Kalas för de små?

mian1

Trådstartare
Hur har ni födelsedagskalas för de små? Bara släkten? Släkt + vänner på en gång eller flera kalas?
Jag är en ond människa :o Jag har haft 1-årskalas för min minste utan att bjuda min sida av släkten :eek: Fast jag tycker inte att jag var så ond. Mina föräldrar hade bokat en resa, mina syskon tycker att det är långt att åka hit (vi har tydligen närmare till dem) och ingen har varit speciellt intresserad. Snarare har vi känt att de varit en uppoffring för dem att åka hit. Och vill de inte så tyckte inte jag att de behöver. Huvudsaken att lillen får ett kalas. Så vi bjöd in pappans släkt plus några vänner med barn och hade barnkalas med fiskdamm och allt. De minsta fick nappar i godispåsen :idea:

Förra året var jag på ett minst sagt udda kalas hos en av kusinerna. Vi bjöds in till ett sånt där lekställe. Fast var och en fick betala sitt eget inträde, sin egen fika och presenterna lämnades i födelsedagsbarnets bil när vi kom. Den av kusinerna som fyllde år såg vi öht inte på hela tiden och en smått förvirrad dotter undrade på väg hem när vi skulle åka på kalaset och när hon skulle få lämna sitt paket.
Har man såna kalas?

Sen har vi haft klagomål tidigare år att vi inte bjudit båda sidorna av släkten samtidigt. Vi har delat upp det på två kalas eftersom vi har ett begränsat antal sittplatser och kaffekoppar. Den ena sidan av släkten har varit väldigt sur och kännt sig avvisad. Men 15 vuxna och närmare 10 barn kan man väl inte klämma in på kalas på samma gång i en vanlig bostad???

Och de barn som är stora nog att vilja bjuda kompisar. Bjuder ni alla barn på samma kalas, typ de från dagis, kusiner och hemmakompisar. Eller delas de kalasen också upp i flera olika? Min kompis har 3 kalas per barn. Dagis/skola, vanliga kompisar och släktkalas.

Sv: Kalas för de små?

Vi har än så länge bara haft ett kalas eftersom Elina bara fyllt ett :D Men då var det bara närmaste, mor- och farföräldrar och min bror och hans familj. Lite trångt blev det men det gjorde inget. Och vi åt rotmos för det är Elinas favoritmat :)

Annars låter det konstigt med såna kalas ni var på ... lämna presenten i bilen och betala inträde :confused: Låter inte så kul.

Min bror har faktiskt delat upp dagarna ibland när någon av ungarna fyller år. Det har dock varit viktigt att alternera vilka som kommer först, uppenbarligen, för att ingen skall känna sig bortstött ... och då pratar vi om de vuxna :eek:
Jag har inte reagerat på det.

Men jag kommer nog ha en dag för familjen och en för kompisarna. Annars skulle jag bli så förvirrad :D.

Men kalasandet är ju framför allt för Liten, inte för de vuxna (vilket ofta glöms bort, iaf i min familj)

I min familj har vi alltid delat upp vänner och släkt när det gäller födelsedagar. Och har man väldigt stor släkt kan man ju göra så att bara bjuda de närmaste (mormor, morfar, farmor, farfar, fastrar, mostrar, morbröder och farbröder till barnet) och får man fortfarande inte plats så kan man ju stryka respektive till faster, moster, morbror och farbror.
Jag bryr mig iaf inte om jag går på min svägerskas barns födelsedagskalas, det är ju inte min familj lixom.

Men jag måste erkänna att ha kalas för en ettåring känns ganska onödigt. Jag har varit på en antal sådana de senaste året och ungen i fråga har ju inte en aning om vad som pågår.

Kompiskalas behöver väl ungen inte ha förren den frågar efter det och då borde de ju hunnit bli några år gamla. Jag var inte på barnkalas förren jag hade börjat i skolan, fast jag gick inte på dagis så det kan ju bero på det.
Mina föräldrar hade tur med min lillebror som är född mitt i sommaren. Han kunde aldrig ha barnkalas eftersom så gott som alla var iväg på semester då!

Hur orkar folk ha tre kalas per barn? Har man tre barn blir ju det nio kalas om året i typ 10-15 år beroende på åldersskillnad!!!

Senast ändrad:

I år när dottern fyllde tre hade vi två kalas, ett för släkten och ett för kompisar. Anledingen till att vi hade två kalas var att hon skulle kunna ha möjlighet koncentrera sig på gästerna, hade det varit barn med på släktkalaset så hade hon inte pratat knappt med släkten, vilket är lite tråkigt för dem. Släktkalaset var i princip en fika i trädgården. Barnkalaset hölls kl 14-16 på en lördag och då hade vi fika med bullar och kakor samt marängsuissetårta (färdigköpta tårtbottnar gjorda av maräng, glass, grädde, bananskivor och chokladsås). Vi bjöd 4 kompisar i samma ålder och alla kom med föräldrar och syskon så det blev ju rätt mkt folk ändå. (Det finns tydligen nån sorts riktlinje på att man bör bjuda ungefär så många kompisar som barnet fyller år.) Sen delade vi ut små godispåsar, så det hela var väldigt enkelt. Jag har varit på några såna barnkalas där man bjudit in till runt kl 12 och så har man grillat korv (de vuxna har fått en öl) och sen ätit tårta. Det är en lagom nivå tycker jag.
Jag vet att en del har kalas på leklanden men då brukar det vara fika där och sånt, och ingen brukar behöva betala inträde (det gör den familjen som bjuder).

Det kan ju vara känsligt det där med kalas, vem som bjuds på själva dagen och sånt. Men eftersom det betyder mer för släkten har vi bjudit dem i första hand så länge dottern inte är mer engagerad. Jag är inte så där jättemycket för att fira men jag tror att det är bra för barn att ha tydliga symbolhandlingar och traditioner så därför kör vi kalas även om det inte känns så jätteviktigt.

Hur har ni födelsedagskalas för de små? Bara släkten? Släkt + vänner på en gång eller flera kalas?.

Vi har ju bara haft tre kalas hittills och då har det fungerat med både släkt och vänner. Vi bjuder inte min sambos syskon då de inte har den traditionen (+ betydligt äldre barn) utan det är våra respektive föräldrar, ngn till släkting och så kompisar med barn.

Förra året var jag på ett minst sagt udda kalas hos en av kusinerna. Vi bjöds in till ett sånt där lekställe. Fast var och en fick betala sitt eget inträde, sin egen fika och presenterna lämnades i födelsedagsbarnets bil när vi kom. Den av kusinerna som fyllde år såg vi öht inte på hela tiden och en smått förvirrad dotter undrade på väg hem när vi skulle åka på kalaset och när hon skulle få lämna sitt paket.
Har man såna kalas?.

Några bekanta har haft sådant kalas när de har blivit äldre, d.v.s i skolåldern.

Sen har vi haft klagomål tidigare år att vi inte bjudit båda sidorna av släkten samtidigt. Vi har delat upp det på två kalas eftersom vi har ett begränsat antal sittplatser och kaffekoppar. Den ena sidan av släkten har varit väldigt sur och kännt sig avvisad. Men 15 vuxna och närmare 10 barn kan man väl inte klämma in på kalas på samma gång i en vanlig bostad???.

Det var ju en enorm släkt! På sommaren fungerar det ju om man kan sitta ute men jag förstår att det blir trångt inne. Får ni klagomål så se till att få förslag på lösningar! kanske dela upp kalaset tidsmässigt under dagen så att inte alla kommer samtidigt?!

Och de barn som är stora nog att vilja bjuda kompisar. Bjuder ni alla barn på samma kalas, typ de från dagis, kusiner och hemmakompisar. Eller delas de kalasen också upp i flera olika? Min kompis har 3 kalas per barn. Dagis/skola, vanliga kompisar och släktkalas.

Våra barn har bara varit bjudna på ett förskolekalas, annars har det varit deras hemmakompisar (läs mina kompisars barn) som har kommit tillsammans med släkten. Våra barn fyller i juli och vi har dessutom ett väldigt stort hus så det brukar fungera med sittplatser.
I år bjuder vi med den kompisen på övriga kalaset. Blir det mer födelsedagskalas genom förskolan så börjar vi väl dela upp kalaset med lite olika tidpunkter för släkt, hemmakompisar och förskolekompisar.

Men jag måste erkänna att ha kalas för en ettåring känns ganska onödigt. Jag har varit på en antal sådana de senaste året och ungen i fråga har ju inte en aning om vad som pågår.

Kanske är de kalasen mer för mor och farföräldrarnas skull ;) Men Elina äääälskade sitt ettårskalas, massa uppmärksamhet och presentpapper att riva i och alla beundrade henne när hon åt tårta. Sen fattar hon ju inte varför, men vad gör det bara hon är lycklig :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 193
Senast: Kiwifrukt
·
Relationer Vi har en man i vår släkt som blivit totalt genomelak på äldre dar. Han är 91 år. Han blev änkling för 6-7 år sen och därefter har det...
2
Svar
23
· Visningar
4 375
Senast: pimy
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 190
Senast: alazzi
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka