat (hamburgare), sedan
några lite uppstyrda aktiviteter, därefter tårta, lite fri lek o sen fiskdamm som avslutning. Frågan är bara: Vad för roliga kalaslekar kan ni tipsa om?

Tack på förhand :)

Sv: Kalasaktiviteter, femårskalas, tips önskas!

Hallå igen, 61 som har läst men inga tips? Med andra ord måste femårskalas verkligen vara svåra att arrangera- mina misstankar infriades ;-)...

Skattjakt
Tipspromenad
Femkamp
Bygga/pyssla något?

Jag lejer bort kalaset i år. Vi kommer ha en nyfödd lagom tills sonen fyller 5 år så jag varken orkar eller vill ha hemmet fullt med dagisbarn.

Funderar på att leja bort det till Maritiman här i Gbg som har lite pirattema på sina kalas. Skattjakt och liknande. Det kan man ju ordna hemma.

Jag kan svara, ar val bevandrad i uppstyrda barnkalas :D

Skattjakt, ansiktsmalning, ballongdjur, disco, alla typer av lekar som man kan gora till musik brukar uppskattas, "trolleri", gora pizza eller cupcakes, ponnyridning, bygga koja utomhus eller inomhus, dekorera stort kartongslott (som man antingen koper eller gor sjalv)...

Har ar det vanligt att man hyr en "entertainer" som underhaller barnen, som kommer kladd som pirat eller prinsessa eller superhjalte eller vad man nu vill. Ocksa vanligt att aka till lekland och leka en timme och sedan ata lunch och tarta i partyrummet som finns. Eller aka till badhus eller gymnastikhall och gora samma sak. Antar att det finns sadana mojligheter i Sverige ocksa?

Kul med kalas!

skattjakt, hela havet stormar och andra musik lekar.
maskerad kalas med ngt äventyrs tema där man har skattjakt/tips promenad/hinderbana med godis som pris :D.
är alltid roligt för barn att klä ut sig och kombineras det med äventyr och godis så är det bara ännu roligare :)

Uppblåsta ballonger och öppna ytor brukar alltid vara en stämningshöjdare. Att man kommer utklädd i kalastema brukar också vara positivt. Vi har kört väldigt få uppstyrda lekar, det har mer varit något att ta till i reserv om kalaset riskerar att bli tråkigt, utan barnen har fixat att leka själv. En uppstyrd aktivitet som vi hade som blev superlyckad var en slags skattjakt då vi hade pimpat vår jordkällare med spökljud, hängt låtsasspindlar i taket etc. och sedan fick barnen klä på sig sköld, hjälm och svärd och gå ner två och två (i sällskap med vuxen om någon blev nervös) och hämta sin skatt (godispåse).
Jag har aldrig gillat hela havet stormar men dansstopp är kul! Gömma nyckel, kurragömma, disco m.m

KL. Tack alla för svar!! Dansstopp är ju toppen o då är ju mest fokus på att se hur kul alla ser ut när de stannar, ingen behöver ju åka ut. Kurragömma är ju oxå en favorit, o kanske femkamp. Är lite tveksam till tävlingsmoment bara, sonen är ganska dålig förlorare o även om man behöver träna på det med så ska man ju inte behöva bli ledsen på sitt födelsedagskalas. Annars: vilka grenar i femkamp ( fantasilös? Ja :-))?

Sunshine: entertainergrejen har inte nått hit, men däremot detta med lekland etc. Jag tycker dock de tappar bort varandra o känslan för att det är kalas lite vid sådana tillställningar , så vi tänkte ha hemma i år i alla fall.

Tack igen alla för fina tips!!

På ett kalas så fick barnen leta guldmynt i trädgården och när alla var hittade så fick alla en "skatt". Väldigt populärt!

I år kommer sonens kalas bli på klättergymmet. Dom fixar kalas, tror det blir toppen för sonen och hans aktiva kompisar! I slutet får dom klättra upp och hämta godispåsen:)

Ska bli skönt att inte hade hemma och att det inte är i en jättestor lokal där alla tappar bort varandra.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 685
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 795
Senast: Josseliten
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 453
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar