Kala fläckar i pälsen, hjälp!

Ilona

Trådstartare
Pållen har den senaste veckan tappat päls på bogpartiet, rygg och mage... Blir små fläckar där det saknas päls. Någon som vet vad detta kan vara?

bild_194888690.jpg

Sv: Kala fläckar i pälsen, hjälp!

Kollat under manen och pannluggen om du ser löss eller annat småfult djur?
Kliar det?
Är det bara där? Visa fler bilder tack :)

Smörj med någonting, vågar inte säga vad men pröva med jodopax.
Eller aloevera :bow:

Min häst har regnskollor sedan december och hennes såg ut så ibörjan på rumpan. NU är hon nästan helt naken :cry:

Men fått medicin osv så hoppas de hjälper...

Hur ser det ut närmare? tappar hästen pälsen om du rör vid de?
Är de nottror eller som sårskorpor eller annat?
Skulle det vara regnskollor och de fortsätter med mera sådanna fläckar, raka innan det är försent!

bild-1_195741346.jpg

bild-2_195741425.jpg

bild-5_195741629.jpg

bild-8_195741660.jpg

bild-9_195741689.jpg

bild-3_195741521.jpg

bild-4_195741567.jpg

Lite fler bilder, har ingen aning om vad detta är!? HJÄLP!!

Hittar inga små djur eller liknande i man/panlugg. Hästen verkar inte heller störd av att man borstar eller drar bort flagor... Han kliar sig inte på fläckarna. Områdena där sadeln och sadelgjorden ligger är mest angripna. Fläckarna är torra och flagnar. Det verkar inte heller smitta, ingen av de andra hästarna i stallet har visat symptom i alla fall.

En bekant trodde att det kunde vara någon sorts svamp, och rekommenderade att tvätta med mjällschampoo(?). Någon som har en åsikt kring detta?

Tack för svaren Hoobes och Metspo! :)

Hittar inga små djur eller liknande i man/panlugg. Hästen verkar inte heller störd av att man borstar eller drar bort flagor... Han kliar sig inte på fläckarna. Områdena där sadeln och sadelgjorden ligger är mest angripna. Fläckarna är torra och flagnar. Det verkar inte heller smitta, ingen av de andra hästarna i stallet har visat symptom i alla fall.

En bekant trodde att det kunde vara någon sorts svamp, och rekommenderade att tvätta med mjällschampoo(?). Någon som har en åsikt kring detta?

Tack för svaren Hoobes och Metspo! :)

Jag skulle gissa på nån slags fuktexem.

Regnskållor blir enligt min erfarenhet krustor på, och det ser ut på dina bilder som om pälsen har trillat av och sen är det en "narig" hinna på huden? Badda med äppelcidervinäger ett par dagar och se om det blir bättre.

Ringorm vågar jag mig på att säga att det inte är i alla fall.

men gud vad bra att jag hittade denna tråd, var i stallet och fotade min tjej som har samma sak och tänkte lägga in dem för att höra vad det var.

Hon har det på halsen närmare huvudet och just vid mankammen, det är små kala fläckar som är frasiga och torra. Ska lägga in bilder sen.

Just nu har jag smörjt med något som är mjukgörande och mot rådnad eller irriterad hud. Har inte gjort så stor skillnad.

Mitt ena sto har också nära huvudet, i pannan och på den främre delen av halsen. Hon kliade sönder dem så att det blödde, veterinären hade inte mer att säga än att det nog inte är farligt och går över när pälsen är bytt. Avvakta med andra ord... och givetvis tvätta eventuella sår(sprickor)

Alltså tror jag som sagt att det är nån slags fuktexem, kanske då i kombination att det kliar när pälsen ska bytas ut. Jag har baddat med äppelcidervinäger, och sedan smort med torskleverolja utblandat med lite honung. Oljan är vitaminrik och återfettar utan att stänga in vatten, samt att honungen är milt antiseptisk och läker hud bra. Det gjorde susen på min gumma i alla fall.

Har man inte alla såna "konstiga" medel hemma så går det säkert bra att bara badda av med sårtvätt, koksaltlösning eller liknande och sedan smörja med en återfettande salva, typ idomin. Helosan blir nog lite för skarpt och kan svida.

skulle isf hellre välja helosan efter som idomninen torkar ut å helosan är antibakteriell.

helosan används på öppna sår på människor.. tatueringar. så att den skulle vara skarp¨å svida tror ja inte en sekund på..

jag var på apoteket och förklarade denna åkomma för en apotekare som knappt visste vad häst var, men efter att ha förklarat att det var kala torra och frasiga fläckar så föreslog han idomin. :) jag hade kvar en annan salva också som kunde användas på "irriterade babyrumpor" som jag fått av veterinär för länge sedan, minns ej för vad. Så jag använde den med tills den tog slut, haha.

Jag vet att om min egen hud hade varit torr och frasig hade jag inte velat lägga på koksaltlösning :crazy: men kanske ska prova det eftersom det inte blivit bättre eller sämre av mina försök hittils.

Jag har en olja "mot mjäll" som man ska lägga i mankammen på hästen, ville lägga det där på fläcken just vid mankammen, men eftersom jag var osäker gjorde jag inte det.

kl

tatueringar är ju inte riktigt öppna sår... (jaja ok småååå sår). På mig själv svider då helosan på/runt större sår än tatueringar och jag använder hellre idomin om jag ska smörja på något sånt - om jag inte har torskleverolja och/eller honung. Alla gör vi och föredrar vi olika :) Sen ska ju inte salva användas på färska sår över huvud taget iofs. men det var ju inte tal om det i första hand.

Kan det ha varit Benpanthen du hade för barnrumpor?

Nu på våren är det mycket skumt med en del hästar och deras päls..jag har en som får skavsår av allt för dagen ..ge B vitamin och vänta ut är mitt råd.

På mitt sto såg det ut precis som på dina bilder, fast hon hade mest i ansiktet och bakom ganasherna. De här bilderna tog jag på henne i dag, exakt en vecka efter att jag började med behandlingen jag skrev om ovan (äppelcidervinäger + olja/honung) Det har läkt fint och nu bara hennes mörka fina sommarpäls fram istället :)

T_ansikte.jpg

Har några taskiga bilder, Batteriet på kameran höll på att dö och hästen stod inte stilla så blev dåligt resultat. Det som gör att pälsen ser kletig ut är idominsalvan.

Bilden där man ser lite av min tumme är vid mankammen just vid innan örat. De andra fläckarna sitter på samma ställe nästan fast längre ned på halsen.

img_2836_196367255.jpg

img_2839_196367562.jpg

img_2837_196368014.jpg

Ja det stämmer att det var Benpanthen.

Liknande trådar

Hundhälsa Min spanieltik är 10 månader gammal och idag såg jag att flera mörka släta fläckar dykt upp på hennes mage, runt könsorganet och upp mot...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: lennox
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
698
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 742
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka