kala fläckar på mitt föl...

sillys

Trådstartare
nu är mitt shire föl nästan 4 veckor gammal och för tre dagar sen såg jag en stor kal fläck på undersidan halsen som är ca 30 cm lång och 10 brett tänkte att han kanske busade och hade ramlat var ingee köttigt eller öppet så smörjde i det och lät det vara.

nu idag såg jag att han hade många fler kala fläckar:crazy:en på var sin sida av manke ca 10 vid 10 cm och en vid rygg graden lika stor o sen vid öronen det är inte öppna sår men bara kala fläckar:confused:

vad kan detta vara?? kan han ha nåt sorts exem? eller kan det vara nåt helt annat?

(kan lägga in bilder imorgon om så önskas..)

Sv: kala fläckar på mitt föl...

Antagligen har den börjat tappa fölpälsen, alla föl gör det när de är några veckor gamla

Mit föl har likadant på halsen, helt kal fläck ca 1 dm hög och 5 cm bred. Undrade vad det var och kollade i boxen, såg då att hon kliat sig mot krubban (var hårstrån som kletat fast på kanten). Varför hon gjort så vet jag inte. Verkar frisk och pigg i övrigt och kliar sig inte mer än någon annan häst.

Ring och fråga vet ifall du är osäker.

Mitt föl kliade sig också på krubban, eller rättare sagt skavde av pälsen när han försökte komma åt morsans kraftfoder. :d

Han var helt kal på i stort sett hela underhalsen och det började även gå igenom och bli ytliga sår. :eek: Vi plockade ner krubban och numera får stoet sitt kraftfoder i en hink som vi hänger ganska lågt. Då kan fölis "rensa" det sista utan att skava sönder sig. Nu var det ett par veckor sedan och den nya pälsen har vuxit ut så fint!

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 947
Katthälsa Jag har en långhårig liten fröken som när hon hittades hade levt förvildad i ett par år. Hon var extremt mager och svag och räddningen...
Svar
3
· Visningar
5 121
Senast: hagel
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 269
Senast: Perla
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 396
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka