Käkfraktur

gulkiwi

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av käkfraktur hos häst och vill berätta lite?
Gärna någon som kan lugna mig lite :crazy:

Har en häst inne på operation just nu som som brutit en del av underkäken, en framtand till höger och en bit av käken sitter löst och ska fixeras.

Sv: Käkfraktur

Varan femarshingst har brutit underkaken tva ganger nu i var. Andra gangen var fyra dagar innan den forsta "tandstallningen" skulle ut.
Forsta gangen hade han verkligen inga bekymmer alls men den andra tandstallningen kravde fler vajrar och en ratt rejal klump av ngt silikonliknande material pa undersidan av tandraden. Klumpen ligger an mot lappen och irriterar honom markbart. Han blir arg nar han inte far i sig kraften och det tar ett tag for honom att ata. Vattnet rinne ur sa han dreglar en del men det verkar han inte bry sig om.
Dessutom lyckades han fa loss den vajern som satt runt canin tanden sa han hade en bit staltrad stickande rakt ut ur mungipan under en dag i vantan pa ny tid hos op. = mer staltrad och mer silikon.

Nu har han bara lite drygt tva veckor kvar innan alltihop kan komma ut och forhoppningsvis ser det bra ut undertill.
Vet ordinerade boxvila vilket ledde till deprimerad och helt enkelt odraglig hast. Ju mer vi jobbade honom desto battre mar han sa han har tom tavlat. Ar bland annat den snabbaste hingsten i Canada just nu och han tog det rekordet efter tva kakfrakturer!

Kan tillagga att han brot kaken precis bakom framtanderna pa hogersidan i underkaken = alla botten framtander pa hogra halvan satt pa en los bit ben. Vi hoppas nu att tanderna sjalva sitter som de ska nar vi tar bort tandstallningen for det hade vart surt att behova amputera biten som vi kampat sa hart med att "fa dit".

Hur har han lyckats bryta underkäken, vet du hur det gått till?

Hur funkar det med försäkringen, har det täckt? Det är jag lite orolig över nämligen...

Hur länge har han gått med "tandställningen"? Och blev han ordinerad boxvila under hela den perioden? Får han bara pellets att äta?

Min häst bröt käken för 1½ år sedan. Han fastnade i boxgallret och bröt loss käken precis bakom framtänderna, som tur var så såg inte jag det hela (hästen var under den tiden min passhäst), så hans tränare åkte in med honom. Han fick en tandställning som höll ihop det hela, utbildad hästtandläkare kollade på det, sa att detta var helt fel gjort.

Nu har hästen tappat 2 framtänder (som varit lösa sedan han bröt käken), dessa två växte även 5 mm längre än de övriga tänderna. Käken sitter ju fast, och han har en fin glögg som det nu kommer fram lite tandflisor från då och då. Detta har tandis kollat på.

28 sept. bröt han käken och den 12 nov. togs den bort.

Det mest besvärliga när käken är fixerad är att hålla det rent, vi spolade 2 ggr om dagen i 1 månad tror jag det var .Promenader för att hålla magen i gång, mycket blött betfor, boxvila så att hästen inte går och pillrar på nåt ute .

Vår häst har numer inga framtänder, men fungerar annars mycket bra !
Lycka till !

Hej från Hambo

Han skulle enbart ata krafftfoder hette det. Inom ett par dagar matvagrade han och magen kraschade. Gav honom ho och slappte ut honom och det vande direkt. Nar han brot forsta gangen fick vi inga ordinationer alls pa foder och boxvila och da hade han som sagt heller inga komplikationer. Andra gangen gick det inget vidare och vi gick tillbaka till hur vi gjorde forsta gangen istallet. Han ater langsammare nu an han gjorde innan andra brytningen (= ingen skillnad alls efter forsta) och far inte i sig tillrackligt med ho da det tar langre tid. Kommer ta ett tag att fa tillbaka honom i samma form som han va innan da han tappat lite fett men muskulaturen ar fin.

Maken sag honm gora det bada gangerna. Forsta gangen bet han runt gallret i sin gate (istallet for boxdorr) och kastade sig. Andra gangen lutade han sig over och bet i kedjan man laser gaten med och kastade sig. Hans box ar numera barnsaker...

Forsakringen tacker inget forutom dodsfall sa nej, betalade sjalva.

I och med att han forsokte bryta sig ur boxen nar han stod inne samt forsokte ha ihjal oss som jobbar med / runt honom slappte vi forst ut honom och lade sedan tillbaka honom i traning. Han ar dock ratt speciell...

Av hingst om fick käken avsparkad. Största problemet var att hålla liv i honom medan käken var fixerad. Han åt ”soppor”med betfoder , krossad korn och kli om jag minns rätt och rasade massor i vikt under den tiden.När det väl var läkt fungerade han utan några som helst problem

Gucci och hans boxgranne brukar smågnabbas emellan varandra. Gucci har då bitit tag i sin grannes nervikbara lucka. Alltså fått en stång under hakan och en i munnen som fastnat bakom tänderna. Den under hakan har då verkat som hävstång och han har fått panik och brytit av käken på sig själv.

Väl framme på kliniken tog dom bilder på skadan och då visdade det sig att frakturen var av den värsta sorten. Det var en öppen fraktur och båda käkbenen var helt av. prognosen var alltså mycket dålig. Dom skickade bilderna till Sundsvall. Då sa dom att hon i sundsvall får bestämma om hon vill göra det annars måste vi avliva honom.

Dagen därpå grät vi mycket och när dom tillslut ringde berättade dom att hon i sundsvall kunde nog försöka göra något men hade inte den eftervård han behöver efteråt. Han skulle då behöva stå på djursjukhus. Hon sa även att om man opererade så är det inte säkert att plattan som man skruvar dit inte håller alls eftersom det är sådana krafter i hästars käkar. Hon lät alltså inte heller positiv Och tog inte emot honom.

Vi låg på och bad dom skicka bilderna till antingen ultuna eller strömsholm för ett andra utlåtande. Då sa överkirurgen på Strömsholms djursjukhus att han kunde ta emot Gucci och att han tyckte att det fanns en ärlig chans för honom att bli bra. Då tyckte dom på ATG i umeå också att det var värt ett försök. Sagt och gjort lastade vi en lite lulllig Gucci och åkte iväg dom 60 milen till strömsholm.

Han opererades i flera timmar och han vaknade och fick stå på djursjukhuset i strömholm ett tag innan han fick åka lastbil hem igen.

Hemma väntade en rehab med lucerngröt i några månader och tillslut trots de dåliga oddsen, läkte käken!

Men det var DYRT och vi fick bara ut hälften på försäkringen. Så nu får matte leva på gröt i några år :D

Skämt åtsido är han värd alla dom utgifterna för han är vår drömhäst.
Men jag önskar ingen gå igenom samma. För det var det jobbigaste jag varit med om.

3004061.jpg

3004062.jpg

Så såg frakturen ut innan operation.

3021161.jpg

Här är några dager efter operationen.. Helt otroligt fint dom fått käken på plats.

27september+076.JPG

Har träffat en arab med käkfraktur som dessutom fick en muskelvförtvining i ryggen på ena sidan. Den blev bra m.hj.a. operation, rehabilitering på skrittband samt behandling av fysioterapeut.

Klarade att få i sig tillräckligt med foder för att hålla hullet bra.

Mvh JV

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 545
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 621
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI
  • Mata småfåglarna